Regulatorn, om det nu finns en sådan, har till uppgift att stabilisera den
spänning som används för batteriladdning, belysning mm. Den har ingenting alls med tändsystemet att göra.
Hur man testar en sådan är lite olika beroende på om det är likspänning eller växelspänning den är tänkt att reglera. Om det rör sig om likspänning, så är nog en likriktare också inbyggd i regulatorn. Studerar man
elschema för maskinen bör man kunna dra slutsatser om hur en testning skulle kunna gå till - t ex belasta den med något som motsvarar de belastningar den har i verkligheten, t ex ett bilbatteri eller en strålkastarlampa. Tillföra en variabel växelspänning från en vridtransformator, via en gammal lysrörsdrossel eller något annat som begränsar strömmen. Koppla in vad man har av lämplig mätutrustning - oscilloskop, multimetrar mm och verifiera att den börjar reglera (dvs "klippa" växelspänningen på ett eller annat sätt), då utspänningen börjar bli tillräckligt hög.
Nu vet jag inte hur det ser ut på en tvåcylindrig Vanguardmotor, men det vanliga på B&S är att elektroniken för det brytarlösa tändsystemet är inbyggd i tändspolen/tändspolarna. Det enda man kan mäta med enkla medel (som t ex en billig digitalmultimeter) är att ohmmäta sekundärlindningen (högspänningslindningen) och verifiera att det inte är avbrott i den, men det finns många andra slags fel på en
tändspole (kortslutna varv, elektronikfel mm) som inte är så lätta att mäta sig fram till.
En lömsk sak som man måste se upp med, är att om man på något sätt skulle få in 12 V batterispänning på dödarkabeln, så förstörs tändspolarna omedelbart. Det är lätt hänt om t ex någon klåpare har kopplat fel, eller om något går sönder inne i tändningslåset så det råkar bli förbindelse mellan dödarkretsen och 12 V-kretsar .