Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

Diagnos av tändspole

5 inlägg • Sida 1 av 1
Snacka om Briggs&Stratton här

Alle_rydell (trådstartaren)

#1 » 19:58:33, 16-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla trevliga o hjälpsamma:)
Har lite start problem med min briggs o stratton 11hp (model 259707)

Det är som om den har för hög komp för att starta, den går ett varv sen orkar den inte mer
Som om startmotorn är trött, Eller att batteri är dåligt.

Jag har provat med nytt batteri och haft isär startmotorn, o den är fräch med bra kol.

Jag har kollat kilen till svänghjulet o den är hel o sitter där den ska.

Jag har kollat ventilspelen på in o avgas o dom är inom tolerans.

Så nu har jag kommit till tändspolen, jag har tittat runt lite på youtube o skummat igenom lite texter
Men tänkte bara dubbelkolla med någon som har koll om jag gjort rätt när jag har mätt upp den.
Så jag slipper köpa en ny i onödan:)

är det någon som vet vad det är för artikel nr på en ny tändspole till min modell (259707)

Tack på förhand Mvh Alle.




Bild
Bild
Alle_rydell
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:15:00, 23-01-2016
Ort: östergötland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH B-275
Torshälla sv-150
Zbrojovka FV32
Strands S-68



torbjorn_forsman

#2 » 21:02:03, 16-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ställ in multimetern på lämpliga mätområden för respektive lindning.

Normal resistans i högspänningslindningen brukar vara ungefär 2,8 kohm. Om det verkar vara avbrott vid första mätförsöket så beror det ofta på ärg i tändstiftskabelsko eller dålig kontakt mellan den och tändkabeln. Ofta kan en tändspole fungera trots avbrott i högspänningslindningen.
Lågspänningslindningen har ca 0,24 ohm, alltså egentligen för låg resistans för att mäta upp med en vanlig multimeter - testsladdarnas resistans, övergångsmotstånd i banankontakter mm är i samma storleksordning som mätvärdet.

Om du har möjlighet att mäta induktans, vilket avslöjar mycket mer än bara en ohmmätning (t ex är det lättare att upptäcka enstaka kortslutna varv på det sättet), så har jag mätt upp 1,64 mH och Q-värde 9,1 i lågspänningslindningen på en Briggs-tändspole , resp 5,67 H och Q-värde 6,9 i högspänningslindningen. Båda mätningarna gjorda vid 1 kHz.

Men symptomen du beskriver låter inte som tändspolefel. Mer troligt med spänningsfall någonstans på vägen mellan batteri och startmotor, eller att det trots allt ändå är ett fel på startmotorn. Prova att mäta spänningen över startmotorn medan du gör startförsök, om den sjunker kraftigt när startmotorn inte orkar dra runt motorn (men spänningen mätt över batteriet inte sjunker lika mycket), så har du ett spänningsfallsproblem. Kanske någon dålig jordanslutning eller dålig kontakt i startrelät. Ofta kan man märka att det blir varmt vid felstället.
Beträffande startmotorn så kan den bli svag om den "fältar" av någon anledning - t ex en glapp lagerbussning eller krokig axel. Jag antar att det är en permanentmagnetstartmotor, då kan den bli också bli svag om någon magnet är spräckt eller har tappat kraft (t ex för att man har tagit ut rotorn ur statorn och låtit statorn ligga utan armering, eller för att startmotorn har fått ett kraftigt slag).

Kolla också att inte motorn går onormalt tungt att dra runt för hand (med resp utan tändstift). Prova att dra igång den för hand - om det inte finns snörstart på den, så kan du, utan fläktkåpa, linda upp ett rep på svänghjulet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

rospigg

#3 » 22:02:46, 16-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det verkar vara hög kompression-har du kollat eller bytt motoroljan?
Vissa åkklippare har ingen bensinkran,
förgasaren läcker igenom och bensinen går förbi kolven och in i vevhuset.
Är oljan blaskig så byter du den.
/Rp
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Alle_rydell (trådstartaren)

#4 » 22:55:05, 17-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag får börja med o tacka för bra svar o många tips,

Är ingen hejare på el o när det kommer till sånt här.
jag tyckte jag skrapade rent när ja mätte, jag får prova igen:)
Vet inte vad induktans är, kan jag mäta det med min biltema mätare?

Det går lät utan stiftet i ,då orkar startmotorn o dra utan problem,
Tycker inte att det går ovanligt tungt med stiftet i' Jag har klyvt motorn o allt såg bra ut vad jag kunde se. jag får mäta om det är spänningsfall som du säger.
jag har dragit en extra jord till startmotorn direkt från batteriet för att vara säker på kontakt.

Det där med rep runt svänghjulet var ju ingen dum idé det får jag prova
Jag får ta o titta närmare på startmotorn o se om det är som du säger. Jag kollade ju som sagt bara om kolen fanns kvar.

Det är ny olja i efter jag satte ihop den efter klyvningen men var ingen skillnad från den gamla oljan tyvärr.

Tack/Alle
Alle_rydell
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:15:00, 23-01-2016
Ort: östergötland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH B-275
Torshälla sv-150
Zbrojovka FV32
Strands S-68

Bear in the Woods

#5 » 09:49:25, 20-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Enklaste sätt att kontrollera om tändspolen är hel eller inte är att ta bort jordkabeln som sitter fäst på undersidan om tändspolen och se i fall du har gnista på stiftet, har du inte det så är den kass och behöver bytas.
Bäst är att kontrollera detta med en gnistprovare. Artikelnummer tändspole: 398811

Du skriver att motorn har hög kompression, detta kan bero på att loberna på kamaxeln är slitna, men även att ventilspelet är felaktigt, ventilspelet skall vara 0,15 på insug och 0,25 på avgas.
Artikelnummer kamaxel: 697668
Bear in the Woods
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:51:41, 20-06-2018
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se