Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

Egen elstart på snöslunga

80 inlägg • Sida 1 av 6
Snacka om Briggs&Stratton här

Kplamas (trådstartaren)

#1 » 16:12:51, 13-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Nu vankas snart snön och jag har gått igenom slungan. En stiga med b&s 8hk. Den behövde några drag för att hoppa igång och inte många dagar där efter fick jag lov att besöka naprapaten.. Den är inte tacksam mot ryggen. Ibland undrar jag om det är skonsammare att skotta gårdsplanen med träskyffel än att dra igång åbäket.

Nåja. Jag vill ha elstart. Det finns att köpa för drygt 1200kr, men eftersom slungan har några år på nacken är jag inte så sugen på att lägga pengar på den. Dessutom har jag en del grejer liggande som jag tänkte kanske kan komma till användning, en startmotor från en audi a4 b7, en nästan likadan defekt snöslunga, en trefasmotor, borrmaskin, diverse drivremmar och remskivor, cykelkedjor och kugghjul, mopeddrev m.m..

Jag har några alternativ som jag tänkte presentera, vad tror ni om att:

1. Byta drev på startmotorn från a4:an och montera på samma ställe som en orginalstartmotor, direkt mot drivhjulet.

2. Svetsa på en remskiva på kraftöverföringen från motorn till slungan, där det redan sitter remskivor. För att sen med en 3fasmotor eller borrmaskin driva en rem som spänns med en viss anordning för att få igång motorn.

3. Sätta något drev på själva snöfräsen, till en elmotor, och låta den gå upp i varv för att sen koppla på snöfräsen till motorn med dödmansgreppet på handtaget.

4. Sätta någon slags yttre runt knopp på snöfräsen eller på remskivan vid kraftöverföringen, för att sedan starta snöslungan med en elmotor utrustad med en gummikopp som träs på knoppen. Kanske svårt att hålla i en elmotor, men om den bultas fast i en bänk och sen styr man in snöslungans startanordning i koppen? Ni som lekt med modellflygplan förstår vad jag menar.

5. Köpa en startmotor för 1200kr för evigt få fundera på om det skulle gå att lösa på annat sätt.
Senast redigerad av Kplamas 16:17:36, 13-11-2018, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
Kplamas
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:44:49, 19-10-2015
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 230 victor



Kplamas (trådstartaren)

#2 » 16:15:38, 13-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är ryggknäckaren. Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181113/0bce36f60c6164fb28d5b5b806c16d5a.jpg


Skickat från min SM-A530F via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Kplamas
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:44:49, 19-10-2015
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 230 victor

dc_lindberg

#3 » 20:16:49, 13-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hm...vad är det för sorts el-start för 1200?
220V's starten? (då kan man behöva låååång kabel...)
Hör med http://www.briggsparts.se
Finns nog 12V's el-start, men du behöver nog ljus spole också då... drar iväg...
https://www.rcholmshop.se/motorer/bensi ... ted-d-48-2 hade förr prisvärda kina motorer. Såg i somras att http://www.briggsparts.se/art/motor-intek-8-5hk-1.php / http://www.briggsparts.se/grp/snomotorer.php priser legat "still" medans kina motorerna skenat i pris. Kanske inte skilje mkt alls nu?
Ny motor med el-start, inte fel ;-)

Den väg du funderar på att gå kräver frikopplingshjul. http://www.backia.se / http://www.backia.se/sida9.html har sådan till överkomliga priser. Notera att OM du väljer det system du tänker på så tappar du rejält med hk till drivningen av slungan... å det kommer du att banna dig för...

Monterar du en 11hk motor eller starkare kan du använda dig av en Dynastart (fast... då kostar startmotorn inte 1200...utan kanske 5-6000...).

De moderna motorerna med OHC är -så- lättstartade att du inte kommer att sakna el-start! ;-)
Den gamla 8hk sid-ventilaren du har är -tung- startad!
Råd:
- sälj din motor (får väl kanske upp emot 1000kr för den på blocket?)
- köp en ny 9hk toppventilsmotor, med el-start (kostade ca 4000 för nått år sedan på RC-Holm, B&S kostade väl kring 6 då?)

"Trimning":
- dreva om slungan (byt remskivor) Öka varvtalet på slungan, minska på drivningen => ca 25% +/- => ger hyfsat rätt hastighet i förhållande till slungningsförmåga.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

fretchi

#4 » 22:50:17, 13-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns väl dem som startat liknande motorer genom att helt enkelt demontera startapparaten och med hjälp av en skruvdragare med lämplig mutter på svänghjulet kicka igång den. Kanske inte så kul om den baktänder dock.

