Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

B&S motor startar ej iår.

15 inlägg • Sida 1 av 1
Snacka om Briggs&Stratton här

Skruvgängare (trådstartaren)

#1 » 21:11:11, 02-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en gammal åkgräsklippare(ca 20 år) som bara klickar när jag vrider på nyckeln. Klickandet kommer
från solenoiden. Lossa kontakterna och spraya med rostolja men det hjälpte inte. Vad gör jag.? Går det att laga eller finns det någon att få tag på. Det finns ett nr 94285-4 TROMBETTA , 4810-000. 0219 . Gräsklippare är en Klippo, med en 16 Hk B&S motor
Någon som vet?
Skruvgängare
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:12:42, 21-03-2016
Ort: Sjöbo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320



dc_lindberg

#2 » 21:19:30, 02-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

www.briggsparts.se
När solenoiden klickar brukar det vara för lite A i batteriet. Har du testat med ett annat batteri ?
Bara för att V visar fullt så innebär inte det att det finns A fullt i batteriet... jag hade ett 45Ah som visade 14V men strömmen tog slut inom några få minuter, med en 12V 12W glödlampa...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

rospigg

#3 » 21:26:34, 02-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller med DC.
Som första åtgärd - prova ett annat batteri om du har möjlighet.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

torbjorn_forsman

#4 » 21:44:08, 02-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mät spänning i batteriet medan du gör startförsök. Om spänningen sjunker kraftigt då solenoiden slår till, så vet man att batteriet är dåligt.

Om man avsynar batteriet är det möjligt att man ser saker som på en gång avslöjar att det är återvinningsfärdigt. T ex sprickor i höljet, om det har svällt upp och fått en bula någonstans, poler som sitter löst, snett eller har tryckts upp. Om det har genomskinligt kärl kan man ibland se att det ser gråfläckigt ut, ungefär som mögel, inne i batteriet. I så fall är det svårt sulfaterat och förmodligen inte räddningsbart.
Om det är ett helt slutet batteri utan möjlighet att fylla på vatten, så är ett säkert tecken på att ett sådant har gjort sitt, att det skramlar när man skakar på det.

Var batteriet välladdat när du gjorde startförsöken?

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Skruvgängare (trådstartaren)

#5 » 00:07:42, 03-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för era svar.
Ang batteriet så var detta nyladdat. Tänkte som ni att batteriet kanske likväl var dåligt varför jag med hjälp av startkablar kopplade in ytterligare ett batteri. Detta har jag gjort vid tidigare tillfällen och då har det fungerat. Trots detta skall jag under morgondagen prova med ett annat batteri.
Om nu problemet kvarstår var kan man hitta en beg. eller ny solenoid?
Skruvgängare
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:12:42, 21-03-2016
Ort: Sjöbo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320

dc_lindberg

#6 » 00:36:57, 03-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan -inte- starta en motor med ett dåligt batteri, även om du har ett bra batteri o kopplar det med startkablar till det dåliga...
Man måste koppla bort det dåliga batteriet helt...

Det andra som kan ske, vilket jag tror det ändock rör sig om, är att kolen i startmotorn är slut alternativt så har lindningen brunnit eller så har startmotorn helt enkelt bara rostat (lager och rotor - de kan rosta fast...).
Läs TF's inlägg ovan en gång till. Gör som han rekommenderar, då kontrollerar du för om problemet är startmotorn eller före den.

Klickar solenoiden, då kan du räkna med att den är hel :-)
Klickljudet talar om att ström går genom den och att den sluter strömmen till startmotorn (dock ingen garanti att -den- kontakten verkligen släpper igenom strömmen iof...)

Missade du länken?
http://www.briggsparts.se
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

rospigg

#7 » 06:31:37, 03-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu håller jag däremot inte med DC.
Det hjälper med startkablar.
Exempel: Klipparen har ett 10A batteri som är visset, startkablar från ett friskt 65A batteri gör att det blir ström över till startmotorn när batteriet tagit sin del av "laddningen"
Det du, Skruvgängare, just nu skriver om startkablar tyder på att batteriet varit på gång att ta slut förr!
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Ivar Risslén

#8 » 06:46:00, 03-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sedan den vanliga kollen. Att det är bra kontakt i alla anslutningar, både på plus och minussidan som ofta glöms bort.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Åsa-Nisse

#9 » 09:37:30, 03-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vill Skärpa Ivar´s inlägg lite. FÖRST den vanliga kollen...…….
Jag har en kompis som höll på hela helgen att felsöka samma problem på sin traktor. :klia: Ladda batteri, kolla startmotor, solenoid, huvudströmbrytare och sen konstatera att alla lampor i instrumentpanelen slocknade när han försökte starta. :huh:
Sent söndag kväll kom han på att pluskabelns kabelsko vid batteriet var lös. :hurra:

