Sida 1 av 1

Läckande BS 195707

InläggPostat: 21:01:11, 16-08-2018
av kultingen
Fick en Stiga gräsklippare med en Briggs 195707-0127-01. Han ville aldrig se den igen och den läcker olja. Han sa att motorn skurit.
Jag vill mest ha något att skruva med och detta blir min första gräsklipparmotor av denna typ.
Några goda råd på vägen samt vad tror ni har hänt och eventuellt behöver göras? Fick precis hem den så har inte hunnit kolla något, men här på bilden kan ni se var oljan tycks komma ifrån:
Bild
Antar att packningen gått mellan kåporna och typ något lager på vevaxeln skurit?

Re: Läckande BS 195707

InläggPostat: 21:13:31, 16-08-2018
av lillmalen
Vevstaken brukar nypa mot veven vid oljebrist.
Har du tur är bara vevstaken av, har du otur är vev, kolv skrot och vevhuset spräckt.
Veven brukar klara sig, smetig aluminium tas bort med saltsyra.

Re: Läckande BS 195707

InläggPostat: 13:16:55, 03-11-2018
av dc_lindberg
Läcker alltid olja om gräsklipparmotorer, av någon besynnerlig anledning.

Åtgärder:
- börja alltid med att göra så rent du kan.

Jag skulle välja dimoljespruta till tryckluften, fyllt med petroliumavfettning (köper på Swedol OK/Q8 20L's dunkar).
Se'n högtryckstvätten på "skonsamt" tryck.
Därefter sprayar jag in med Yes Power! (ja, ugnsrengöringen från Yes tvättmedel - sno av frugan ;-) )
Åter igen högtryckstvätten.
Avslutar med vanlig Yes - löddrar/skummar bra. Borsta med diskborste.
Slutligen högtryckstvätten igen.
Torka med tyckluften och långt blåsmunstycke (50cm eller längre; finns på Jula och Biltema).

När skiten/oljan/smuten är väck - då kan du börja arbeta med maskinen :-)
...då kan du också ta bilder på det du behöver fråga ;-)

Re: Läckande BS 195707

InläggPostat: 15:29:36, 03-11-2018
av torbjorn_forsman
Eftersom det alltid blir stora tryckvariationer i vevhuset på en encylindrig fyrtaktsmotor (eller parallelltwin) så är det inte konstigt att det trycks ut olja någonstans om det är det minsta otätt. Gräsklipparmotorer som t ex B&S har en backventil i vevhusventilationen som ska se till att det i genomsnitts hålls lite undertryck i vevhuset, om den krånglar så kan det tryckas ut olja på helt andra ställen. Mer påkostade en- och tvåcylindriga motorer kan ha andra lösningar, t ex en roterande slidventil som drivs av kamaxeln, men samma slags problem kan förekomma även där.

Ett gott råd innan du tar isär motorn, förutom allmän rengöring, är att putsa av den utvändiga delen av vevaxeln, så att den är fri från rost, grader, slagmärken och annat som kan skada ramlagret när du tar av oljesumpen.