Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

Gilson baktänder !!!

21 inlägg • Sida 2 av 2
Snacka om Briggs&Stratton här

mrpionjär (trådstartaren)

#16 » 13:36:07, 07-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack ska göra. Ska bara ta ett bättre kort på typ-nr mm. Har den kåpan liggandes i förrådet!
mrpionjär
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:50:11, 12-11-2016
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: bt Truck/mustang



dc_lindberg

#17 » 17:55:16, 09-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här är ett riktigt bra klipp vid tidpunkten 23:14 - så lite är vad som krävs för att skapa ett helsike med en B&S gällande skada på krysskilen!

Klippet lades in av Loke i:
Krökta vevaxlar
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

kimmen

#18 » 21:50:40, 09-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Det här är ett riktigt bra klipp vid tidpunkten 23:14 - så lite är vad som krävs för att skapa ett helsike med en B&S gällande skada på krysskilen!

Klippet lades in av Loke i:
Krökta vevaxlar


Det är svårt att övertyga folk att det behövs så liten skada på kilen för att den inte ska starta
Dom kollar bara om det finns gnista på stiftet, och det finns det nästan alltid, ca 0,7 mm !, men dom kollar aldrig om det finns kraft i gnistan, att den orkar hoppa minst en halv centimeter, alltså minst 5 mm. Gäler alla motorer och tändsystem
Att få folk att förstå det här är nästan omöjligt, dom tittar bara efter gnistan i stiftet ca. 0.7 mm, vilket är meningslöst
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

2 personer gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Murre o2

#19 » 09:26:44, 11-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Orsaken till det är ju att luft isolerar så med mest luft i motorn med hjälp av kompressions trycket så krävs mer energi för att gnistan skall slå över. Förr när verkstäderna blästrade tändstiften så hade tändstifts bläster apparaten en prov funktion där man skruvade i stiftar och anslöt en tändkabel och matade stiftet så det gnistrade för fullt. Sedan skruvade man på tryckluft och såg när gnistorna försvann på de dåliga tändstiften, väldigt informativt :uupps:

3 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

joakim72

#20 » 15:32:25, 11-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lärde mig på moppetiden att det fanns 2 gnistor, en som fick ett stift doppat i bensin att brinna och en som inte tände bensinen. I övrigt såg gnistorna lika ut...
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC

torbjorn_forsman

#21 » 22:06:48, 11-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skillnaden är stigtiden på tändspänningen. Om spänningen stiger sakta och gradvis, så tar överslaget hellre vägen genom ett fast eller flytande material (t ex fuktigt eller bensinblött sot på tändstiftsisolatorn). Om spänningen stiger snabbt och tvärt, så stoppar det fasta/flytande materialet bättre för spänningen och chansen är större att det blir en gnista i luft som kan ge antändning.
I elkraftteknikens barndom för 100-130 år sedan dröjde det länge innan man fick den där skillnaden mellan luft och fasta isolermaterial klar för sig, och först när den saken var utredd kunde man börja konstruera högspänningsapparater, transformatorer mm på ett sådant sätt att de tålde BÅDE normala driftspänningar och de korta, tvära överspänningarna pga åska, utan att bli orimligt dyra och klumpiga.

Ser vi på tändsystem på små bensinmotorer, så kan man få en sån där "icke-tändande" gnista om kondensatorn vid brytarna har fel värde för den tändspole som sitter där (mycket vanligt om tändspole eller kondensator råkar vara en piratdel från mindre nogräknad tillverkare), eller om tändkabeln har ovanligt hög kapacitans mot jord. Det kan också hända att "tjuv-gnistan" som i vissa fall uppstår då brytarna sluter, är av det icke-tändande slaget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se