Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

Briggs&Stratton 12,5 i/c,motorfel

41 inlägg • Sida 2 av 3
Snacka om Briggs&Stratton här

Volvot24

#16 » 08:01:54, 26-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Egentillverkad avdragare.

Stora muttern är fastsvetsad i röret. Inuti röret är alltså den gängade änden på vevaxel, där svänghjulsmuttern normalt sitter.

Spänner med stora skruven mot den gängade delen på vevaxel. Knackar med ett måttligt slag på skruvänden... PLUPP.
Är man rädd att gängorna kan skadas så kan man lägga en bricka av t ex aluminium eller mässing emellan.

Bild

Innanför svänghjulet sitter brytarspetsar och kondensator, om din motorn har sådant tändsystem.
Jag brukar byta tändspolar mot s k Magnetron. En elektroniskt styrd tändspole.
Funkar perfekt.

Finns således inte brytare och kondensator, har du redan en Magnetron.

Sök Magnetron på forumet, för info mm.

.
Senast redigerad av Volvot24 13:32:06, 26-05-2019, redigerad totalt 2 gånger.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak



torbjorn_forsman

#17 » 08:17:20, 26-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den första av bilderna på motorn avslöjar att det redan sitter en brytarlös tändspole (Magnetron) där. Den fyrkantiga utväxten på höger sida av plastklumpen med tändspolens lindningar, innehåller givarspole och transistor för det brytarlösa tändsystemet. "Utväxten" finns inte på en B&S-tändspole avsedd för brytare.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Volvot24

#18 » 08:21:23, 26-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Men en hel eller trasig kil finns det :smile:

Och om det mot förmodan, på en så stor motor även finns handstart med snöre, så sitter i stället för svänghjulsmutter ett "torn"
till själva startapparaten. Brukar lossa med en stor polygrip.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

dc_lindberg

#19 » 09:14:28, 26-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gretschman skrev:Jag har en Jonsered LR13 åkklippare.
Häromdagen tvättade jag den. Sen dess så har någonting hänt.

Den har i och för sig varit svårstartad länge.
Måste ha startgas till den.

Efter att jag tvättat den så har det blivit att när jag lägger in en växel eller slår på klippaggregatet så dör motorn. Den orkar inte köra vare sig bakåt eller framåt.

Jag har tömt tanken och fyllt ny bensin,tagit isär förgasaren och rengjort,kollat bränslefiltretoch satt i nytt tändstift
Någon bränslepump kan jag inte hitta.

Det går 2 slangar från tanken.
Den ena går direkt till förgasaren och den andra bara hänger som typ nån luftslang.

Vad kan det vara som felar?
Kan det vara nåt med cylindrar, tändspole?

Trots att jag gjort allt ovanstående så startar den inte utan startgas.


Den blåser grå rök när jag startar den och går otroligt ojämt i motorn


På motorkåpan så finns det stansat nummer:
- modell
- serie
- typ
(om jag nu minns de tre kodnamnen rätt)
De numren talar om vilken motor du har => mycket lättare att hjälpa dig felsöka då.

I det du beskrivit ovan har du beskrivit:
- igensatt luftfilter (svårstartad = kräver startgas)
- otät kolvring alternativt ventilstyrning (blåröken = olja)
- regulator defekt (går otroligt ojämnt).

Du skriver att de värsta problemen startade -efter- du gjort ren motorn.
=> då är prio 1 att kontrollera att regulator mekanismen rör sig fritt!
Du skriver i klartext att regulatormekanismen kärvar. Detta sker genom oxidering av aluminium och rost av stål + dessa två tillsammans utgör ett element varvid man även får skador av elektronvandring => kan kärva till sig så det "sitter som berg".
Omega 636 krypolja + Omega 608 kedjeolja är vad jag använder på regulator länkage.

När du tvättade använder du säkert en högtryckstvätt?
=> då -kan- du tryckt in smut i länkage lagringarna... och du har garanterat accelererat rost och oxid problemen "eftersom du glömde" smörja länkagen efter du tvättat motorn...

NB: regulatormekanismen har en intern del i motorn också...-den- kan ha gått sönder... då måste man riva motorn...

Gällande blåröken.
Olja som läcker in i förbränningsutrymmet => "surar" ned tändstiftet => "vill inte starta" / "mkt svårstartad"...
Hur såg tändstiftet ut när du tog loss och gjorde rent det? Tog du bilder på det?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Volvot24

#20 » 10:14:33, 26-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu vet jag inte hur vevhusventilationen är ordnad på din motor.

