Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

b&s startar inte

37 inlägg • Sida 3 av 3
Snacka om Briggs&Stratton här

SK Racing

#31 » 08:30:28, 23-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har 20/50 i på sommaren på trädgårdstraktorn, kholer motor trycksmord samt småmotorena på klippon o gilson jordfäsen, det blir bra varmt o då vill jag ha en olja som ja är lite tjockare, till hösten om jag nu ska köra med tex trädgårdstraktorn så åker en tunnare olja i, och i snöslungan är det ju en tunn olja i hela tiden då den körs den kalla årstiden.

Anledningen till oljevalet är ju att dom är luftkylda och går ju ruskigt varmt, jag varmkör alltid en stund innan jag belastar motorn så jag kör ej fullt direkt på kall olja, har aldrig gjort.

Med tanke på dom glappen som finns i en B&S så kommer det säkert in olja överallt, ännu har ingen motor skurit i min ägo, såvida den inte varit dålig när jag blev vid den vill säga.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)



dc_lindberg

#32 » 09:25:26, 23-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oljan har 2 uppgifter.
a) smörja
b) transportera värmen från de heta platserna till avkylningsytor

Olja som skummar kommer att "isolera" värmen, dvs behålla värmen inne i sig.
För tjock olja har svårare att avge värmen snabbt till de kylande ytorna.
...B&S o motsvarande -borde- ha -riktig- oljekylare!... Tänkt på det i många år, men inte riktigt kommit fram till hur man skulle kunna efterkonstruera det på enkelt och prisvärt sätt. I praktiken skulle en oljeslang, lågtryck, som ligger så att fläkten kyler den, kanske vara tillräckligt en het sommardag? ...problemet är att få till cirkulationen av oljan in i oljeslange/röret...

Har inte mätt tempen någon gång, men med tanke på hur snabbt oljan förstörs, så antar jag att den är en bit över de optimala ca 80'C... även om den kanske inte når min avatars notering på över 180'C (sic)...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

SK Racing

#33 » 09:39:32, 23-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag byter oljan så fort den blir missfärgad, så ev värmeskador på oljan blir ju inte så långvariga på mina rovor, alla mina småmotorer är rena inuti tack vara alla byten av olja så jag har väl på så vis optimerat avkylningen enligt tillverkaren, samt att jag blåser ofta motorerna rena med tryckluft efter brukande innan jag stänger av dom, så damm o skit inte förhindrar kylningen, för varma blir dom.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

Volvot24

#34 » 09:42:27, 23-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

BS 15 hp IC, har ett oljefilter.

En enkel kuggpump som suger olja från vevhuset och trycker tillbaks rakt i vevhuset. Ungefär som en akvariepump. Inget flöde genom lager o annat.

Borde vara enkel att fixa adapter till sätet för oljefilret, kanske t o m finns fördiga för att koppla till oljetrycksmätare e t c.
Några slangar och nån oljekylare höngandes på sidan om motorn.

Detta för arbetande folk, som predssar maskinerna till max dygnet runt.

Jag tar det luuuuugnt.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

dc_lindberg

#35 » 11:19:26, 23-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

...det är ett ständigt race med grannarna!
Vem blir klar först!
Här går det hett till!
Försvinner en o annan katt om sommaren, o en o annan hund om vintern (Dog Eater) ;-)

Ah! SK-R. Då är du en av mycket få som verkligen månar dina motorer. :buga:
Jag byter ofta, ungefär som dig, men jag tror nog du byter en gång mer än mig i vart fall av din beskrivning.
20W/50 är fortfarande för tjock olja! Lyssna på motorn hur den svarar med olika viskositeten. Jag tror att du då kommer fram till samma som jag, att från ca 20'C- 45'C så är 15W/40 det som motorerna tycks gilla bäst. Stigas 10W/30 blir för tunn när termometer passerar 32-35'C - det börjar slamra. När termometern passerat 40'C så känns 15W/40 som om den nått/når sin gräns.
Omvänt - redan vid +10'C så börjar det knorras av 15W/40... även 10W/30 är lite "tjock"... vill ha längre varmkörning.
Med rak 30 olja så tycker jag spannet snarast är +15-30'C. Längre tomgång/varmkörning ju lägre temp. Över 35'C så tycker jag inte den raka oljan ger den smörjning motorerna "signalerar" att de önskar.
Från +5'C o nedåt tycker jag det vill ha delsyntet eller ännu hellre helsyntet.

Täta oljebyten är A och O!
Se bara Saab 99 o deras automatlåda. Den rasade i Sverige, men den höll i Finland.
Skillnad?
Finnarna ½ tiden för bytesintervallet.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Volvot24

#36 » 12:16:36, 23-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Vad var ursprunget i tråden?

Möjligen bensin i oljan, eller om det var tvärt om?

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

dc_lindberg

#37 » 16:10:25, 23-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

ankan78 skrev:hej, har en lr 120 eller vad den heter,

grejen är den att för nåt årsedan trasslade jag in ett rep i kniven och klipparen tvärrdog,
efter det har den inte startat,

inget händer när jag försöker, jag har dragit en kabel från batteriet till startmotorn och då snurrar stratmotorn i allafall, har för mig att nån skrev nånstans nån gång att man kunde bygla nånstans framför ratten så att ALLA säkerhetsbrytare kopplades ifrån, vet nån hur jag gör detta så jag kan få i gång maskinen och sedan försöka leta upp alla brytare om det är det som är felet?
det är en 12hk briggs and stratton

mvh Ankan


Så började tråden.
Maskinisten spinner på i alla o spinn-off effekter är vanliga.
Att hålla sig till ämnet,... är bland det mest ovanliga :skratta3:

Så,
:back_to:
Tvär död klippare :djaevul:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se