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

G-son

#5 » 01:37:09, 14-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför blev jag sugen på att prova startpatron på en B&S nu?
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

dc_lindberg

#6 » 11:29:43, 14-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns saker att göra med B&S motorerna för att de ska bli trevligare, bl.a. lättare att starta.
8hk är snarlig 5hk. Titta noga på bilderna. Hur jag gjorde med toppen och portarna samt anslutningen för förgasaren. Att byta från brytarspetsar till elektronisk tändning är -självklart-, men, TS's fråga gällde själva starten och att få den elektrisk.
5hk B&S å Gilson slunga

Med att fixa till motorn, dragstarten, förgasaren, bensintanken, ljuddämperiet (mottryck = öka den volumetriska effekten + dämpa ljudet), byta från tändning från brytarspetsar till elektronisk, montera ljusspole (har för mig sådan finns till rimligt pris till de gamla 8hk), så minskar man "motståndet" att dra igång rovan med upp emot 40-50%.

Men som sagt. Frågan gällde elektrisk start och inte 1-2v's "verkstadsarbete" på motorn ;-)
Att använda mutterdragare som "startmotor" är ett "NO NO" :red_card:
Om man använder den drar man åt låsmuttern på vevaxeln och kan skada vevaxeln! När/om man måste ta loss svänghjulet kan det i värsta fall vara liktydigt med "skrota motorn"...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Kplamas (trådstartaren)

#7 » 11:59:45, 14-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Hm...vad är det för sorts el-start för 1200?
220V's starten? (då kan man behöva låååång kabel...)
Hör med http://www.briggsparts.se


Jag tänkte en sån här https://www.traktordelar.net/o-gronytem ... atton.html
Och inte sätta ett 12v batteri på slungan utan snarare tjuvkoppla igång den med startkablar från ett valfri 12v-källa ståendes i garaget. En 220v start vore perfekt med de är lite dyrare, om motorn stannar en bit från garaget så är det väl bara dra dit den om jag inte vågar dra i snöret. Förhoppningsvis är den mer lättstartad när den väl gått varm.

Ska kolla in din tråd också, vad du gjort för att få den mer lättstartad. Men jag gissar att min redan har brytarlös tändning? Har nästan inte alla b&s motorer det?

G-son skrev: Varför blev jag sugen på att prova startpatron på en B&S nu?
Vad är det? Tänker du på när de använder en hagelpatron för att dra igång gamla traktorer? Vore fräckt.. :grin:

fretchi skrev: Finns väl dem som startat liknande motorer genom att helt enkelt demontera startapparaten och med hjälp av en skruvdragare med lämplig mutter på svänghjulet kicka igång den. Kanske inte så kul om den baktänder dock.
Sett att det är en del som gör det på utombordare i ungefär samma antal HK. Det är en idé.

Jag tror mest på att sätta en extra remskiva framför de andra vid kraftöverföringen, och därifrån dra en rem till en tillräckligt stark elmotor, det vore smidigt om det räckte med en borrmaskin. 3fas blir så oerhörda krafter i. Kanske behövs det någon form av utväxling.
Kplamas
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:44:49, 19-10-2015
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 230 victor

Henric Johansson

#8 » 12:28:37, 14-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade en mycket sliten 8hk B&S på en åkgräsklippare för länge sen.
Motorn var helslut, drog enorma mängder olja, svårstartad som FN.
Startade den med en 12V skruvdragare , hylsa på svänghjulsmuttern.
Hela ekipaget var sopslut, brydde mig inte om något gick sönder, men det fungerade iallafall .
Var orolig för att skruvdragaren skulle fastna och följa med när motorn tände, men var enkelt att knycka loss skruvdragaren.
Har för mig att snörstarten gick sönder, och det var därför denna lösning uppfanns.

Inget jag rekommenderar , men idén går kanske att utveckla.
du kan göra saker på två sätt, riktigt eller inte alls
Användarvisningsbild
Henric Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:32, 13-09-2009
Ort: Emmaboda
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: SCANIA 110 lbs (Nisse)
Volvo 142 (Arnold)
BM 230 viktor
Volvo BM 350 skogsBoxern

G-son

#9 » 13:21:24, 14-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kplamas skrev:
G-son skrev: Varför blev jag sugen på att prova startpatron på en B&S nu?
Vad är det? Tänker du på när de använder en hagelpatron för att dra igång gamla traktorer? Vore fräckt.. :grin:

Ja, precis. Men kanske snarare med patroner till bultpistol eller något sådant, den storleken borde passa bättre på en liten gullig B&S gissar jag. Fast jag är kanske bara tokig. :vissla:
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

dc_lindberg

#10 » 18:15:31, 14-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet



...om du ska ha en sådan där el-start så måste du ha rätt svänghjul också...har du det?

