Detta är kanske inte helt rätt del av forumet, men jag chansar
Jag har börjat skruva med en Klippo Comet II där framdrivningen av maskinen har blivit väldigt svag. Felet var ganska lätt att spåra till remmen mellan motoraxeln och snäckväxeln, den såg ganska murken ut och remspänningen var nästan obefintlig. Inga problem tänkte jag och beställde en ny rem via Briggsparts , men nu är problemet att remspänningen i princip är lika obefintlig med den nya remmen Även om jag drar justeringen i botten så känns det som att det är för lite remspänning för att det inte ska slira, och så var det inte när man monterade ny rem sist!
Vad kan vara fel då? Fel rem? Jag har svårt att tro det då jag dubbelkollade med Briggsparts innan beställning.
Slitna remhjul? Är det något som brukar slitas ut?
Jag har tagit lite bilder:
Växelns remhjul tycker jag ser normalt ut, lite smuts i botten på spåret, så där nere har nog inte remmen varit.
Motorns remhjul verkar lite mysko, eller? Det är ju både polerat och repigt hela vägen ner i botten på spåret
Tog även bilder på remhjul och rem där jag drar åt remmen så hårt jag kan för hand på respektive remhjul. Växelns remhjul:
Motorns remhjul: (ursäkta för de dåliga skärpan, mobilkameran ville fokusera på andra saker )
Remhjulens ytterdiameter är den samma, men till synes ligger remmen betydligt djupare i motorns remskiva. Per-åke, har du dessa delar på hyllan? Hade du kunnat kolla hur det bör se ut?