Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

Bensin i oljan Briggs&Stratton 8,5 HP I/C

7 inlägg • Sida 1 av 1
Snacka om Briggs&Stratton här

neof (trådstartaren)

#1 » 18:39:14, 27-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Har en gammal Stiga Villa Classic från 1999 med Briggs&Stratton 8,5 HP märkt I/C. Den har stannat för mig och sedan gått att starta igen när den svalnat, men sedan åter stannat. Jag upptäckte då att där var alldeles för hög nivå på oljestickan och att det luktade bensin om oljan. Jag tappade ur oljan, som var som vatten, och fyllde på ny varefter jag kunde köra. Jag trodde först att någon av misstag fyllt på bensin på oljepåfyllningen, men nu händer detta bara jag kört någon timme och jag har koll på att ingen kan ha gjort misstag att fylla bensin där det skall vara olja. Jag är också noga med att inte köra den på choke så det är inte orsaken.
Min fråga är därför varför kommer det bensin i oljan. Jag vet inte särskilt mkt om motorer. Kan bensinen flöda över och rinna ner i motorn?? Jag skulle vara glad om den håller över sommaren men jag kan ju inte byta olja lika ofta som jag tankar.

MVH Örjan
neof
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:57:01, 03-04-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 185 1977



Åsa-Nisse

#2 » 19:36:01, 27-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

En trolig orsak är att flottörnålen inte stänger när den står parkerad. En rengöring av förgasaren och att vara noga med att stänga bensinkranen hjälper troligen. ( Det gjorde det för mig)

1 person gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

neof (trådstartaren)

#3 » 19:45:07, 27-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack!
Det hörs troligt, jag har varit inne på de tankegångarna, men eftersom jag inte skruvat särskilt mkt med motorer med förgasare, tyckte jag det var bäst att fråga först. Måste erkänna att jag aldrig rengjort förgasaren, men det skall väl gå!

MVH Örjan
neof
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:57:01, 03-04-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 185 1977

RickardNy

#4 » 22:56:39, 27-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lyft på luftfiltret så ser du nog hur det rinner in bensin hela tiden.
RickardNy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:12:56, 21-02-2016
Ort: Sthlm norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: MF 1080
JCB 3D ii

neof (trådstartaren)

#5 » 16:45:58, 29-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen!

Mycket riktigt rann det bensin i botten på luftrenaren. Efter att ha hittat "pinnbultarna" på förgasaren kunde jag ta av och rengöra hela förgasaren. Kanske hade det räckt med att skruva loss flottörhuset, som där var lite smuts i, men jag tog allt. Hade problem med att få av bensinslangen, så den blev lite skadad och måste kanske bytas. Fanns också en mini mini fjäder som sitter ihop med gasreglaget som blev skadad i änden, kanske måste ersättas. Men med ny olja i motorn och bensin i tanken så gick klipparn igång, så det funkar kanske utan.

Tack än en gång för tipsen!
Örjan
neof
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:57:01, 03-04-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 185 1977

nimrod_pro

#6 » 17:13:00, 29-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oftas finns det en översvämmningsport som ska motverka detta, att bensinen rinner ut istället för in i motorn. Inte ovanligt att denna blir igensatt av olja och klipprester mm.
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

fretchi

#7 » 18:24:15, 29-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

De där små fjädrarna brukar vara viktiga för att få en jämn gång på motorn. Så går den bara jämnt är det nog ingen fara.

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se