Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

Vanguard 16hp - elproblem

4 inlägg • Sida 1 av 1
Snacka om Briggs&Stratton här

Zorre (trådstartaren)

#1 » 20:50:45, 09-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åkgräsklipparen dog idag under klippningen.
Dog under klippningen och sen ville den inte gå på "full" gas , bara på tomgång.Sen efter 1 minut ville den inte starta alls.
Tog loss tändstiften och konstaterade att gnistan är riktigt svag.
Provade koppla loss "dödar kabeln" från tändspolarna, utan resultat.
Imorgon tänkte jag mäta tändspolarna att dom är ok.
Min fråga är hur kontrollerar jag "regulatorn" och vad är dess uppgift ?

Säkerhetsbrytarn under sitsen och pedalen har inte varit i drift pga man har kunnat starta gräsklipparn utan att hålla ner pedalen eller sitta i stolen.

Tacksam för tips med att få igång "åbäket"
Zorre
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:37, 14-04-2019
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Stiga Pro 16



torbjorn_forsman

#2 » 21:34:29, 09-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Regulatorn, om det nu finns en sådan, har till uppgift att stabilisera den spänning som används för batteriladdning, belysning mm. Den har ingenting alls med tändsystemet att göra.
Hur man testar en sådan är lite olika beroende på om det är likspänning eller växelspänning den är tänkt att reglera. Om det rör sig om likspänning, så är nog en likriktare också inbyggd i regulatorn. Studerar man elschema för maskinen bör man kunna dra slutsatser om hur en testning skulle kunna gå till - t ex belasta den med något som motsvarar de belastningar den har i verkligheten, t ex ett bilbatteri eller en strålkastarlampa. Tillföra en variabel växelspänning från en vridtransformator, via en gammal lysrörsdrossel eller något annat som begränsar strömmen. Koppla in vad man har av lämplig mätutrustning - oscilloskop, multimetrar mm och verifiera att den börjar reglera (dvs "klippa" växelspänningen på ett eller annat sätt), då utspänningen börjar bli tillräckligt hög.

Nu vet jag inte hur det ser ut på en tvåcylindrig Vanguardmotor, men det vanliga på B&S är att elektroniken för det brytarlösa tändsystemet är inbyggd i tändspolen/tändspolarna. Det enda man kan mäta med enkla medel (som t ex en billig digitalmultimeter) är att ohmmäta sekundärlindningen (högspänningslindningen) och verifiera att det inte är avbrott i den, men det finns många andra slags fel på en tändspole (kortslutna varv, elektronikfel mm) som inte är så lätta att mäta sig fram till.
En lömsk sak som man måste se upp med, är att om man på något sätt skulle få in 12 V batterispänning på dödarkabeln, så förstörs tändspolarna omedelbart. Det är lätt hänt om t ex någon klåpare har kopplat fel, eller om något går sönder inne i tändningslåset så det råkar bli förbindelse mellan dödarkretsen och 12 V-kretsar .
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Zorre (trådstartaren)

#3 » 22:24:04, 09-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok...då behöver man inte lägga ner tid på regulatorn.
Ang gräsklipparen så har den fungerat felfritt under hela sommaren.
Tändningslåset byttes i somras .
Det jag tycker är skumt att båda 2 tändspolarna ger en svag gnista.
Borde inte tändspolen inte ge någon gnista alls om den vore helt död ?
Zorre
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:37, 14-04-2019
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Stiga Pro 16

Rolf Zetterberg

#4 » 23:57:23, 09-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det nu inte är bränsleproblem,så glöm inte dioderna i dödarkabeln på en tvåcylindrig Vanguard.Där ska sitta två stycken för att hindra att tändspolarna påverkar varandra.
https://www.youtube.com/watch?v=Ng4-6Ms5uBw
och så tönten själv:
https://www.youtube.com/watch?v=N_f_obJ08C8
Rolf Zetterberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:02:13, 03-09-2013
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se