Rospigg, jag har skaffat mig personlig erfarenhet av den där egenheten som batterier kan skapa.
Ett helt, men trött
batteri, kan man hjälpa, men ett dåligt/trasigt batteri tar i princip all
ström från det friska, oavsett om man kopplar direkt på polerna (som man -inte- ska göra) eller om man kopplar på
chassi och plus polen.
Sannolikheten för att råka ut för denna ovanligare form är låg, men jag har råkat ut för det 3 gånger på 30 år - så, för att TS inte skall råka fått samma sorts fel, så är det bättre att koppla ur det gamla batteriet helt; för då har man helt uteslutit det batteriet som källa till problem att starta med ett annat batteri, samtidigt som man klart kommer att kunna avgöra om det -är- det som sitter i fordonet som är kasst batteriet som spökar.
Åsa-Nisse - du han före mig
Låter mitt inlägg ligga kvar i alla fall - din kompis hade tjall med pluspolen, jag har haft det, anslutningen på startmotorn, jordningar, helt upp-/sönderärgade kablar, osv mm o lärt mig "den hårda vägen".
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
IR - bra poäng. Vi glömmer att påpeka detta självklara, det är helt enkelt för självklart!
Strömmen -kan- räcka för att aktiver solenoiden, "klick", men oxiation, rost och ärg, kan vara så isolerande att den ström som krävs för att aktivera startmotorn helt enkelt inte kommer fram.
(
...o det har vi ju aldrig råkat ut för... o vi har aldrig vänt upp och ned på fordonet för att finna ut varför startmotorn inte startar... )