Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

Vevstaken i småbitar

19 inlägg • Sida 1 av 2
Snacka om Briggs&Stratton här

Ackemannen (trådstartaren)

#1 » 14:10:04, 22-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er!
Jag är ny på forumet och igår satt jag och skummade igenom alla rubriker och läste ett gäng trådar. Mycket fick jag lära mig! Strålande forum detta!!! :thummar:

Sista gången min Husqvarna Rider 16 var igång (ett par månader sen) rasslade det till ordentligt och sen dog den. Efter att konstaterat att kompressionen var borta och att det fanns metallspån i luftkanalen tänkte jag kolla vad som gått snett. Jag har nu plockat ner min Briggs and Stratton (28N707-1201-E1) i smådelar och därinne hittade jag resterna av vad en gång var en vevstake. Jag fick lära mig på detta forum att aluminiumresterna på vevaxeln går att lösa med kaustiksoda och varmt vatten, så det tänker jag prova. MEN sen har jag några frågor till er.

Först ser ni förödelsen som mötte mig när jag började plocka isär motorn (se bild 1)

1. Det ser ut som att kolven tagit skada av haveriet. Ena "vingen" på kolven är av. Tror ni detta har stor betydelse eller är det ändå möjligt att använda samma kolv? (se bild 2)
2. Den enda saken i motorn som är gjord av plast ("Slinger" på engelsk) ser också ut att vara skadad. Vad jag kan förstå är ett par plastvingar av. Tror ni den klarar sig med bara fyra av sex vingar? (se bild 3)
3. Det ser också ut som att haveriet gjort skada i gjutgodset. Påverkar detta funktionen eller räcker det att ta bort utstickande aluminium? (se bild 4)
4. Finns det hopp? :help: Tacksam för all hjälp jag kan få!


Bild
Nåt har gått sönder...

Bild
Kolven inte längre riktigt symmetrisk...

Bild
Slinger vinglöse...

Bild
Ska det vara så? :-)
Ackemannen
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:44, 20-11-2019
Ort: Mark
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Terrier 425



fretchi

#2 » 14:35:34, 22-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kort svar. Byt allt som är trasigt, annars ångrar du dig senare.

"Slingern" är den som kastar runt olja till alla smörjställen, så den hade inte jag fuskat med. Inte kolven heller då det är en synnerligen vital komponent i sammanhanget.

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

kimmen

#3 » 15:34:09, 22-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, nej.. vad går att rädda i den motorn, tanken är vansinnig att försöka rädda den, tyvärr bara skrot

Vi har ju ett Briggs and Stratton proffs i forumet, pressa honom på en kanske skrapad motor, ( motor utan yttre tillbehör) han kan nog hjälpa dig, eller så har han nog tipps till dig
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Ackemannen (trådstartaren)

#4 » 15:44:59, 22-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev:Kort svar. Byt allt som är trasigt, annars ångrar du dig senare.

"Slingern" är den som kastar runt olja till alla smörjställen, så den hade inte jag fuskat med. Inte kolven heller då det är en synnerligen vital komponent i sammanhanget.


Tack för svar! Det var min ursprungliga tanke.
Ackemannen
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:44, 20-11-2019
Ort: Mark
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Terrier 425

Ackemannen (trådstartaren)

#5 » 15:46:28, 22-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:Nej, nej.. vad går att rädda i den motorn, tanken är vansinnig att försöka rädda den, tyvärr bara skrot

Vi har ju ett Briggs and Stratton proffs i forumet, pressa honom på en kanske skrapad motor, ( motor utan yttre tillbehör) han kan nog hjälpa dig, eller så har han nog tipps till dig

Vad är vansinnigt i att försöka laga en trasig motor som denna? Har du möjlighet att vara lite mer specifik? Ny kolv, ny slinger och ny vevstake, sen bör den väl gå att få igång igen?!
Ackemannen
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:44, 20-11-2019
Ort: Mark
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Terrier 425

kimmen

#6 » 17:03:30, 22-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, tyvärr så kan jag inte vara specifik på en sådan motorskada, går inte. Motorn är skrot, punkt...

