Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

Enkel förgasare Troybilt?

11 inlägg • Sida 1 av 1
Snacka om Briggs&Stratton här

Osaka (trådstartaren)

#1 » 09:57:41, 29-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick en liten klippare som kan vara bra att ha nära vattnet på tomten, men den går ju inte.
Det sitter en väldigt enkel sak till förgasare utan inställningsskruvar och utan choke men med en primer på luftfiltret. Den går fint med det klassiska briggsljudet med hjälp av startgas men absolut inget på bensinen som åtminstone når flottörhuset. Förgasaren var ren och fin utan rost inuti trots att den stått ute senaste åren. Finns två kanaler upp från det ej ställbara huvudmunstycket, en går rakt upp i luftkanalen, den andra vet jag inte och kan inte svära på att den är ren från smuts. Hittar numret 214122 i förgasaren som enligt google skulle kunna vara från Troybilt, mer hjälp än så hittar jag inte.
Motorn har siffrorna M127707 T1713-E1 C99101357, har både el-och snörstart och får jag iordning motorn ska jag fixa elstarten också.
Men vad gör man? Finns alltså förbindelse från flottörhuset och upp, men vad gör den andra kanalen som också mynnar bredvid ovanför huvudmunstycket? Finns liksom inget annat på denna förgasare som kan krångla, väl?
Användarvisningsbild
Osaka
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:33:43, 19-05-2007
Ort: södra dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor



torbjorn_forsman

#2 » 10:17:00, 30-07-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Några bilder på förgasaren kan underlätta. Jag har varit med om att en inpressad plåtplugg i förgasarhuset (ovanför flottören) hade släppt, med resultat att det aldrig kunde bli något undertryck i en del kanaler som hade med tomgångssystemet att göra, således lyckades det aldrig suga upp någon bensin och skicka in i motorn via tomgångsmunstycket.

Kolla ventilspel också, om insugningsventilen saknar spel totalt och inte stänger fullständigt, så att en del av kompressionen blåser ut i insugningsröret, fungerar förgasaren inte alls. Övertrycket vid kompressionstakten trycker tillbaks alla vätskepelare så att bensinen aldrig kan nå upp via huvudmunstycket till spridaren.
Typiskt för detta fel är att motorn (kanske) går att få igång om man använder startgas och har gasreglaget på tomgång (eller håller igen gasspjället för hand om motorn saknar gasreglage), när den väl har startat, så stannar den vid tvärt gaspådrag men det kan gå att få upp den i fullt varv om man ökar pådraget MYCKET sakta.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

SK Racing

#3 » 13:50:19, 03-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förgasare utan justering är inget kul, du har ju något knas på den för även om dom inte är roliga så ska ju maskinen gå med en dito förgasare, jag när jag skrotat äldre motorer så tar jag alltid den gamla förgasaren med justebarhet o lägger på hyllan, bytt ut några på maskiner som haft icke justerbara diton o helt plötsligt har motorn gått hur fint som helst, generellt går dom nya klipparna för magert för o klara div miljökrav, lite fetare blandning gör susen på dom.

Jag har även sökt munstyckessatser till B&S men det verkar inte finnas, till Mekuni osv finns det satser o köpa o lägger man någon timme på en sådan förgasare så går tex en mopped bättre är std :)

Det är inte en sådan förgasare som sitter på tanken i plast? den är inte ens bra när den ligger ny i kartongen nämligen, har någon sådan motor men ja, går gör den inte, bara ibland...
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

torbjorn_forsman

#4 » 14:41:18, 03-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

De där B&S-förgasarna som sitter på tanken är förhoppningsvis historia idag. De är lika dåliga vare sig de är gjorda av plast eller någon form av gjuten metall. Det fanns två varianter av dem, Vacu-Jet och Pulsa-Jet. På Vacu-Jet suger huvudmunstycket upp bränsle direkt ur tanken, så bränsleblandningen beror på hur mycket bränsle som finns kvar. Tror den bara förekommer på 3 hk gräsklipparmotorer. Pulsa-Jet har en enkel vakuumstyrd pump som lyfter bränslet till en kammare där nivån hålls konstant genom att bränslet får rinna över kanten och tillbaks till tanken, de sitter på 3,5 hk och större motorer, och fungerar väl i bästa fall något bättre.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

