Hej på er!
Jag är ny på forumet och igår satt jag och skummade igenom alla rubriker och läste ett gäng trådar. Mycket fick jag lära mig! Strålande forum detta!!!
Sista gången min Husqvarna Rider 16 var igång (ett par månader sen) rasslade det till ordentligt och sen dog den. Efter att konstaterat att kompressionen var borta och att det fanns metallspån i luftkanalen tänkte jag kolla vad som gått snett. Jag har nu plockat ner min Briggs and Stratton (28N707-1201-E1) i smådelar och därinne hittade jag resterna av vad en gång var en vevstake. Jag fick lära mig på detta forum att aluminiumresterna på vevaxeln går att lösa med kaustiksoda och varmt vatten, så det tänker jag prova. MEN sen har jag några frågor till er.
Först ser ni förödelsen som mötte mig när jag började plocka isär motorn (se bild 1)
1. Det ser ut som att kolven tagit skada av haveriet. Ena "vingen" på kolven är av. Tror ni detta har stor betydelse eller är det ändå möjligt att använda samma kolv? (se bild 2)
2. Den enda saken i motorn som är gjord av plast ("Slinger" på engelsk) ser också ut att vara skadad. Vad jag kan förstå är ett par plastvingar av. Tror ni den klarar sig med bara fyra av sex vingar? (se bild 3)
3. Det ser också ut som att haveriet gjort skada i gjutgodset. Påverkar detta funktionen eller räcker det att ta bort utstickande aluminium? (se bild 4)
4. Finns det hopp? Tacksam för all hjälp jag kan få!
Nåt har gått sönder...
Kolven inte längre riktigt symmetrisk...
Slinger vinglöse...
Ska det vara så?