Men om du tycker det är roligt att meka i gång den för kul skull, som en sann maskinist, är det ok, fila bara till ev. skador på vevaxeln. men om du ska använda den som en motor att arbeta med är det fel
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

SvampenT15

#7 » 19:06:53, 22-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska du köpa nya delar till den så gissar jag att det kostar minst ca 6000:- då kan man ju avgöra om det är värt det. Ibland om man har stor tur kan man hitta en motor med en annan skada ex skuren i loppet. Då kan det gå att pussla ihop två till en, men särskilt bra blir det ju inte. Men kanske billigare. Det är ju alltid kul att prova.
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

Ackemannen (trådstartaren)

#8 » 19:38:59, 22-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

SvampenT15 skrev:Ska du köpa nya delar till den så gissar jag att det kostar minst ca 6000:- då kan man ju avgöra om det är värt det. Ibland om man har stor tur kan man hitta en motor med en annan skada ex skuren i loppet. Då kan det gå att pussla ihop två till en, men särskilt bra blir det ju inte. Men kanske billigare. Det är ju alltid kul att prova.


Oj, 6000 spänn?! Det låter saftigt! Tycker ju att det ska löna sig att laga, inte bara slita och slänga hela tiden.
Jag kollade på Briggsparts.se och efter en snabbräkning skulle kolv, oljekastare, vevstake och packningssats gå på max 3000kr totalt. Nåt jag missat?

1 person gillar det här inlägget.
Ackemannen
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:44, 20-11-2019
Ort: Mark
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Terrier 425

roland 1970

#9 » 19:53:26, 22-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade för många år sedan en stiga villa med liknande skador på motorn.
Från början var jag med inne på att ordna ny kolv mm, det var det som från början såg defekt ut.
Efterhand som jag plockade mer med motorn upptäcktes att blocket hade sprickbildningar och ventillyftarstyrningar var krokiga, bara tur att jag inte redan köpt de andra delarna utan bara att skrota.
Tvätta o kolla noga allting så inga överraskningar kommer sen, (en svårkollad del är så vevaxeln är rak fortfarande)

2 personer gillar det här inlägget.
roland 1970
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:39:59, 14-01-2012
Ort: NV Skåne så klart
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 430

lillmalen

#10 » 20:00:46, 22-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns ju vissa möjligheter att hitta delar om man letar runt, original är kostsamt....
Ex vis
https://www.skogsverktyg.se/Reservdelar ... torer.html

1 person gillar det här inlägget.
lillmalen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:26, 09-05-2012
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrovåg SG10
Allis-Chalmers -47
Simar jordfräs
Amazon -62
BCS 2-hjulstraktorer (Vanguard / Intermotor)
Stiga Park x 3

Ackemannen (trådstartaren)

#11 » 20:04:21, 22-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man ska hitta en ersättningsmotor, någon som har tips på var man kan hitta detta och hur vet man att den andra motorn kommer att passa?
Ackemannen
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:44, 20-11-2019
Ort: Mark
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Terrier 425

kimmen

#12 » 20:52:15, 22-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske det här är något att kolla upp
https://www.blocket.se/annons/ostergotl ... e/64776337
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

AN

#13 » 22:34:18, 22-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte en Husqavrna rider, där vevstaken gått ut genom blocket.
Funderade ju på att hitta en bättre begagnad motor, eller ev en ny, först.
Blev att jag svetsade blocket, och bytte så lite delar som möjligt, då jag inte visste hur den skulle fungera.
Tänkte att havererar den igen så har jag ändå inte förlorat några direkta pengar.
Nu har den gått två säsonger utan problem :uupps:
Har nog ev fyllt på lite olja, så helt perfekt är den ju inte. Tog det som ett experiment.

2 personer gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

SvampenT15

#14 » 10:06:18, 23-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ang kostnad att renovera motorn: jag gjorde själv en liknande operation för ca 7 månader sen. Det var en 13 hk motor på en Stiga villa.
Den räkningen slutade på ca 5000:- MEN då köpte jag lite remmar också. Så du har rätt 6000:- var nog lite i överkant. Klarar du dig med 3000:- i rep kostnad så tycker jag det verkar överkomligt.

1 person gillar det här inlägget.
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

braha

#15 » 12:41:30, 23-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En annan variant där slutsumman kan bli lägre:
Titta i ditt närområde efter en åkgräsklippare (oavsett fabrikat), som har samma e liknande fungerande motor. Den får ju ha andra fel, och kan därmed bli billig.
Använd den motorn och sälj överblivet. Totalkostnaden kan bli lägre o arbetsinsatsen mindre.

2 personer gillar det här inlägget.
braha
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:43, 25-07-2011
Ort: Sthlm N
Sverige


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se