Hej,
Nu vankas snart snön och jag har gått igenom slungan. En stiga med b&s 8hk. Den behövde några drag för att hoppa igång och inte många dagar där efter fick jag lov att besöka naprapaten.. Den är inte tacksam mot ryggen. Ibland undrar jag om det är skonsammare att skotta gårdsplanen med träskyffel än att dra igång åbäket.
Nåja. Jag vill ha elstart. Det finns att köpa för drygt 1200kr, men eftersom slungan har några år på nacken är jag inte så sugen på att lägga pengar på den. Dessutom har jag en del grejer liggande som jag tänkte kanske kan komma till användning, en startmotor från en audi a4 b7, en nästan likadan defekt snöslunga, en trefasmotor, borrmaskin, diverse drivremmar och remskivor, cykelkedjor och kugghjul, mopeddrev m.m..
Jag har några alternativ som jag tänkte presentera, vad tror ni om att:
1. Byta drev på startmotorn från a4:an och montera på samma ställe som en orginalstartmotor, direkt mot drivhjulet.
2. Svetsa på en remskiva på kraftöverföringen från motorn till slungan, där det redan sitter remskivor. För att sen med en 3fasmotor eller borrmaskin driva en rem som spänns med en viss anordning för att få igång motorn.
3. Sätta något drev på själva snöfräsen, till en elmotor, och låta den gå upp i varv för att sen koppla på snöfräsen till motorn med dödmansgreppet på handtaget.
4. Sätta någon slags yttre runt knopp på snöfräsen eller på remskivan vid kraftöverföringen, för att sedan starta snöslungan med en elmotor utrustad med en gummikopp som träs på knoppen. Kanske svårt att hålla i en elmotor, men om den bultas fast i en bänk och sen styr man in snöslungans startanordning i koppen? Ni som lekt med modellflygplan förstår vad jag menar.
5. Köpa en startmotor för 1200kr för evigt få fundera på om det skulle gå att lösa på annat sätt.