Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

Kompresjonstrykk på 8hk sideventiler?

33 inlägg • Sida 3 av 3
Snacka om Briggs&Stratton här

AN

#31 » 00:05:50, 16-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

östemann skrev:Det är samma ''pysnock'' på de Kohler sidventilare jag haft att göra med.Där finns en fjäderbelastad extranock som lyfter ventilen lite grann på startvarv,när motorn överskrider ett visst varvtal går den till viloläge.Jag borde ha en kamaxel liggande i ett skåp från en 8hp,kan fota den imorron om jag kommer ihåg.


Dessa som vi diskuterat här, har ingen fjäderbelastad nock, utan den är där hela tiden.
Det kanske du var med på, men ville bara klarlägga lite :smile:
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige



östemann

#32 » 05:08:14, 16-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jodå.Det var jag med på!
östemann
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:03, 06-11-2009
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 10/60-66+Vindelbjörnen SK 600-66
Valmet Terra 865+Wärtsilä Kran
MF 65 mk II -61
Valmet 864-65
Åkerman H7c-88

dc_lindberg

#33 » 10:42:50, 16-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och här med har jag också fått svar, på samma fråga som TS; den om förväntad kompression (i kgm/PSI/Bar) för att man ska anse B&S motorn som -frisk-.
Ringde klockor i mitt bakhuvud som sa att man kan inte ta kompressionsprov på B&S på samma sätt som andra motorer. Det jag -ville- minnas var att man måste ha en annan drivkälla som orkar dra runt motorn med tändstiftet urkopplat, och att det tar ca 10 kompressioner i snabb följd för att få en rimlig uppskattning av trycket från kompmätare; varför jag har för mig att man anser kring 4kg som bra för en B&S motor.
Per-Åke får gärna ta tag i denna delen av tråden och spinna vidare - finner frågan intressant, och traktar efter bättre förståelse för konstruktionen; och ff.a. hur man kan tänkas gå tillväga för att just objektivt mäta B&S motors "skick" :-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se