Sida 1 av 6

Egen elstart på snöslunga

InläggPostat: 16:12:51, 13-11-2018
av Kplamas
Hej,

Nu vankas snart snön och jag har gått igenom slungan. En stiga med b&s 8hk. Den behövde några drag för att hoppa igång och inte många dagar där efter fick jag lov att besöka naprapaten.. Den är inte tacksam mot ryggen. Ibland undrar jag om det är skonsammare att skotta gårdsplanen med träskyffel än att dra igång åbäket.

Nåja. Jag vill ha elstart. Det finns att köpa för drygt 1200kr, men eftersom slungan har några år på nacken är jag inte så sugen på att lägga pengar på den. Dessutom har jag en del grejer liggande som jag tänkte kanske kan komma till användning, en startmotor från en audi a4 b7, en nästan likadan defekt snöslunga, en trefasmotor, borrmaskin, diverse drivremmar och remskivor, cykelkedjor och kugghjul, mopeddrev m.m..

Jag har några alternativ som jag tänkte presentera, vad tror ni om att:

1. Byta drev på startmotorn från a4:an och montera på samma ställe som en orginalstartmotor, direkt mot drivhjulet.

2. Svetsa på en remskiva på kraftöverföringen från motorn till slungan, där det redan sitter remskivor. För att sen med en 3fasmotor eller borrmaskin driva en rem som spänns med en viss anordning för att få igång motorn.

3. Sätta något drev på själva snöfräsen, till en elmotor, och låta den gå upp i varv för att sen koppla på snöfräsen till motorn med dödmansgreppet på handtaget.

4. Sätta någon slags yttre runt knopp på snöfräsen eller på remskivan vid kraftöverföringen, för att sedan starta snöslungan med en elmotor utrustad med en gummikopp som träs på knoppen. Kanske svårt att hålla i en elmotor, men om den bultas fast i en bänk och sen styr man in snöslungans startanordning i koppen? Ni som lekt med modellflygplan förstår vad jag menar.

5. Köpa en startmotor för 1200kr för evigt få fundera på om det skulle gå att lösa på annat sätt.

Re: Egen elstart på snöslunga

InläggPostat: 16:15:38, 13-11-2018
av Kplamas
Här är ryggknäckaren. Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181113/0bce36f60c6164fb28d5b5b806c16d5a.jpg


Skickat från min SM-A530F via Tapatalk

Re: Egen elstart på snöslunga

InläggPostat: 20:16:49, 13-11-2018
av dc_lindberg
Hm...vad är det för sorts el-start för 1200?
220V's starten? (då kan man behöva låååång kabel...)
Hör med http://www.briggsparts.se
Finns nog 12V's el-start, men du behöver nog ljus spole också då... drar iväg...
https://www.rcholmshop.se/motorer/bensi ... ted-d-48-2 hade förr prisvärda kina motorer. Såg i somras att http://www.briggsparts.se/art/motor-intek-8-5hk-1.php / http://www.briggsparts.se/grp/snomotorer.php priser legat "still" medans kina motorerna skenat i pris. Kanske inte skilje mkt alls nu?
Ny motor med el-start, inte fel ;-)

Den väg du funderar på att gå kräver frikopplingshjul. http://www.backia.se / http://www.backia.se/sida9.html har sådan till överkomliga priser. Notera att OM du väljer det system du tänker på så tappar du rejält med hk till drivningen av slungan... å det kommer du att banna dig för...

Monterar du en 11hk motor eller starkare kan du använda dig av en Dynastart (fast... då kostar startmotorn inte 1200...utan kanske 5-6000...).

De moderna motorerna med OHC är -så- lättstartade att du inte kommer att sakna el-start! ;-)
Den gamla 8hk sid-ventilaren du har är -tung- startad!
Råd:
- sälj din motor (får väl kanske upp emot 1000kr för den på blocket?)
- köp en ny 9hk toppventilsmotor, med el-start (kostade ca 4000 för nått år sedan på RC-Holm, B&S kostade väl kring 6 då?)

"Trimning":
- dreva om slungan (byt remskivor) Öka varvtalet på slungan, minska på drivningen => ca 25% +/- => ger hyfsat rätt hastighet i förhållande till slungningsförmåga.

Re: Egen elstart på snöslunga

InläggPostat: 22:50:17, 13-11-2018
av fretchi
Finns väl dem som startat liknande motorer genom att helt enkelt demontera startapparaten och med hjälp av en skruvdragare med lämplig mutter på svänghjulet kicka igång den. Kanske inte så kul om den baktänder dock.

