Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

Dålig gnista

9 inlägg • Sida 1 av 1
Snacka om Briggs&Stratton här

hilleg66 (trådstartaren)

#1 » 21:32:55, 04-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Vad beror det på att gnistan är dålig på min gamla briggs stratton gräsklippare. Jag har en gnistprovare och den visar att det är gnista. Men när jag sätter på ett tändstift så blir det ingen. Vad kan det vara
hilleg66
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:10:20, 05-11-2014
Maskintyp: Ej angivet



torbjorn_forsman

#2 » 21:37:17, 04-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har den brytare eller brytarlöst tändsystem?
Om den har brytare, så är det fullt normalt att man måste ta av svänghjulet och putsa av brytarspetsarna, ställa in brytaravstånd osv någon gång emellanåt. I synnerhet om motorn har stått oanvänd i flera år. Det är också vanligt att kondensatorn blir dålig, framför allt om den har stått fuktigt till. En annan orsak till dålig gnista är om svänghjulet skulle ha förskjutit sig på vevaxeln (kilen skjuvats sönder). Det är vanligt på gräsklippare om man har kört på sten så det blev tvärstopp. Om kilen måste bytas så är det endast originalreservdel (tillverkad av zink eller något annat mjukt material) som gäller. Med stålkil, så förstörs svänghjulet nästa gång det blir tvärstopp.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

agvg

#3 » 21:37:38, 04-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tja, er den så gammel at den har stifter eller har den elektroniske tenning? Har den stifter så finn en nyere tennspole som har elektronisk tenning.

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk
agvg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:12:55, 27-02-2011
Ort: Brandbu/Aurland
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus C-355 MF 135

Edholm09

#4 » 07:43:02, 05-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag hade en gräsklippare där gnistan försvann och på den så tog jag av kåporna och tändspolen och putsade upp magneterna på svänghjulet och plåtpacketet på tändspolen, antar att det är dem som känner av vart tänspolen ska släppa gnistan.

Mvh/Anders
Edholm09
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:35, 28-03-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#5 » 07:54:40, 05-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rost på magnetpolerna spelar ingen roll alls, så länge den inte blir så tjock att svänghjulet och tändspolen rostar ihop med varandra. Rosten har exakt samma magnetiska egenskaper som luften som annars finns med i den magnetiska kretsen.

Magneterna i svänghjulet ger ett magnetflöde i kärnan i tändspolen, så att energi lagras i den i förväg tills det är dags att ge gnista. Magnetflödet ger upphov till en ström i tändspolens primärlindning så länge den är kortsluten av brytarna respektive en switchtransistor på brytarlöst system. Det som bestämmer när gnistan kommer är när brytarna öppnar på ett brytarstyrt tändsystem, respektive när den sista kanten på den sista magnetpolen passerar den lilla givarspolen som är hopbyggd med tändspolen i ett brytarlöst system.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

hilleg66 (trådstartaren)

#6 » 08:14:26, 05-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en gammal maskin med brytare.
Jag har haft av svänghjulet och putsat brytarna och justerat avståndet.
Kilen är hel och svänghjulet och tändspolen är putsad och justerad.
Det kanske kan vara kondensatorn då?
Har ni någon erfarenhet av gnistprovare och om dom är tillförlitliga.Den visar att det är gnista men det kanske är så att dom är så lättdrivna att man blir lurad.
// Glenn
hilleg66
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:10:20, 05-11-2014
Maskintyp: Ej angivet

agvg

#7 » 08:59:15, 05-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finn deg ett vrak av en langt nyere motor med moderne tenningspole, så slipper du alt av stifter.
Den nyere spolen vil passe på din motor i de aller fleste tilfeller.

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk
agvg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:12:55, 27-02-2011
Ort: Brandbu/Aurland
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus C-355 MF 135

torbjorn_forsman

#8 » 09:46:03, 05-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dålig kondensator verkar inte alls vara ovanligt. Jag har själv bara behövt byta någon enstaka B&S-kondensator, men härom året när jag var med och städade ur dödsboet efter en gubbe som hade skruvat mycket med småmaskiner, så hittade jag en ask med ett tiotal begagnade kondensatorer till B&S. När jag mätte på dem med en bra kapacitansmätare, så visade sig att kanske en eller två av dem var i användbart skick, resten var mer eller mindre dåliga. Som regel dålig isolation, förmodligen pga fukt.

När det gäller att flytta över brytarlöst tändsystem från en modernare motor, så gäller det att svänghjulet har samma diameter som på den gamla motorn. Fram till mitten av 90-talet hade de flesta motorer samma typ av svänghjul som på brytartiden, men nyare har ofta något större svänghjul.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Edholm09

#9 » 11:47:45, 05-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Rost på magnetpolerna spelar ingen roll alls, så länge den inte blir så tjock att svänghjulet och tändspolen rostar ihop med varandra. Rosten har exakt samma magnetiska egenskaper som luften som annars finns med i den magnetiska kretsen.

Magneterna i svänghjulet ger ett magnetflöde i kärnan i tändspolen, så att energi lagras i den i förväg tills det är dags att ge gnista. Magnetflödet ger upphov till en ström i tändspolens primärlindning så länge den är kortsluten av brytarna respektive en switchtransistor på brytarlöst system. Det som bestämmer när gnistan kommer är när brytarna öppnar på ett brytarstyrt tändsystem, respektive när den sista kanten på den sista magnetpolen passerar den lilla givarspolen som är hopbyggd med tändspolen i ett brytarlöst system.


Då hade jag nog bara tur när jag putsade upp kontaktytorna, säkert va det justeringen efteråt som löste mitt problem.

Mvh/Anders
Edholm09
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:35, 28-03-2017
Ort: Örnsköldsvik
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se