Brukar vara en slang från denna till insugningsröret mellan förgasare och motor. Genom denna ska ångor, viss mängd avgaser, bränsleångoroch och luft från vevhuset ledas bort. Skulle det inte vara så, så kommer tätningar att pressas ut.
(Hände på sonens Volvo 850.)
Gamla motorer, t ex Volvo B16 och B18, hade inga sådana finesser. De hade oljepåfyllningslock med öppen ventilation. Gick bra, då locket satt i ventilkåpan, högst upp på motorn, så oljedimman hann bilda större droppar som rann ned till vevhuset,
bl a genom brunnarna för ventilsötstängerna.

- Oljedimma får inte följa med i slangen, och den avskiljs och rinner ned i vevhuset som olja.

Vid fel på avskiljning kan olja pytsas in i insuget... med blårök som följd.

Senast förra sommaren, var jag med om att en diesel inombordsmotor, med liggande cylinder, fick motorolja den vägen, och rusade. Stoppades med dekompressionsventilen.

Fel i oljeavskiljningen.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

dc_lindberg

#21 » 11:13:21, 26-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

userpix/54500_11UBH75RHFUW31558782231.jpg
Bilden är för dålig på motor ID-skylten.
Modell:
289707
117951
Oläsligt 290 .....79

Ny bild tack.
Bild

https://www.briggsandstratton.com/conte ... mestic.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av dc_lindberg 12:08:16, 26-05-2019, redigerad totalt 3 gånger.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#22 » 11:27:10, 26-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Encylindriga motorer som denna B&S (och även parallelltwin) har en backventil (eller slidventil på mer påkostade motorer) på vevhusventilationen för att skapa undertryck i vevhuset. På B&S sitter den i locket över utrymmet vid ventilfjädrarna. Från detta lock går en slang eller gummikrök till luftrenaren eller förgasarens luftintag. Vissa motorer som har s k öppen vevhusventilation (sällsynt på B&S men desto vanligare på t ex Tecumseh) har bara en gummikrök som pekar nedåt rakt ut i luften.

Ser vi på äldre bilmotorer som t ex Volvo före B20, så brukar det finnas ett vevhusventilationsrör som går från sidan på motorblocket och mynnar under bilen. Vanligtvis är röränden riktad snett bakåt för att fartvinden ska skapa lite undertryck där. Ofta finns det dessutom en öppning på ventilkåpan, för att få lite bättre luftväxling i vevhus m fl utrymmen. Men det är långt ifrån alla bilmotorer som har dubbla vevhusventilationsanslutningar på detta sätt. Luftkylda VW har t ex bara vevhusventilation ansluten till vevhuset, inget alls till ventilkåporna (undantag: 1700-motorn i 411E/412E fram till 1973). Äldre Skoda har bara vevhusventilation till ventilkåpan, inget till vevhuset.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg

#23 » 12:31:16, 26-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

...o den pdf'n gav inte mkt att gå på... o -det- har jag svarat B&S i deras "online survey" ...
Ah!
Data inte längre tillgängligt:
https://www.ereplacementparts.com/engin ... 75826.html

Engine Bands
Part Number: 289707

Husqvarna
Availability: Discontinued

This part is no longer available from the manufacturer.

No Longer Available:

Unfortunately, this part isn't available any more at eReplacementParts. This could be because:
•The manufacturer doesn't make this part any more
•There are no substitute parts made by the manufacturer to replace this part
•There is no longer any way for us to find this part and stock it in our warehouse


We would love to help you find the part you need, but our call center agents will, regrettably, be unable to assist you with tracking it down. However, you may still be able to locate the part you need by trying the following:
•Using a search engine to type your part number and see if other retailers still have this part in stock
•Visiting online stores such as eBay and finding sellers that have this part
•Trying retailers and repair stores in your local area to see if they have the part in their inventory
•Talking to a local repair technician, who may have the part you need, or may be able to repair your existing part
•Reaching out to the manufacturer of your product to see what their recommendations are for replacing this part



...ring http://www.briggsparts.se - se vad för motor som ev., går att byta till.


289707-1179 finns i 3 versioner; E1, E2 och E3 - Du har E1 enligt det dåliga fotot :
https://www.ereplacementparts.com/searc ... 707&page=2

Här är E1 versionen :
https://www.ereplacementparts.com/brigg ... 25858.html

https://www.briggsandstratton.com/na/en ... 89707-1179
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Volvot24

#24 » 13:10:32, 26-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Nu verkar det som om DC har spårat ur.
Eller så har han blivit nasare.
:lmao:

"...ring http://www.briggsparts.se - se vad för motor som ev., går att byta till."

Vill att stackars TS ska köpa ny motor, i stället för att hitta felet.

Snart kommer väl rådet att köpa en fjärrstyrd större elgräsklippare, med övervakning via drönare.

Typ sitta i vilstolen o kolla statusen då o då.