SK Racing

#5 » 21:36:01, 03-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter en annan variant av den typen på horisontalmotorena, men dom är ju av en helt annan kvalite o typ.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

Rolf Zetterberg

#6 » 19:54:00, 04-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade en manual till 127707-1713E1,men här är primerförgasaren justerbar?
Kan den stämma?
https://www.briggsandstratton.com/na/en ... 07-1713-e1
Rolf Zetterberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:02:13, 03-09-2013
Maskintyp: Ej angivet

Michael Meier

#7 » 20:29:33, 04-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Bild

Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

dc_lindberg

#8 » 09:57:28, 05-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://www.troybilt.com/
?

Vad är det för motor på den?
Tillverkare?
Modell?
Serie?

Snabbsvar utan att veta vad det är du frågar om, så, Troybilt's hemsida visar endast B&S motorer, och är det det, då kan du ta vilken som till samma CC o montera "rakt av".
B&S's förgasare utan varvtalsreglering är "idiotsäkra", men... de slår sig och blir otäta...(om det är plastförgasaren). Flottörhusförgasarna går att ersätta med de äldre bensintanksmonterade, om man så vill (o vice versa).

Men, som sagt, utan att veta vad det är för motor, så kan alla råd du fått vara meningslösa...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Osaka (trådstartaren)

#9 » 15:08:29, 05-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
[img]

Bild
Förgasaren är av metall och tanken ovanför. Inget viktigt projekt men lite intressant ändå. Man tycker ju att en sådan enkel förgasare bara ska fungera om än inte lika bra som en väljusterad normal förgasare.
Användarvisningsbild
Osaka
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:33:43, 19-05-2007
Ort: södra dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor

SK Racing

#10 » 19:51:05, 05-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där är en vanlig fugge som går o köpa på tex wish för några hundringar.

Men den ska gå o få o fungera, jag har rengjort ett antal diton o lyckats, då varit skräp o vatten i flotörhuset och huvudmunstycket täppt, är det gammal bensin i tanken så kan den vara omöjlig o starta på den, handelsbensinen klarar väl knappt en vinter i tank utan o bli oförmögen att starta.

En ultraljudstvättning kan ju vara en bra början innan du drar iväg o köper en ny, men en beg dito ska ju rimligen gå o hitta gratis någonstans, nu har ju jag ingen koll på vad jag har, än mindre var det befinner sig så jag kan inte säga att jag har någon över, dom justerbara håller jag hårt i.

Sen finns ju Åke på Briggsparts här på forumet, han är seriöst intresserad av att hjälpa till vid div problem :)

Jag har genom åren kokt mycket delar i 50/50 blandning av alkalisk avfettning och vatten med mycket gott resultat, tänk bara på att alkalier o alijumjum går inte ihop så sköljning i sjuka mängder vatten är ett måste o sen wd40 eller liknande för o förhindra oxidation.

Lycka till.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

dc_lindberg

#11 » 21:04:19, 05-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får alltså fram bensinen till flottörhuset, men sedan är det stopp?

Går -bra- på startgas, men inte på besin?

Gnistan, vilken färg har den och vad är tändstiftets gnistgap ställt till?

Ser att det är...inte fullt så ren motor, och att regulator armen har orent kring sig...

* fungerar regulatorarmen?
* är regulatorn inne i motorn hel?
* Tjyvluft i förgasaren?
* Primerblåsan mjuk/fin/hel?

Spontant låter det som, förgasaren tar in tjyvluft. O-ringstätningen ser bra ut iof, men är den mjuk och fin o tätar?
Primerblåsorna är "förbrukningsvara".

Jag har varit med om trasiga regulatorer, inne i motorn... se tråden om 5hk till Norlett Snowlett 2500.

Troligtvis är felet dock så enkelt som andra redan skrivit:
- igensatt munstycke i förgasaren
Orsakas bl.a. av 95-oktan blyfri bensin och OK/Q8, o.dyl., alkylat soppa... 98-oktan eller Aspen är det som gäller!

Nyfiken:
- vad har motorn för kompression vid komp-test? Det händer att säten lossnar och att ventilspelet går ned sig, även på en B&S.

Du fick den?!
...kolla vad ljusspolen kostar! Grattis! :thumme:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se