Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

Laddning och lyse.

6 inlägg • Sida 1 av 1
Snacka om Briggs&Stratton här

AN (trådstartaren)

#1 » 13:47:38, 15-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite funderingar hur laddning och lyse fungerar på briggs. Brukar ju finnas en kontakt med 2 trådar i, som kommer ut från svänghjulskåpan.
Vet att jag på snöslungan kopplade in lyse på en av dem, som hade runt 12 volt. Men det var nog bara på tomgång, sedan när jag körde ökade ljuset kraftigt tills lampan gick sönder.
Så funderingen är, är det en laddspole och en ljusspole, samt två regulatorer och likriktare på chassiet någonstans? Lyset kanske körs på växelström.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige



torbjorn_forsman

#2 » 14:09:26, 15-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ofta finns det inga spänningsregulatorer alls. Lysspolen är dimensionerad så att den ger ungefär 12-15 V oavsett varvtal, under förutsättning att den matar en lampa med EXAKT rätt effekt. Om man har för svag lampa så blir spänningen för hög och vice versa. Lampor som är avsedda för sådana system (t ex HS1 och andra mopedstrålkastarlampor) brukar ha strängare tolerans för effekt och strömförbrukning än andra 12 V-glödlampor.

Laddspolen brukar få ladda batteriet via en enkel diod (halvvågslikriktare), laddströmmen är så låg att meningen är att den inte ska kunna skada batteriet genom överladdning. Nackdelarna är dock att det tar mycket lång tid innan ett urladdat batteri blir fulladdat (kan behövas flera dygns oavbruten körning), samt att det i extremfall (många timmars körning per dag, varmt väder osv) kan hända att batteriet tar skada av överladdning ändå.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

AN (trådstartaren)

#3 » 21:11:41, 15-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så ur trådarna från svänghjulskåpan är det växelström, för dioden sitter på maskinen någonstans isf.
Grejade lite med en Stiga, och var då osäker på om störmmen var likriktad när den kom från motorn eller om det satt någon likriktare på själva klipparen. Mätte då i både likströmsläge och växelströmsläge. Fick ca 11,5v i likströmsläge och 12.8 i växelströmsläge.
Stämmer det att man får så högt värde när man mäter i likströmsläget? Mätt med billig multimeter.
Vad händer om batteriet matas med växelström? Blir det förstört direkt? Eller laddas batteriet både upp och ut, beroende på positiv eller negativ puls?

Edit: Multimeten kanske bara fungerar på runt 50hz? :klia:
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

torbjorn_forsman

#4 » 21:27:29, 15-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En del billiga multimetrar ger utslag även för likspänning i växelspänningsläget. Det gäller framför allt de som inte har något lägre växelspänningsområde än 200 V. Lätt att kolla genom att ställa den på växelspänning och provmäta på en ren likspänning t ex från ett batteri. Vilka frekvenser den klarar att mäta rätt vid bör stå i manualen, men man kan nog räkna med att vilken multimeter som helst klarar 50-60 Hz, förmodligen upp till ett par hundra Hz. Dock får man tänka på att växelspänningen från en svänghjulsmagnet ofta har ganska ful kurvform och är långt från sinusformad, om man ska mäta en sådan spänning rätt bör man ha en dyr multimeter som mäter s k sant effektivvärde (True RMS).

Om du kopplar in batteriet direkt till en lys- eller laddspole utan diod mellan, så kommer dels batteriet att laddas ur fort genom den lågohmiga spolen, och dels kommer förmodligen strömmen från batteriet att vara så hög att spolen bränns sönder snabbt.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

AN (trådstartaren)

#5 » 23:46:30, 15-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:En del billiga multimetrar ger utslag även för likspänning i växelspänningsläget.

Om det är likspänning och multimetern står på växelspänning kan jag få utslag?
Men om det är växelspänning och jag ställer multimetern på likspänningsläget, får jag utslag då också?

En fråga som då dyker upp. Om jag mäter på ett okänt fordon, hur vet jag då om det är likspänning eller växelspänning, om multimetern ger utslag på båda? Utgår väl från att det är växelström som produceras, men hur vet jag att den är likriktad eller ej?
Har inte tänkt så mycket på detta förr, då de fordon jag grejat med har ju likriktade växströmsgeneratorer, eller likströmsgeneratorer. Men olika småmotorer, klippare, mopeder är det ju inte lika självklart vad det är. Finns inget batteri, utan bara lampor finns väl ingen anledning att likrikta eller :klia:
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

torbjorn_forsman

#6 » 08:09:14, 16-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det bara är växelspänning och ingen överlagrad likspänning så borde multimetern inte göra utslag när den står på likspänning. Men säkrast att du gör en del provmätningar för att bekanta dig med ditt instrument.
Du kan ju mäta på en ren växelspänning runt 10-20 V (t ex från en transformator för gammal glödlampsljusslinga) och se vad den ger för utslag när den står på lik- eller växelspänning. Prova att koppla en likspänning i serie med transformatorn (t ex ett 9 V-batteri) och se vad som händer då.

Ska man vara helt säker på vad man mäter sig fram till så bör man nog ha en lite mer påkostad multimeter. Eller, i nödfall, lägga en kondensator som blockerar för likspänning i serie med den multimeter du har.
Allra bäst är ju om man har möjlighet att mäta med oscilloskop och se hur kurvformen ser ut.

Det förekommer likriktare även i elsystem på småfordon utan batteri, t ex om det är något instrument som behöver likspänning. Och en del spänningsregulatorer för växelspänningssystem "klipper" bara ena halvperioden på växelspänningen, så det kan bli ren växelspänning då motorn går på lågt varvtal eller elsystemet är hårt belastat, men mer och mer sönderhackat och mer likspänningskomponent ju högre varvtal och mindre belastning.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se