Ställ in multimetern på lämpliga mätområden för respektive lindning.
Normal resistans i högspänningslindningen brukar vara
ungefär 2,8 kohm. Om det verkar vara avbrott vid första mätförsöket så beror det ofta på ärg i tändstiftskabelsko eller dålig
kontakt mellan den och tändkabeln. Ofta kan en
tändspole fungera trots avbrott i högspänningslindningen.
Lågspänningslindningen har ca 0,24 ohm, alltså egentligen för låg resistans för att mäta upp med en vanlig multimeter - testsladdarnas resistans, övergångsmotstånd i banankontakter mm är i samma storleksordning som mätvärdet.
Om du har möjlighet att mäta induktans, vilket avslöjar mycket mer än bara en ohmmätning (t ex är det lättare att upptäcka enstaka kortslutna varv på det sättet), så har jag mätt upp 1,64 mH och Q-värde 9,1 i lågspänningslindningen på en Briggs-tändspole , resp 5,67 H och Q-värde 6,9 i högspänningslindningen. Båda mätningarna gjorda vid 1 kHz.
Men symptomen du beskriver låter inte som tändspolefel. Mer troligt med spänningsfall någonstans på vägen mellan
batteri och
startmotor, eller att det trots allt ändå är ett fel på startmotorn. Prova att mäta spänningen över startmotorn medan du gör startförsök, om den sjunker kraftigt när startmotorn inte orkar dra runt motorn (men spänningen mätt över batteriet inte sjunker lika mycket), så har du ett spänningsfallsproblem. Kanske någon dålig jordanslutning eller dålig kontakt i startrelät. Ofta kan man märka att det blir varmt vid felstället.
Beträffande startmotorn så kan den bli svag om den "fältar" av någon anledning - t ex en glapp
lagerbussning eller krokig
axel. Jag antar att det är en permanentmagnetstartmotor, då kan den bli också bli svag om någon magnet är spräckt eller har tappat kraft (t ex för att man har tagit ut rotorn ur statorn och låtit statorn ligga utan armering, eller för att startmotorn har fått ett kraftigt slag).
Kolla också att inte motorn går onormalt tungt att dra runt för hand (med resp utan
tändstift). Prova att dra igång den för hand - om det inte finns snörstart på den, så kan du, utan
fläktkåpa, linda upp ett rep på svänghjulet.