Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

Gilson Gear 16 startar ej

31 inlägg • Sida 1 av 3
Snacka om Briggs&Stratton här

kotten81 (trådstartaren)

#1 » 19:05:04, 20-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Är ny här på forumet hoppas kunna få hjälp och tips av här på forumet.

Har en Gilson Gear 16 53026 som jag haft i flera år, men förra året så bara slutade den starta. Såg att det inte va någon gnista på tändstiftet och testade även byta tändstift men utan framgång. Efter felsökning och tips från olika personer så bytte jag tändspole men fortfarande ingen gnista. Fick då tipset att byta kondensator och gjorde det men fortfarande ingen gnista. Såg sedan nyligen att jag har en gul kabel som går från tändningslåset till strömbrytaren för strålkastaren (har dock inte haft någon strålkastare monterad under tiden jag ägt traktorn). Från strömbrytaren för strålkastaren så ska den sedan gå till "gul kabel till magnet" (yellow wire to magneto) enligt manualen, men idag är den inte kopplad någonstans utan hänger bara och dinglar. Kan det vara därför som jag inte får någon gnista? eller har detta bara med lyset att göra? Vart ska denna kabel skruvas fast, enda magneten jag tänker på är magneten som sitter på svänghjulet och den snurrar ju eller är det tändspolen man menar? Är som sagt inget proffs så alla tips är till hjälp!

Bild

Ha en trevlig dag!

Med vänlig hälsningar
Daniel
kotten81
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:45:23, 18-05-2018
Ort: Värmdö
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Gilson Gear 16



torbjorn_forsman

#2 » 19:37:22, 20-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med "Magneto" brukar amerikaner mena allt som har med svänghjulsmagneten och tillhörande spolar att göra. Den gula ledningen ska nog gå till spolen för batteriladdning och strömförsörjning för lyse, den har inget alls med tändsystemet att göra.
Det borde finnas en likriktare (förmodligen bara en enkel diod) för batteriladdning någonstans i kretsen, men jag ser inte den på ritningen. Kanske ligger intejpad i någon kabelstam. På elschemat bör den dock finnas inritad.

Tändsystemet ska fungera när ingenting annat är anslutet till motorn, men motorn stoppas genom att ledningen mellan tändspole och brytare kortsluts till jord av en kontakt i tändningslåset.
Det är inte helt ovanligt att tändningslåset går sönder på så sätt att det blir kortslutning mellan +12 V från batteriet och "dödarledningen", då bränns tändspolen obönhörligen sönder. I all synnerhet gäller detta tändspolar för B&S brytarlösa tändsystem, men jag kan tänka mig att även "brytartändspolar) är känsliga.
Man bör alltså ohmmäta mellan alla kontakter i tändningslåset och förvissa sig om att det verkar pålitligt och bara gör kontakt på rätt ställen (se elschemat), innan man byter en misstänkt trasig tändspole.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

kotten81 (trådstartaren)

#3 » 10:59:21, 24-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, tack för ditt svar Torbjörn. Amatör som jag är så undrar jag vilka kablar jag ska mäta mellan på tändlåset och ur läser jag av värderna jag får?
Testade köra summern på det flesta kablarna på elschemat och de va kontakt på dem.

Med vänlig hälsning,
Daniel
kotten81
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:45:23, 18-05-2018
Ort: Värmdö
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Gilson Gear 16

torbjorn_forsman

#4 » 11:04:01, 24-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du något riktigt elschema för maskinen? Börja i den änden.
Om inte: Hur är respektive anslutningar på tändningslåset märkta och vilken kabelfärg hör ihop med vilken märkning?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

kotten81 (trådstartaren)

#5 » 19:29:01, 24-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har tagit tag i detta projekt igen och har lyckats fått gnista, det visades sig att det va dålig kontakt vid där tändspolen skruvas fast. Nu när motorn är nedmonterad så tänkte jag ta tag i den där gula kabeln för att få lyset att fungera via. Har hittat information att den ska monteras på "ignition modul" så ska den kopplas på tändspolen? På tändspolen jag har så finns det tre sladdar på, den tjocka går till tändstiftet, den tunna utan isolering sitter fastskruvad på en av skurarna som fäster tändspolen och den tunna med isolering går till en skruv där även kondensatorn/brytarspetsen är kopplad till. Är det så att den gula sladden ska kopplas till samma skruv som den tunna ledningen utan isolering som är monterad på tändspolen?
Med vänlig hälsning,
Daniel

Bild
kotten81
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:45:23, 18-05-2018
Ort: Värmdö
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Gilson Gear 16

dc_lindberg

#6 » 19:45:55, 24-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du kvar kondensator o brytarspets?
http://www.briggsparts.se om det inte är en Tecumsemotor dvs...

