.
Mycket nu.... Men den som väntar på nåt gott...
Antar att du menar, att motorn går att dra runt med direktström på startmotorn och att motorn tände till och gick ett kort ögonblick. Därefter helt död... Men går fortsatt att köra på startmotorn.
En gång till. Så som jag skrev tidigare. Lossa tändspolens/Magnetronens dödarkabel. Den jordar via flera brytare och funkar som stopp och typ dödmansgrepp.
Och så kommer fortsättningen.
Kolla nederänden av flottörhuset. Om det sitter en
elektromagnet där, med en
kabel till, så följer här lösningen:
I bilden
svart kabel med
röd skarv.
Elektromagneten påverkar bränsletillförsel i förgasarens stigrör/munstycke.
Om man lägger plus 12 V på denna, (kommer normalt från
batteri eller
generator via likriktardiod, då motorn går) så öppnar strypningen helt och motorn får
bränsle i normal mängd.
Utan
spänning så begränsas bränsletillförseln, som då räcker till just start, men inget mer.
Helt normalt vid stopp av motor, för att förhindra förgasarsmällar och
baktändning, vilket kan skada motorn.
Klurigt va?
Alltså måste du lägga spänning på elektromagneten under flottörhuset, om du vill att motorn ska kunna gå längre än någon sekund. Normalt sker detta via tändningslåset.
Tjolahopp....
Alltså det handlar inte om en elektriskt styrd avstängning, vilket många tror.
Ja, givetvis skulle jag kunna ha fel....
.