Nu finns det väl egentligen ingen luftskruv på den där förgasaren. En spjällstoppskruv för att ställa in tomgångsvarvtalet, en
justerskruv för tomgångsblandningen (uppe till höger på bilden), och en justerskruv för huvudmunstycket (snett ner under flottörhuset).
1,5 - 2 varv kan vara lagom utgångsläge för alla skruvar.
När motorn går med gaspådrag så har tomgångsblandningsskruven ingen inverkan, justera i första hand skruven för huvudmunstycket så att motorn går bra obelastad på fullt varv utan att regulatorn pendlar. Håll ett öga på regulatorarmarna och gasspjället, och justera den så att regulatorn drar igen spjället så mycket som möjligt för att hålla rätt varvtal.
Med gaspådraget på tomgång, justera spjällstoppskruven till lagom tomgångsvarvtal (brukar vara 1800 r/min på små gräsklipparmotorer, den här kanske kan få ha lite lägre tomgång), och justera tomgångsblandningen till högsta
varvtal. Man kan få skruva samtidigt på bägge för att hitta en bra
inställning. Om du har tillgång till avgasanalysator, så är det nog lagom med 3-4 % CO på tomgång.
När det väl finns snö att slunga och belasta motorn med, så kan man få efterjustera huvudmunstycket. Skruva ut skruven (fetare blandning) om motorn verkar svag, skruva in om den vill svartryka vid belastning.