Sida 2 av 2

Re: Gilson baktänder !!!

InläggPostat: 13:36:07, 07-01-2019
av mrpionjär
Tack ska göra. Ska bara ta ett bättre kort på typ-nr mm. Har den kåpan liggandes i förrådet!

Re: Gilson baktänder !!!

InläggPostat: 17:55:16, 09-01-2019
av dc_lindberg
Det här är ett riktigt bra klipp vid tidpunkten 23:14 - så lite är vad som krävs för att skapa ett helsike med en B&S gällande skada på krysskilen!

Klippet lades in av Loke i:
Krökta vevaxlar

Re: Gilson baktänder !!!

InläggPostat: 21:50:40, 09-01-2019
av kimmen
dc_lindberg skrev:Det här är ett riktigt bra klipp vid tidpunkten 23:14 - så lite är vad som krävs för att skapa ett helsike med en B&S gällande skada på krysskilen!

Klippet lades in av Loke i:
Krökta vevaxlar


Det är svårt att övertyga folk att det behövs så liten skada på kilen för att den inte ska starta
Dom kollar bara om det finns gnista på stiftet, och det finns det nästan alltid, ca 0,7 mm !, men dom kollar aldrig om det finns kraft i gnistan, att den orkar hoppa minst en halv centimeter, alltså minst 5 mm. Gäler alla motorer och tändsystem
Att få folk att förstå det här är nästan omöjligt, dom tittar bara efter gnistan i stiftet ca. 0.7 mm, vilket är meningslöst

Re: Gilson baktänder !!!

InläggPostat: 09:26:44, 11-07-2019
av Murre o2
Orsaken till det är ju att luft isolerar så med mest luft i motorn med hjälp av kompressions trycket så krävs mer energi för att gnistan skall slå över. Förr när verkstäderna blästrade tändstiften så hade tändstifts bläster apparaten en prov funktion där man skruvade i stiftar och anslöt en tändkabel och matade stiftet så det gnistrade för fullt. Sedan skruvade man på tryckluft och såg när gnistorna försvann på de dåliga tändstiften, väldigt informativt :uupps:

Re: Gilson baktänder !!!

InläggPostat: 15:32:25, 11-07-2019
av joakim72
Lärde mig på moppetiden att det fanns 2 gnistor, en som fick ett stift doppat i bensin att brinna och en som inte tände bensinen. I övrigt såg gnistorna lika ut...

Re: Gilson baktänder !!!

InläggPostat: 22:06:48, 11-07-2019
av torbjorn_forsman
Skillnaden är stigtiden på tändspänningen. Om spänningen stiger sakta och gradvis, så tar överslaget hellre vägen genom ett fast eller flytande material (t ex fuktigt eller bensinblött sot på tändstiftsisolatorn). Om spänningen stiger snabbt och tvärt, så stoppar det fasta/flytande materialet bättre för spänningen och chansen är större att det blir en gnista i luft som kan ge antändning.
I elkraftteknikens barndom för 100-130 år sedan dröjde det länge innan man fick den där skillnaden mellan luft och fasta isolermaterial klar för sig, och först när den saken var utredd kunde man börja konstruera högspänningsapparater, transformatorer mm på ett sådant sätt att de tålde BÅDE normala driftspänningar och de korta, tvära överspänningarna pga åska, utan att bli orimligt dyra och klumpiga.

Ser vi på tändsystem på små bensinmotorer, så kan man få en sån där "icke-tändande" gnista om kondensatorn vid brytarna har fel värde för den tändspole som sitter där (mycket vanligt om tändspole eller kondensator råkar vara en piratdel från mindre nogräknad tillverkare), eller om tändkabeln har ovanligt hög kapacitans mot jord. Det kan också hända att "tjuv-gnistan" som i vissa fall uppstår då brytarna sluter, är av det icke-tändande slaget.