Re: Egen elstart på snöslunga

InläggPostat: 01:37:09, 14-11-2018
av G-son
Varför blev jag sugen på att prova startpatron på en B&S nu?

Re: Egen elstart på snöslunga

InläggPostat: 11:29:43, 14-11-2018
av dc_lindberg
Finns saker att göra med B&S motorerna för att de ska bli trevligare, bl.a. lättare att starta.
8hk är snarlig 5hk. Titta noga på bilderna. Hur jag gjorde med toppen och portarna samt anslutningen för förgasaren. Att byta från brytarspetsar till elektronisk tändning är -självklart-, men, TS's fråga gällde själva starten och att få den elektrisk.
5hk B&S å Gilson slunga

Med att fixa till motorn, dragstarten, förgasaren, bensintanken, ljuddämperiet (mottryck = öka den volumetriska effekten + dämpa ljudet), byta från tändning från brytarspetsar till elektronisk, montera ljusspole (har för mig sådan finns till rimligt pris till de gamla 8hk), så minskar man "motståndet" att dra igång rovan med upp emot 40-50%.

Men som sagt. Frågan gällde elektrisk start och inte 1-2v's "verkstadsarbete" på motorn ;-)
Att använda mutterdragare som "startmotor" är ett "NO NO" :red_card:
Om man använder den drar man åt låsmuttern på vevaxeln och kan skada vevaxeln! När/om man måste ta loss svänghjulet kan det i värsta fall vara liktydigt med "skrota motorn"...

Re: Egen elstart på snöslunga

InläggPostat: 11:59:45, 14-11-2018
av Kplamas
dc_lindberg skrev:Hm...vad är det för sorts el-start för 1200?
220V's starten? (då kan man behöva låååång kabel...)
Hör med http://www.briggsparts.se


Jag tänkte en sån här https://www.traktordelar.net/o-gronytem ... atton.html
Och inte sätta ett 12v batteri på slungan utan snarare tjuvkoppla igång den med startkablar från ett valfri 12v-källa ståendes i garaget. En 220v start vore perfekt med de är lite dyrare, om motorn stannar en bit från garaget så är det väl bara dra dit den om jag inte vågar dra i snöret. Förhoppningsvis är den mer lättstartad när den väl gått varm.

Ska kolla in din tråd också, vad du gjort för att få den mer lättstartad. Men jag gissar att min redan har brytarlös tändning? Har nästan inte alla b&s motorer det?

G-son skrev: Varför blev jag sugen på att prova startpatron på en B&S nu?
Vad är det? Tänker du på när de använder en hagelpatron för att dra igång gamla traktorer? Vore fräckt.. :grin:

fretchi skrev: Finns väl dem som startat liknande motorer genom att helt enkelt demontera startapparaten och med hjälp av en skruvdragare med lämplig mutter på svänghjulet kicka igång den. Kanske inte så kul om den baktänder dock.
Sett att det är en del som gör det på utombordare i ungefär samma antal HK. Det är en idé.

Jag tror mest på att sätta en extra remskiva framför de andra vid kraftöverföringen, och därifrån dra en rem till en tillräckligt stark elmotor, det vore smidigt om det räckte med en borrmaskin. 3fas blir så oerhörda krafter i. Kanske behövs det någon form av utväxling.

Re: Egen elstart på snöslunga

InläggPostat: 12:28:37, 14-11-2018
av Henric Johansson
Jag hade en mycket sliten 8hk B&S på en åkgräsklippare för länge sen.
Motorn var helslut, drog enorma mängder olja, svårstartad som FN.
Startade den med en 12V skruvdragare , hylsa på svänghjulsmuttern.
Hela ekipaget var sopslut, brydde mig inte om något gick sönder, men det fungerade iallafall .
Var orolig för att skruvdragaren skulle fastna och följa med när motorn tände, men var enkelt att knycka loss skruvdragaren.
Har för mig att snörstarten gick sönder, och det var därför denna lösning uppfanns.

Inget jag rekommenderar , men idén går kanske att utveckla.

Re: Egen elstart på snöslunga

InläggPostat: 13:21:24, 14-11-2018
av G-son
Kplamas skrev:
G-son skrev: Varför blev jag sugen på att prova startpatron på en B&S nu?
Vad är det? Tänker du på när de använder en hagelpatron för att dra igång gamla traktorer? Vore fräckt.. :grin:

Ja, precis. Men kanske snarare med patroner till bultpistol eller något sådant, den storleken borde passa bättre på en liten gullig B&S gissar jag. Fast jag är kanske bara tokig. :vissla:

Re: Egen elstart på snöslunga

InläggPostat: 18:15:31, 14-11-2018
av dc_lindberg


...om du ska ha en sådan där el-start så måste du ha rätt svänghjul också...har du det?

