Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

Knäckt vevstake Briggs 12hp

54 inlägg • Sida 4 av 4
Snacka om Briggs&Stratton här

AN (trådstartaren)

#46 » 14:20:54, 09-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får undersöka vidare, men den går fint nu iaf. Så vidare undersökning får kanske bli i samband med haveri :smile:

Verkar finnas patent, där insug håll öppen iaf.
https://patents.google.com/patent/US2999491
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige



per-åke

#47 » 14:46:27, 09-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Se där ja! Frågan är väl om det blev något av det patentet?
Gott att maskinen fungerar iaf :thumme:
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)

dc_lindberg

#48 » 15:21:14, 09-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

AN (trådstartaren)

#49 » 21:34:26, 09-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo bra den fungerar, fast man vet ju inte hur länge.

Men det verkar som briggs använt patentet, iaf med att öppna insugsventilen.
Hämtade hem ett reservdelsblock idag, och det uppför sej likadant.
På bilderna nedan lyser jag med en lampa i, insugskanalen. tagen på övre dödpunkt, och där är ventilen hekt stängd.

Första bilden, är tagen i början av kompressionstakten, och där ser man att ventilen är lite öppen.
Andra bilden är tagen på halva kompressionstakten, och det är samma glipa där.
Tredje bilden är tagen lite före övre dödpunkt, på kompressionstakten, och även där är det en glipa.
Sista bilden är tagen vid övre dödpunkt, och dör har den stängt.

Inte har jag väl råkat på två Briggs med skev kamaxel på samma vecka?

Men är det inte ganska logiskt att det är insugningsventilen som ligger öppen?
å de motorcyklar jag haft, är det ju avgasventilen som hållits uppe, men då har det endera varit manuell dekomp, om det varit kickstart.
Har det varit elstart så har det varit en centrifugalanordning, som hållit avgas öppen vid startmotorvarvtal, men så fort den startat, har ju ventilen stängt som vanligt.

Om man haft avgasventilen öppen på dekomp, på denna briggs, så hade det nog eldat bra ur avgasröret väl?
Har man insug öppen, så "eldar" man ju inte upp något bränsle utanför förbränningsrummet.
Nästa insugstakt, tar väl med blandningen in igen.
Bild
Bild
Bild
Bild
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Turbodiesel

#50 » 21:53:51, 09-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På den motorn jag grejade med, troligen en 12,5:a var det insuget som skötte dekompen, den skulle bara vara helt stängd strax innan gnistan. Jag tyckte jag var ett fel på spåret när den skvätte tillbaka bensin i insuget, men det skulle vara så..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

per-åke

#51 » 08:23:34, 10-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har kanske blivit gammal å virrig! :mrgreen: Men jag skall kolla opp detta!
Har jag fel så ska jag nog lägga av med briggs :lmao: :lmao:
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)

per-åke

#52 » 09:06:33, 10-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet


3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)

Janson1

#53 » 08:37:34, 11-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En del motorer har insug högst upp och andra har utblås högst upp. själva vikten sitter ju alltid vad jag sett hittills i kamaxelns drev och går till närmaste nock som ibland är insug och ibland utblås så det kan ju vara konstruktionsmässigt som avgör vilken ventil det blir. Själva dekomp. lösningen verkar ju fungera lika bra vilket som om bara förgasaren tillåter detta. Sen så är väl B&S lika snabba som många andra amerikanska tillverkare på att ta div patent allteftersom.
Men, det viktigaste är att TS får ordning på sin motor, och just nu går den!
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

AN (trådstartaren)

#54 » 09:02:08, 11-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast just detta systemet använder inte vikter. Kammen är slipad så. Stod väl någon stans i patentet att effekt förlusten var acceptabel, gentemot nyttan det gjorde.

Jo klippte väl en timme igår tills jag körde i en rot eller sten. Blev nåt missljud i klippaggregatet, som jag får kolla upp.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se