På kåpan finns det instansat:
Modell kod
Motor kod
För att på bästa sätt kunna råda dig behöver du ange de sifforna. Inom B&S så är de lika tossiga med dessa siffror som Sverige är med Person nummer och registreringsnummer på fordon - dvs utan siffrorna kan man inte söka delar...
https://www.jackssmallengines.com/Produ ... N/Starters
Mycket lättare att slå http://www.briggsparts.se en signal än å gå över pölen ;-)



Tecumse motor, men principen är den samma för B&S:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

toker

#11 » 20:47:29, 14-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att köpa till elstart för 1200 kr är nog ett rätt ok pris även om man bygger nått eget brukar kostnaden dra iväg. Hade en Stiga 928 pro med 230 volt elstart smidigt men använde nästan aldrig elstarten gick fortare dra igång för hand men då ska man ju vara frisk i ryggen. Har numera en Honda HS760 bra mycket lättare att dra igång och går mycket tystare och skottar bättre men dom är ruskigt dyra hade jag inte haft tur och fyndat en hade jag nog haft kvar Stigan.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Kplamas (trådstartaren)

#12 » 08:04:11, 16-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har kuggkrans och fäste för startmotor.

Funderar på att sätta ett till remskiva framför de andra enligt bild. Ev svetsa fast en större mutter på en befintlig remskiva och använda skruvdragare med hylsa direkt på den.

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181116/e6e474fc68045bae519cf8361244aa17.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181116/ff2eadba6c0652d6d1a99d321035043e.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181116/cd91d225b9a97fec50870ce220266e2d.jpg


Skickat från min SM-A530F via Tapatalk
Kplamas
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:44:49, 19-10-2015
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 230 victor

Volvot24

#13 » 09:46:53, 16-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns en anledning till varför det sitter kåpor över roterande delar.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

dc_lindberg

#14 » 09:47:58, 16-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra bilder!
Ring: http://www.biggsparts.se

Självklart ska du ha en elstart!
Du har redan rätt svänghjul och startkåpa :-)

Kreativ idé om start, men...den kommer inte att fungera... Det är ett stor vridmoment du skall uppnå, och rotationshastighet... Skruvdragaren orkar lätt att dra runt, men kommer du verkligen att kunna få rätt hastighet på vevaxeln med en så liten remskiva?...
Då skulle jag hellre titta på baksidan av motorn o se om det låter sig på nått sätt monteras en remskiva direkt på svänghjulet ("DynaStart sättet"),
om det är en rimlig lösning tror jag mer på den. Priset för en sådan lösning är att dragstarts-/fläktkåpan inte kommer att passa, så då måste du bygga om den eller tillverka en ny så att motorn får rätt kylning. (tar du bort kåpan överhettar du motorn, å då skär den...)

Du måste samtidigt överväga kostnader...
Det är inte "bara" att svetsa på en remskiva, eller bulta på... det måste balanseras också, i annat fall kommer motorn att "slås sönder" av vibrationer (...i vart fall må du utgå ifrån ett så dramatiskt resultat).
Alla de olika lösningarna kommer att kosta pengar, många pengar... Tänk igenom -vad- det får kosta.
Eftersom du har allt utom startmotorn, så blir mitt råd: "gå inte över vattnet efter vattnet !" Tala med Per-Åke o se om den startmotor som hör till motortypen ligger inom rimlig kostnad (du har ju redan angett att 1200 + monteringsdetaljer inte avskräcker dig).

Att det sedan är mycket roligare att ha byggt en lösning själv säger sig själv :-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Kplamas (trådstartaren)

#15 » 11:39:30, 16-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej det är sant, kanske blir hastigheten för liten med skruvdragaren?

Letat runt lite och hittat rätt startmotor på ebay från tyskland för 380kr ink frakt. Eftermarknadsmodell, lutar åt att beställa den. Nästan halva priset jämtfört med ett naprapatbesök! Leveranstid 10 dagar, så tråden blir liggandes ett tag.

Och som, du säger kanske det blir en riskabel lösning om jag börjar modifiera för mycket, även om det är roligare. Får ägna min kreativitet till något som inte behöver vara så pålitligt. Snöslungan vill jag ska starta direkt när jag kommer hem från jobbet och snön måste bort. Besvärligt att stå och mecka i en timme innan..

Tack för synpunkter!
Kplamas
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:44:49, 19-10-2015
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 230 victor


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se