...det regnar... fått solsting förstår du väl
- oljeröken är illavarslande => överväg ny motor
- produkten utgått är inte alls bra => överväg ny motor
Se'n efter de slutsatserna hittade jag mera data kring motormodellen och kunde konstatera att HQ själva har slutat "langa" delar till den, men att motorn som sådan absolut inte har drabbats av "upphört".
Visst - jag kunde väl redigerat inlägget, men iddes inte bry mig om den detaljen
Poängen kvarstår dock i alla fall att med tanke på ålder och situation, så är det skäl nog att förhöra sig om ny motor; oavsett om TS hittar felet på sin eller inte. Di där gamla sidventilarna har inte bra rykte alls... det finns -starka- skäl att uppgradera kraftkällan till en toppventilsmotor.
a) drar upp emot 50% mindre bränsle
b) har ca 30% mer kraft i samma slagvolym
c) mycket mer lättstartad
d) betydligt tystare motor
e) nyare motor har kraftigare "
generator" (bättre belysning bättre laddning av batteriet)
Det som tala mot ny motor och för
renovering av den gamla - prisskillnaden!
Vad skulle jag göra?
...vet ej... inte suttit i just den sitsen... men Volvo24, i din tråd om Canadiana 521 så har jag visat att man ibland åker på att köpa ny motor, varesig man vill eller inte...
- i sprängskisserna ser man tydligt att regulatorarmen är stål och är fäst i en stål platta. Denna är inte lagrad! Smörj anslutningen (plåt mot plåt).
- regulatorfjädrarna -kan- vara skadade, rostiga, osv - kontroller, byt om dåliga, smörj dem!
=> erhåller jämn motorgång efter det?
Blåröken... det bekymrar... oljan kan komma in i förbränningsrummet på 4 sätt:
- skadat cylinderlopp
- skadad oljeskrap ring
- bak
tryck i
vevhusventilation / skadat membran
- ventilstyrning slut
Joker: motorn spruckit (men då brukar det ses som omfattande oljeläckage på utsidan också...)
Den lösa slangen har jag inte kunnat finna någon form av svar till alls. Slangarna finns inte presenterade i sprängskisserna och inte omnämnda i användarmanualen.
=> "gåta" mao...