Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

Briggs 10hp sidventilare startar ej.

7 inlägg • Sida 1 av 1
Snacka om Briggs&Stratton här

johan.eriksson (trådstartaren)

#1 » 18:18:02, 17-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en Jonsered LR12 med en 10hp briggs som inte vill starta. Motor är av typ 254707 0140-01
Vi kan ta det från början...
Köptes begagnad av en kille som inte fick den till att gå, han bytte förgasare, men utan resultat.
Väl hemma hos mig så konstaterade jag att ventilerna stod på så en justering gjordes, efter det så körde jag en säsong, den gick lite illa men var fortfarande lite svårstartad. Förra året ville den inte gå runt på starten när året närmade sig slutet och den ställdes undan med konstaterad kass startmotor. I vår skulle jag ge mig på den igen, började med att byta startmotor och relä, då ville inte tändningslåset ge någon ström till reläet så det fick bytas med. När jag väl fått den till att snurra så visade det sig att gnistorna var slut i tändspolen så en ny monterades... Blev en Briggs 398811, vilket borde vara rätt.
Nu gnistrar det grannt men den vill inte gå ändå. Misstänkte otäta ventiler så lyfte på toppen och slipade in och justerade dom igen.
Den vill tända men skjuter i ljuddämparen istället.
Bifogar en video på startförsök.
Vad har jag missat? Vad borde bli nästa steg?
https://youtu.be/LETntZkIno


Mvh Johan
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320



Ove.G

#2 » 18:20:26, 17-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prova med ett nytt tändstift
Ove.G
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:21, 14-10-2013
Ort: Östra Uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo bm 500 Carraro3800 + 15 maskiner för grönyteskötsel

johan.eriksson (trådstartaren)

#3 » 18:51:13, 17-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter ett nytt i, men ska testa med ett annat.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

torbjorn_forsman

#4 » 21:07:39, 17-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla att svänghjulet sitter i rätt läge på vevaxeln så att inte kilen har skjuvats av och svänghjulet vridit sig. Då blir det helt fel tändläge, men ett brytarlöst tändsystem ger fin gnista ändå.

Se upp med tändningslåset, det har hänt att havererade eller vattenfyllda tändningslås har fått okontrollerad kontakt mellan fel anslutningar så man får 12 V på "dödarledningen" till tändspolen, åtminstone brytarlösa tändspolar brinner obönhörligen sönder om det händer.
Egentligen borde man ta en funderare på om det går att skydda tändspolen på något sätt - kanske en klen säkring på 0,05 A eller något sånt i serie med dödarledningen skulle räcka.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

johan.eriksson (trådstartaren)

#5 » 21:25:48, 17-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kilen har slagit mig. Hade loss svänghjulet för att putsa. Brytarna innan jag bytte spole och den var lite dålig. Satte tillbaka svänghjulet och släppte ner kilen igen, drog så mycket jag vågade. Kilen ska ju bara styra om allt är rätt.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

torbjorn_forsman

#6 » 22:58:17, 17-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ställde du in brytaravståndet och kollade att kondensatorn är frisk? Vid vissa slags fel på kondensatorn kan det hända att gnistan kommer när brytarna sluter istället för när de öppnar, som det borde vara.

Jag har aldrig själv råkat ut för en trasig Briggs-kondensator, men härom året var jag med och städade ur dödsboet efter en granne som hade mekat mycket med småmaskiner. Hittade en burk med en massa begagnade kondensatorer till olika slags tändsystem, mätte igenom dem med kapacitansmätare. Nästan alla Briggs-kondensatorer som låg i burken var i dåligt skick eller helt oanvändbara, men de flesta av annat ursprung skulle nog kunna duga att montera.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

johan.eriksson (trådstartaren)

#7 » 05:19:05, 18-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nya spolen är av brytarlös modell.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se