Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

Kompresjonstrykk på 8hk sideventiler?

33 inlägg • Sida 1 av 3
Snacka om Briggs&Stratton här

agvg (trådstartaren)

#1 » 12:43:53, 24-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fikk 60 psi varm motor, er dette innenfor godkjent verdi?
agvg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:12:55, 27-02-2011
Ort: Brandbu/Aurland
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus C-355 MF 135



torbjorn_forsman

#2 » 12:53:03, 24-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Få se nu, det blir väl 4,1 bar om jag gissar rätt? Jag tycker det känns som om det är i lägsta laget, å andra sidan kan ju B&S anordning som lämnar en ventil på glänt för att minska kompressionsmotståndet vid start spela in också, så det behöver inte nödvändigtvis vara något fel.
Har du dragit runt motorn med startsnöre eller använt startmotor vid mätningen? Stod gasspjället fullt öppet?
Har motorn några andra egenheter för sig som ger anledning att misstänka dålig kompression (t ex att den är svag, blåryker, drar mycket olja etc) ?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

agvg (trådstartaren)

#3 » 13:01:07, 24-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med snor, var bare en sjekk og den går helt fint.
agvg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:12:55, 27-02-2011
Ort: Brandbu/Aurland
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus C-355 MF 135

SK Racing

#4 » 22:11:11, 05-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sidventilare har väl ingen dekompventil? jag har då aldrig sett någon på dom jag skrotat och servat genom åren, är väl dom nyare toppventilarna som har det möget som ofta strular enligt vad jag hört, jag har aldrig skruvat med toppventilare så jag går på hörsägen här.

Går rovan bra/fint så är det säker helt ok, du kan dock kolla ventilspelet så det är ok :)
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

AN

#5 » 22:17:27, 05-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brukar väl vara en "special" slipad kamaxel. Iaf på 12 hk.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

QV_

#6 » 01:05:12, 06-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med ett leak down kit kan man avgöra var det läcker.

Fast är det bara 1 cylinder kan man trycksätta cylindern med 1 kg och få indikeringen på var det läcker.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

dc_lindberg

#7 » 05:52:14, 06-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#8 » 07:43:20, 06-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om motorn har den specialslipade kamaxeln (den finns även på små sidventilade B&S ner till 3 hk) så skulle jag tro att det är fullt normalt att kompressionstrycket blir lågt när man mäter vid startsnörevarvtal. Och det blir nog högst varierande beroende på vilket varvtal man kan få upp vid provet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

joakim72

#9 » 09:18:24, 06-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:4.2kg/cm2
https://www.briggsandstratton.com/na/en ... troke.html
https://www.briggsandstratton.com/eu/en ... nance.html

https://www.briggsandstratton.com/na/en ... tions.html

Enligt denna sida har B&S 6:1 i standard kompressionsförhållande på sidventilarna (L heads):
https://itstillruns.com/briggs-engine-c ... 83453.html

https://en.wikipedia.org/wiki/Briggs_%26_Stratton
https://sites.google.com/site/briggsnosmodel8/

Är din motor på 344cc eller 319cc?
Minns inte formeln men med 6:1 och cc => teoretiskt kg/cm2
Håller med om att 4kg låter lågt...

Statisk (uträknad) eller dynamisk (innehåller kamtider mm.)?
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC

per-åke

#10 » 09:21:23, 06-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

SK Racing skrev:Sidventilare har väl ingen dekompventil?


ALLA B&S motorer har dekompfunktion!
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)

agvg (trådstartaren)

#11 » 09:22:34, 06-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nå har jeg brukt denne motoren i vinter og den starter lett og går greit når jeg fikk justert flottøren ett par ganger.

Sent fra min Nokia 7.1 via Tapatalk
agvg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:12:55, 27-02-2011
Ort: Brandbu/Aurland
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus C-355 MF 135

dc_lindberg

#12 » 10:41:00, 06-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

joakim72 skrev:
dc_lindberg skrev:Är din motor på 344cc eller 319cc?
Minns inte formeln men med 6:1 och cc => teoretiskt kg/cm2

Statisk (uträknad) eller dynamisk (innehåller kamtider mm.)?


Ja, på båda beräkningarna.
Tänker mera att här i tråden behöver TS få ett grepp om vad som man kan betrakta som rimlig kompression. Jag har en siffra i huvudet, men att skriva den om den är fel, är inte hjälpsamt.

Nu har Per-Åke påpekat att motorsorten har de-komp, å -då- ställer den till det... men stämmer med förra gången en motsvarande fråga var uppe och samtal jag hade med www.evp.nu . Kommer inte ihåg hur svaren löd om hur man mäter kompet på motorer med de-komp; dock ringde det klockor i bakhuvudet gällande de 4kg komp som uppmätts att -de- är normala i det läget på de-komp utrustade B&S motorer. Men, som sagt, minnet sviktar...
:klia:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

joakim72

#13 » 12:31:41, 06-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En tanke som slog mig med detta, som gör att det låter bra med det uppmätta värdet är vad är kolvarean på denna motor? Om man räknar med den och att man drar manuellt så kan det inte vara för hög komp för då orkan man inte.
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC

SK Racing

#14 » 10:13:20, 14-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

per-åke skrev:
SK Racing skrev:Sidventilare har väl ingen dekompventil?


ALLA B&S motorer har dekompfunktion!


Hej, vad sitter den på en sidventilare och hur ser den ut? jag har rivit i en del del dito rovor men inte identifierat någon del i motorn som jag tolkar som något som sänker kompet förutom det uppenbara, kolv, stake, vev, kamaxel och stänksmörjaren, ventiler osv.

tack på förhand.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

AN

#15 » 10:31:57, 14-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

De jag sett har en specialslipad kamaxel. Som bara nästan stänger insugsventilen, till precis före övre dödpunkt. Inte helt lätt att se om man inte vet om det. Finns säkert andra alternativ också, men detta är den varianten jag sett. Ska nämnas att jag inte skruvar mycket i briggs motorer heller.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se