Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

Laddström

11 inlägg • Sida 1 av 1
Snacka om Briggs&Stratton här

persoderlund (trådstartaren)

#1 » 14:55:24, 06-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Försöker få ordning på morsans åkgräsklippare som käkar batterier. Har kommit fram till att den ger 20v till batteriet, är väl förklaringen... Har försökt hitta någon diod eller laddningsregulator, men hittar inget. Kablarna verkar gå direkt från spolen till batteriet. Någon som har tips på enkel reglering, typ zenerdiod eller liknande?
persoderlund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:46:05, 29-12-2012
Ort: Arjeplog/Umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Everun ER416T
Grålle -50, bensin



Volvot24

#2 » 15:33:41, 06-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enklast är väl att hänga på en billig batteriladdare, de gånger maskinen inte används.

Annars kan ett elschema vara till hjälp. Då måste du besvära dig att ta reda på fabrikat och modell.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

torbjorn_forsman

#3 » 19:29:19, 06-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Likriktaren är en kiseldiod som förmodligen är inlindad någonstans i kabelstammen. Eftersom det är halvvågslikriktning och kraftigt pulserande likspänning, så måste man vara beredd på att en billig multimeter kan visa precis vad som helst utom det korrekta spänningsvärdet. Det är förmodligen normalt att spänningen kan gå upp mot 20 V när motorn går på fullt varvtal, om batteriet inte drar någon laddström alls (t ex om det är svårt sulfaterat eller om det är avbrott någonstans i laddkretsen. Men inre resistansen i laddspolen begränsar laddströmmen så att batteriet normalt aldrig ska kunna bli överladdat om maskinen körs några timmar per dag.

Tekniken är inte unik för just åkgräsklippare, precis samma metod för batteriladdning med halvvågslikriktning och ingen regulator alls hittar man även på t ex billiga EU-moppar.

Tänkbara felorsaker om laddströmmen blir för hög skulle t ex kunna vara att någon har bytt delar (exempelvis svänghjul eller laddspole) och då råkat få dit delar som är avsedda för ett elsystem med spänningsregulator.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

persoderlund (trådstartaren)

#4 » 22:48:44, 06-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men varför förstör den batterierna då? Körs möjligen en till två gånger i månaden och har sabbat två nya batterier på två år... Jo nu minns jag också att problemet började efter att de bytt motorn. Kan det vara nåt som blivit fel i samband medmotorbytet?
persoderlund
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:46:05, 29-12-2012
Ort: Arjeplog/Umeå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Everun ER416T
Grålle -50, bensin

Volvot24

#5 » 06:31:47, 07-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske som så att den motor du har nu, har en bastard till generator. Absolut inget fel i så fall. Bara en större möjlighet, att hänga på stereo, ledramper, röfvärmare, kaffevärmare, drickakyl o s v.
Nåt som alla maskinister strävar efter, d v s ha ett högpresterande maskineri.

Alltså en typ som har möjlighet att ge både ström och spänning, mer än dussintalet, beskrivet ovan. I så fall behövs en behövs en yttre spänningsregulator. Så funkar det på t ex många snöskotrar o s v.

Ett snack med t ex Briggs Parts i Gräsmark, kan vara lämpligt.

.http://www.briggsparts.se/

Tjolahopp :bira:
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

magirus

#6 » 09:06:43, 07-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvot24 skrev:Ett snack med t ex Briggs Parts i Gräsmark, kan vara lämpligt.
http://www.briggsparts.se/
Tjolahopp :bira:


Detta är rätt ställe att höra av sej till, ypperlig service samt Råd å dåd! :buga: :thummar:

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

Rolf Zetterberg

#7 » 13:50:50, 07-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kanske är dags att vi får veta vad för sorts klippare det gäller,och vilken motor som är ditsatt?

2 personer gillar det här inlägget.
Rolf Zetterberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:02:13, 03-09-2013
Maskintyp: Ej angivet

Volvot24

#8 » 21:18:15, 07-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, så klart.

Tänkte närmast på en regulator...
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

dc_lindberg

#9 » 22:50:44, 07-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Laddar du ett 12V's batteri med 20V, då skadar du det...

För att du ska kunna få goda svar och bra hjälp:
- modell åktgräsklippare
- tillverkningsår
- motor:
* serienummer
* modell nummer
* typ nummer

Med dessa uppgifter kan vi alla slå motorkataloger/PDF-filer, och åkgräsklippar filerna.
Ännu bättre är om du har tillgång till PDF-filer på både motor och åkgräsklippar o laddar upp dem i tråden ;-)


Nej!
Motorbyte inverkar absolut inte alls på om batteriet skadas eller inte. Har inte med saken att göra.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Volvot24

#10 » 06:51:51, 08-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Ärru säker på saken? Det är inte jag, m a o kanske bara jag.

Ponera att det är en bastard, som TS skriver om.
Jag skulle inte svära på, att det till denna kombo, med annan motor, behövs en yttre laddningsregulator av nåt slag.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

dc_lindberg

#11 » 17:52:00, 08-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

TS skrev:
Körs möjligen en till två gånger i månaden och har sabbat två nya batterier på två år...


Däremot har TS fel i:
Det är förmodligen normalt att spänningen kan gå upp mot 20 V när motorn går på fullt varvtal, om batteriet inte drar någon laddström alls


Men notera vad TS började tråden med:
...åkgräsklippare som käkar batterier.

Har kommit fram till att den ger 20v till batteriet


När man får 20V så är det -fel- på spänningsregulatorn.
Inte ens vid oladdat batteri får man mer än 14.7-15V. Iof så kan jag få 16-17V på bussen när batterierna är dåliga i den, men det är lite mer avancerad elektronik i en VW T4 än i en gräsklipparmotor...
Oavsett! Trycker man på med 16-17V så kokar man sönder batterierna, o trycker man på med 20V...

Ser fram emot infon som jag bad TS ta fram. När vi har den, då kanske det går att ge bättre och säkrare svar.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se