Gul sladd:
Det står i din ritning att den skall anslutas till "Magneto", dvs "generatorn". Det är din + ström till batteriet, och därmed lyset också.
Den byter färg i tändlåset till:
- Blå som är tillslagsströmmen i start reläet
Där kopplas den om via 15A säkring till
- Orange som matar tillbakatill starreläet och byter där om till :
- Grön som är belysningen i strömbrytaren

Svart:
- det är den svarta sladden från tändspolen = "dödar kabeln"; men tändspolen finns inte med på ditt el-schema :-(
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

kotten81 (trådstartaren)

#7 » 22:43:37, 24-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för ditt snabba svar dc_lindberg!
Ursäkta min okunskap :grin: menar du att jag ska koppla den gula sladden till generator, men borde det inte stå att den ska kopplas till "generator" och inte "magneto"?
Hittade ett kopplingsschema på svenska och där står det "Gul kabel till magnet"? Visste inte att den hade en generator, vart tusan sitter den? Motorn är en Briggs & Stratton 16HP 326437
Bild
kotten81
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:45:23, 18-05-2018
Ort: Värmdö
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Gilson Gear 16

dc_lindberg

#8 » 23:46:26, 24-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Magnet = permanentmagnetsgenerator

Min -gissning- är "ljus spole". Ring Per-Åke i morgon o surra med honom. http://www.briggsparts.se

Kopplingschemat är mycket rudimentärt (enkelt), men kan nog ändock skapa betydande huvudvärk... andra kan ju pilla i det innan dig... å -då- kan det vara ett ormbo...

Problemet med översättningar är att de som översätter först behöver lära sig...
Ta ett så enkelt uttryck idag som "socialisera"... det är rak översättning från engelskans "socialise", vilket jag ser att Google också översätter det som... men, socialisera har inget med socialise att göra... när man läser maskin manualer blir det -minst- så spännande att tolka och gissa vad de kan tänkas mena (brukar sluta med att man måste inhämta originaltexten...)... Det gäller även inom medicin (mitt område)...snacka om "fria översättningar" som man stöter på...o då blir ämnena fullständigt obegripliga...

Magneto är "magnet tändning", div permanentmagnet vilket i detta fall pekar mot att de avser det vi kalla på svenska för ljus spole.
...å den semantiska ordsoppan är ett etablerat faktum...

Mitt förslag är att du ser till att använda 1.5mm's och 2.5mm's kablage utom den gula som nog bör vara 4mm's - nya sladda alltså. Gamla sladdar/kablar har en irriterande förmåga att "bromsa" strömmen liksom... Monterar du nytt, då har du full kontroll över vad som går vart ;-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#9 » 07:48:56, 25-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lysspolen på en B&S brukar vara en "öppen" spole lindad med grov tråd, som oftast sitter så att säga snett nedåt om svänghjulet då motorn är stående monterad (alltså "kl 5" eller "kl 8", om tändspolen sitter "kl 12".
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

kotten81 (trådstartaren)

#10 » 01:14:17, 26-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väldigt tajt då jag ej luft ur motorn, kan inte se någon spole, kan den sitta bakom svänghjulet? För det har jag inte tagit bort.
Det är ingen av dessa två? Dock går det ju redan en röd sladd till den stor och en vit till den lilla kontakten. (Per-Åke trodde det kunde vara någon av dessa men han va inte helt hundra på det då det redan gick kablar dit.)
Dock känns det mer som att den gula sladden ska skruvas fast då det sitter en öppen kabelsko i änden av sladden.

Bild

Tack för all er hjälp och tålamod.
kotten81
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:45:23, 18-05-2018
Ort: Värmdö
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Gilson Gear 16

kotten81 (trådstartaren)

#11 » 02:56:08, 26-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag blir snurrig, tittar man på detta kopplingsschema så visar den att man ska koppla in den på tändspolen. Dock är detta till en 20hp.
Bild

1 person gillar det här inlägget.
kotten81
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:45:23, 18-05-2018
Ort: Värmdö
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Gilson Gear 16

torbjorn_forsman

#12 » 07:55:36, 26-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

I schemat visas en större lysspole som sitter innanför svänghjulet, den som är märkt "stator". Och i och med det måste svänghjulet ha magneter även på insidan.

Den gula ledningen är "dödaren" för tändsystemet. Som du ser på schemat så kortsluts den till jord av strömbrytaren i stolen "seat switch" när stolen är tom, och förmodligen ska tändningslåset ge kontakt mellan anslutningarna 4 och 6 för att jorda den då tändningen stängs av.

Röd ledning är utgående likström för batteriladdning, den har egentligen inget med tändningslåset att göra annat än att avsäkrad B+ finns där och används för att styra startrelät. Tändningslåset bör rimligtvis ge kontakt mellan 2 och 5 i startläge.