3 personer gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

dc_lindberg

#10 » 09:46:51, 03-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rospigg, jag har skaffat mig personlig erfarenhet av den där egenheten som batterier kan skapa.
Ett helt, men trött batteri, kan man hjälpa, men ett dåligt/trasigt batteri tar i princip all ström från det friska, oavsett om man kopplar direkt på polerna (som man -inte- ska göra) eller om man kopplar på chassi och plus polen.
Sannolikheten för att råka ut för denna ovanligare form är låg, men jag har råkat ut för det 3 gånger på 30 år - så, för att TS inte skall råka fått samma sorts fel, så är det bättre att koppla ur det gamla batteriet helt; för då har man helt uteslutit det batteriet som källa till problem att starta med ett annat batteri, samtidigt som man klart kommer att kunna avgöra om det -är- det som sitter i fordonet som är kasst batteriet som spökar.

Åsa-Nisse - du han före mig :thumme:
Låter mitt inlägg ligga kvar i alla fall - din kompis hade tjall med pluspolen, jag har haft det, anslutningen på startmotorn, jordningar, helt upp-/sönderärgade kablar, osv mm o lärt mig "den hårda vägen".



+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
IR - bra poäng. Vi glömmer att påpeka detta självklara, det är helt enkelt för självklart!
Strömmen -kan- räcka för att aktiver solenoiden, "klick", men oxiation, rost och ärg, kan vara så isolerande att den ström som krävs för att aktivera startmotorn helt enkelt inte kommer fram.
( :vissla: ...o det har vi ju aldrig råkat ut för... o vi har aldrig vänt upp och ned på fordonet för att finna ut varför startmotorn inte startar... )
Senast redigerad av dc_lindberg 20:26:51, 03-04-2019, redigerad totalt 3 gånger.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

rospigg

#11 » 16:22:21, 03-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då jag jobbade med sådant var åtgärder snabbare, om batteri tenderade vara trött byttes det till ett nytt, då vet man att det är schysst.
Efter laddning av det gamla batteriet talade ett belastningsprov om status, bra eller byta ut.
En felsökning på batterier ter sig olönsamt om kunden ska betala för något som ändå är uttjänt, men hemma i garaget är det en annan sorts felsökning, så återigen håller jag med DC. (kalla mig inte vindflöjel....)
Nu :back_to: så får vi hoppas att Skruvgängare vågar återkomma. :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Skruvgängare (trådstartaren)

#12 » 19:45:10, 03-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaaaaa!
Ni hade rätt allihop. Det var batteriet eller batterierna som var kass. Idag släpa jag med ett uppladdat bilbatteri och förvisso kopplade det på det lilla originalbatteriet. Och kan ni tänka, startmotorn fungerade.
Fick dock inte igång den.Hade inte tid för felsökning. Detta är ju ett helt annat problem som jag får brottas med.Får kanske återkomma med fler frågor framöver.
Är dock tacksam för att jag frågade er först innan jag började och riva . :shake_hands: :rock_on:

2 personer gillar det här inlägget.
Skruvgängare
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:12:42, 21-03-2016
Ort: Sjöbo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320

dc_lindberg

#13 » 20:22:51, 03-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

...vilket västgötaklimax!...
:lmao:
Å jag som såg framför mig ett outgrundligt svår nöt att knäcka. Ett problem där vi all, en efter en, skulle tvingas kasta in handduken å :klia:

Seriöst:
- oftast är problem enkla som uppkommit under "vila" :thumme:
- problem som uppstår under drift kan däremot ofta vara riktigt knepiga... :svettas:

Tror nog att vi alla allt som oftast åker dit på det enklaste, just pga att det är för enkelt :photograph:

:driver:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

SK Racing

#14 » 10:36:53, 15-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med tanke på vad dom små skitbatterierna kostar till trädgårdsmaskinerna så rek jag att det inhandlas en liten c-tec, jag har två BC 0,8 och en tredje något större, har fast monterade kablar på trädgårdstraktorn och mina bilar av den där typen med tre lysdioder som blinkar o talar om batteristatusen, sedan dessa laddare inhandlades så har mina startproblem och kostnaden för batteribyte minskat, väldigt smidigt o flytta runt laddarna mellan fordonen :) o slippa tänka på klämmorna och om dom går emot chassiet med fast kabel på batterierna.

Jag försöker även hitta batterier där det går o fylla på vatten i, i synnerhet till småmaskinerna, då det verkar som laddregulatorerna kan få spelet i bland o ladda på lite extra med vattenavdunstning som följd.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

torbjorn_forsman

#15 » 21:12:34, 15-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dock är ett problem med små blybatterier där det går att fylla på vatten, att de brukar ha mycket högre självurladdning än man är van vid från t ex gastäta blybatterier eller fullstora bilbatterier. Jag misstänker att den stora orsaken till detta är att de där batterierna brukar levereras torrladdade från fabrik, och fylls med syra av återförsäljaren vid leverans. Det är inte alltid som batterinasarna köper in tillräckligt ren syra att fylla med.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se