- Fortsätter detta så kommer DC snart visa upp en nyköpt BMW-cykel.
En sån helplomberad typ, som man själv inte en får byta olja eller generator på.
Först efter 10 år.

:lmao:

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24

#25 » 13:28:46, 26-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Encylindriga motorer som denna B&S (och även parallelltwin) har en backventil (eller slidventil på mer påkostade motorer) på vevhusventilationen för att skapa undertryck i vevhuset.


Ja, så kanske det är.

Jag har trott att det var för att lätta på övertrycket som bildas i vevhuset när kolven rör sig nedåt. Och även släppa ut gaser och annat som läcker förbi kolvarna.

Och min tanke med övertryck stämmer bra på att tätningar på sonens 850 skövs ut.
Bl a i tändfördelaren, som då fylldes med olja.

Hade det varit undertryck, så hade ingen olja läckt ut.


.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

dc_lindberg

#26 » 13:29:20, 26-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

...det regnar... fått solsting förstår du väl ;-)

- oljeröken är illavarslande => överväg ny motor
- produkten utgått är inte alls bra => överväg ny motor

Se'n efter de slutsatserna hittade jag mera data kring motormodellen och kunde konstatera att HQ själva har slutat "langa" delar till den, men att motorn som sådan absolut inte har drabbats av "upphört".
Visst - jag kunde väl redigerat inlägget, men iddes inte bry mig om den detaljen :lmao:

Poängen kvarstår dock i alla fall att med tanke på ålder och situation, så är det skäl nog att förhöra sig om ny motor; oavsett om TS hittar felet på sin eller inte. Di där gamla sidventilarna har inte bra rykte alls... det finns -starka- skäl att uppgradera kraftkällan till en toppventilsmotor.
a) drar upp emot 50% mindre bränsle
b) har ca 30% mer kraft i samma slagvolym
c) mycket mer lättstartad
d) betydligt tystare motor
e) nyare motor har kraftigare "generator" (bättre belysning bättre laddning av batteriet)

Det som tala mot ny motor och för renovering av den gamla - prisskillnaden!
Vad skulle jag göra?
...vet ej... inte suttit i just den sitsen... men Volvo24, i din tråd om Canadiana 521 så har jag visat att man ibland åker på att köpa ny motor, varesig man vill eller inte...

:back_to:
- i sprängskisserna ser man tydligt att regulatorarmen är stål och är fäst i en stål platta. Denna är inte lagrad! Smörj anslutningen (plåt mot plåt).
- regulatorfjädrarna -kan- vara skadade, rostiga, osv - kontroller, byt om dåliga, smörj dem!
=> erhåller jämn motorgång efter det?

Blåröken... det bekymrar... oljan kan komma in i förbränningsrummet på 4 sätt:
- skadat cylinderlopp
- skadad oljeskrap ring
- bak tryck i vevhusventilation / skadat membran
- ventilstyrning slut
Joker: motorn spruckit (men då brukar det ses som omfattande oljeläckage på utsidan också...)

Den lösa slangen har jag inte kunnat finna någon form av svar till alls. Slangarna finns inte presenterade i sprängskisserna och inte omnämnda i användarmanualen.
=> "gåta" mao...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Volvot24

#27 » 13:34:20, 26-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thumme:

Ja, ja... Maskiner, liksom vi, blir orkeslösa och tar slut någon dag.

Synd om läkaren ställer fel diagnos eller inte bryr sig om att reparera, tjugo år för tidigt.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

63an

#28 » 13:40:43, 26-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tro? Trodde?? Trott??? De repar man ingen motor med! :huh: Brukar sluta med nya grejor å då får de kosta! :coffee:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Gretschman (trådstartaren)

#29 » 14:13:46, 26-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla svar! Har inte kommit igång med motorn än idag....har rensat avlopp!! Jag tänkte innan jag börjar :???: :???: :???: :idea: :idea: riva ner motorn.Finns det inte nån tillsats man kan hälla i som rengjör ventilerna? Ja...jag är alltså helt novis på detta :???: :???: :???: Mvh/Gretschman
Gretschman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:24:15, 19-12-2012
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 2130

dc_lindberg

#30 » 14:39:44, 26-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Olja koksar... till viss del så går det att använda motorsköljmedel Omega 907
https://smorjteknik.se/butik/
https://smorjteknik.se/produkt/omega-907-engine-flush/
Det fungerar riktigt bra! Men... oljan har koksat och "brunnit" fast på ventilskaft, ventiler och säten... Jag har inte testat om 907 klarar sånt. Ring o tala med Smörjteknik.

B&S sidventilare är...
Se den här 5hk som en "princip" beskrivning gällande vad du kan ha att vänta dig:
5hk B&S å Gilson slunga
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se