Sida 3 av 3

Re: Kompresjonstrykk på 8hk sideventiler?

InläggPostat: 00:05:50, 16-04-2019
av AN
östemann skrev:Det är samma ''pysnock'' på de Kohler sidventilare jag haft att göra med.Där finns en fjäderbelastad extranock som lyfter ventilen lite grann på startvarv,när motorn överskrider ett visst varvtal går den till viloläge.Jag borde ha en kamaxel liggande i ett skåp från en 8hp,kan fota den imorron om jag kommer ihåg.


Dessa som vi diskuterat här, har ingen fjäderbelastad nock, utan den är där hela tiden.
Det kanske du var med på, men ville bara klarlägga lite :smile:

Re: Kompresjonstrykk på 8hk sideventiler?

InläggPostat: 05:08:14, 16-04-2019
av östemann
Jodå.Det var jag med på!

Re: Kompresjonstrykk på 8hk sideventiler?

InläggPostat: 10:42:50, 16-04-2019
av dc_lindberg
Och här med har jag också fått svar, på samma fråga som TS; den om förväntad kompression (i kgm/PSI/Bar) för att man ska anse B&S motorn som -frisk-.
Ringde klockor i mitt bakhuvud som sa att man kan inte ta kompressionsprov på B&S på samma sätt som andra motorer. Det jag -ville- minnas var att man måste ha en annan drivkälla som orkar dra runt motorn med tändstiftet urkopplat, och att det tar ca 10 kompressioner i snabb följd för att få en rimlig uppskattning av trycket från kompmätare; varför jag har för mig att man anser kring 4kg som bra för en B&S motor.
Per-Åke får gärna ta tag i denna delen av tråden och spinna vidare - finner frågan intressant, och traktar efter bättre förståelse för konstruktionen; och ff.a. hur man kan tänkas gå tillväga för att just objektivt mäta B&S motors "skick" :-)