Och den sista ledningen, svart på motorn, vit i kabelstammen, är utgående växelström för lyse. I läge för tänd belysning ska tändningslåset ge kontakt mellan 1 och 3.

Kom ihåg att ett MYCKET effektivt sätt att förstöra B&S-tändspolar är att råka koppla in batterispänning (12 V likspänning) på dödarledningen. Innan du sätter batteri på plats och spänningssätter elsystemet, bör du kolla MYCKET noga att allt är rätt kopplat vid tändningslåset och att tändningslåset ger de kontaktfunktioner det ska ge och inte har tendens till krypströmmar eller överledning mellan några ovidkommande anslutningar. Det är inte helt ovanligt att sådant händer om det t ex har kommit in vatten i tändningslåset.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

kotten81 (trådstartaren)

#13 » 08:59:50, 26-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som sagt så vet jag inte om den sista bilden stämmer med min traktor, tror inte jag har någon seat switch på min modell, såg bara detta kopplingsschema på B&S hemsida och trodde de stämde med mitt då de kopplade den gula kabeln till tändspolen.
Allt har som sagt fungerat tills jag slutade få gnista, men nu har jag det igen. Den gula sladden har jag aldrig haft inkopplad under de år jag haft den så den hänger och dinglar bara samt att jag aldrif haft något lyse på traktorn så jag vill bara få fart på lyset som det ska vara som orginal.

1 person gillar det här inlägget.
kotten81
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:45:23, 18-05-2018
Ort: Värmdö
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Gilson Gear 16

dc_lindberg

#14 » 11:23:17, 26-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

I och med att du "bara" har en gul sladd, så pekar det mot att du har en ljusspole och inte en "statorlindning".
När jag bläddrade igenom 1975 års manual (se pdf nedan) så finns inte ens en ljusspole med i dess kopplingsschema... hm... :klia:

På fläktkåpan finns det stansat ett motor-, serie- och modell nummer.
Vad står det?

Tror det här schemat är närmare:

Bild

Vilket stämmer bättre med svaren ovan och min kommentar om att någon annan kan varit o pysslat med elen...
Då skulle i så fall den gula ha gått till tändspolen, och du saknar den röda (rött är alltid postition 30 på alla el-scheman på alla motorer jag sett under 30 års tid, men motorer har tillverkats i över 100 år före dess, så min erfarenhet är mycket begränsad).
Råd:
- riv dän det ormbo du har idag!
- montera -nytt- el-system!
- du kan plåta o publicera här på Maskinisten => då får du bästa möjliga support om hur att bygga upp elsystemet på rätt sätt :thummar:

Ja, jag -tror- det skulle ha suttit ett isolerat rundstift på den när kontakten, troligtvis en 4mm2 röd sladd.
Kan du starta motorn och komma åt den där punkten med en multimeter?


https://www.briggsandstratton.com/eu/sv ... -test.html


B&S motorböcker:
https://gilsonsnowblowers.com//snowfaq.html#diagrams
Kanske kan http://www.briggsparts.se få fram dem också?



Jag misslyckas helt med att ens hitta en enda ljusspole (12V DC) från B&S till de äldre modellerna på nätet... skumt!... allt jag hittar är 12V AC spolar/lindningar...
https://www.google.com/search?q=GENUINE ... 60&bih=638

https://www.tractorbynet.com/forums/att ... quire.html
Default Re: 1969 Montgomery Ward Squire
Here's a scan of the page with the blades on it, not that great of a pic but might provide some info.
Attached Thumbnails Attached Thumbnails 1969 Montgomery Ward Squire-wards-garden-tractor1-jpg
Verticaltrx
Verticaltrx is offline Veteran Member
Join Date:Dec 2009
Posts:1,907
Location:S. W. Virginia
Bild


http://gardentractortalk.com/forums/top ... most-done/
https://www.coroflot.com/JaimeDoodles/L ... ine-Layout
https://www.yesterdaystractors.com/cgi- ... &th=110366
http://gardentractortalk.com/forums/fil ... r-manuals/

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

kotten81 (trådstartaren)

#15 » 13:50:16, 26-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ni är alla guld värt! Så himla tacksam för all hjälp!
Tittar man på kopplingschemat så visar ju den att den gula sladden ska kopplas in på tändspolen, där jag skruvat fast jorden på ena benet på tändspolen?

Pratade med Per-Åke och han trodde de va den lilla vita kabeln den ska kopplas in på.
Se detta klipp https://youtu.be/17GvqwkPpfY

Så denna vita ska jag alltså koppla in den på?
Bild
Bild

Motorn jag har: model 326437 type 0135-03 code 7506111.

Åter igen tack för all hjälp!

Med vänlig hälsning,
Daniel

1 person gillar det här inlägget.
kotten81
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:45:23, 18-05-2018
Ort: Värmdö
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Gilson Gear 16


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se