På kåpan finns det instansat:
Modell kod
Motor kod
För att på bästa sätt kunna råda dig behöver du ange de sifforna. Inom B&S så är de lika tossiga med dessa siffror som Sverige är med Person nummer och registreringsnummer på fordon - dvs utan siffrorna kan man inte söka delar...
https://www.jackssmallengines.com/Produ ... N/Starters
Mycket lättare att slå http://www.briggsparts.se en signal än å gå över pölen ;-)



Tecumse motor, men principen är den samma för B&S:

Re: Egen elstart på snöslunga

InläggPostat: 20:47:29, 14-11-2018
av toker
Att köpa till elstart för 1200 kr är nog ett rätt ok pris även om man bygger nått eget brukar kostnaden dra iväg. Hade en Stiga 928 pro med 230 volt elstart smidigt men använde nästan aldrig elstarten gick fortare dra igång för hand men då ska man ju vara frisk i ryggen. Har numera en Honda HS760 bra mycket lättare att dra igång och går mycket tystare och skottar bättre men dom är ruskigt dyra hade jag inte haft tur och fyndat en hade jag nog haft kvar Stigan.

Re: Egen elstart på snöslunga

InläggPostat: 08:04:11, 16-11-2018
av Kplamas
Det har kuggkrans och fäste för startmotor.

Funderar på att sätta ett till remskiva framför de andra enligt bild. Ev svetsa fast en större mutter på en befintlig remskiva och använda skruvdragare med hylsa direkt på den.

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181116/e6e474fc68045bae519cf8361244aa17.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181116/ff2eadba6c0652d6d1a99d321035043e.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181116/cd91d225b9a97fec50870ce220266e2d.jpg


Skickat från min SM-A530F via Tapatalk

Re: Egen elstart på snöslunga

InläggPostat: 09:46:53, 16-11-2018
av Volvot24
Finns en anledning till varför det sitter kåpor över roterande delar.

Re: Egen elstart på snöslunga

InläggPostat: 09:47:58, 16-11-2018
av dc_lindberg
Bra bilder!
Ring: http://www.biggsparts.se

Självklart ska du ha en elstart!
Du har redan rätt svänghjul och startkåpa :-)

Kreativ idé om start, men...den kommer inte att fungera... Det är ett stor vridmoment du skall uppnå, och rotationshastighet... Skruvdragaren orkar lätt att dra runt, men kommer du verkligen att kunna få rätt hastighet på vevaxeln med en så liten remskiva?...
Då skulle jag hellre titta på baksidan av motorn o se om det låter sig på nått sätt monteras en remskiva direkt på svänghjulet ("DynaStart sättet"),
om det är en rimlig lösning tror jag mer på den. Priset för en sådan lösning är att dragstarts-/fläktkåpan inte kommer att passa, så då måste du bygga om den eller tillverka en ny så att motorn får rätt kylning. (tar du bort kåpan överhettar du motorn, å då skär den...)

Du måste samtidigt överväga kostnader...
Det är inte "bara" att svetsa på en remskiva, eller bulta på... det måste balanseras också, i annat fall kommer motorn att "slås sönder" av vibrationer (...i vart fall må du utgå ifrån ett så dramatiskt resultat).
Alla de olika lösningarna kommer att kosta pengar, många pengar... Tänk igenom -vad- det får kosta.
Eftersom du har allt utom startmotorn, så blir mitt råd: "gå inte över vattnet efter vattnet !" Tala med Per-Åke o se om den startmotor som hör till motortypen ligger inom rimlig kostnad (du har ju redan angett att 1200 + monteringsdetaljer inte avskräcker dig).

Att det sedan är mycket roligare att ha byggt en lösning själv säger sig själv :-)

Re: Egen elstart på snöslunga

InläggPostat: 11:39:30, 16-11-2018
av Kplamas
Nej det är sant, kanske blir hastigheten för liten med skruvdragaren?

Letat runt lite och hittat rätt startmotor på ebay från tyskland för 380kr ink frakt. Eftermarknadsmodell, lutar åt att beställa den. Nästan halva priset jämtfört med ett naprapatbesök! Leveranstid 10 dagar, så tråden blir liggandes ett tag.

Och som, du säger kanske det blir en riskabel lösning om jag börjar modifiera för mycket, även om det är roligare. Får ägna min kreativitet till något som inte behöver vara så pålitligt. Snöslungan vill jag ska starta direkt när jag kommer hem från jobbet och snön måste bort. Besvärligt att stå och mecka i en timme innan..

Tack för synpunkter!