Briggs Intek misständer-baktänder
-
- Fler än 10 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Blev medlem: 15:00:37, 21-09-2016
- Ort: Norrköping
Briggs Intek misständer-baktänder
Hej
Har en Stiga Park 3000 HE som jag bytt motor i till en nyare Briggs Intek motor.
Nu är det så att jag ej får den att starta. Har kollat kil i svänghjul, ventilspel är justerat flertalet gånger.
Bränsle kommer fram och gnista finns. Nu har jag slut på idéer.
Spelade in en film som jag hoppas kan ge er en hint om vad problemet kan vara och vart jag skall börja leta efter orsak.
Tack på förhand.
Stefan
Har en Stiga Park 3000 HE som jag bytt motor i till en nyare Briggs Intek motor.
Nu är det så att jag ej får den att starta. Har kollat kil i svänghjul, ventilspel är justerat flertalet gånger.
Bränsle kommer fram och gnista finns. Nu har jag slut på idéer.
Spelade in en film som jag hoppas kan ge er en hint om vad problemet kan vara och vart jag skall börja leta efter orsak.
Tack på förhand.
Stefan
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Blev medlem: 17:36:04, 05-08-2013
- Maskin: Grästrimmer
Partner b322
Re: Briggs Intek misständer-baktänder
Man kan undra vad nyare betyder..
Du fick den kanske för att den inte dög..
MEN jag hade tagit ett kompprov..
Dom kostar bara 200 kr på biltema och den har jag verkligen haft nytta av flera gånger..

Du fick den kanske för att den inte dög..
MEN jag hade tagit ett kompprov..
Dom kostar bara 200 kr på biltema och den har jag verkligen haft nytta av flera gånger..
-
- Fler än 10 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Blev medlem: 15:00:37, 21-09-2016
- Ort: Norrköping
Re: Briggs Intek misständer-baktänder
Mycket riktigt.
Vet ej exakt hur gammal och hur mycket den är körd, ser väldigt fin ut i det yttre. Köpt från firma så tänkte den var genomgången, tyvärr var det några år sedan då renoveringen har tagit tid. Men läst en del här och misstänker nu problem med en ventil så du är helt inne på min linje att ett kompressions prov vore bra.
Till biltema helt enkelt.
Tack för input
Vet ej exakt hur gammal och hur mycket den är körd, ser väldigt fin ut i det yttre. Köpt från firma så tänkte den var genomgången, tyvärr var det några år sedan då renoveringen har tagit tid. Men läst en del här och misstänker nu problem med en ventil så du är helt inne på min linje att ett kompressions prov vore bra.
Till biltema helt enkelt.
Tack för input
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Blev medlem: 17:36:04, 05-08-2013
- Maskin: Grästrimmer
Partner b322
Re: Briggs Intek misständer-baktänder
Jag hade något liknande och då var det ventilsätet som hade lossnat på insugsventilen..
Men då får du ju skruva av en massa skruvar för att kolla det..
Men då får du ju skruva av en massa skruvar för att kolla det..
-
- Fler än 10 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Blev medlem: 15:00:37, 21-09-2016
- Ort: Norrköping
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Blev medlem: 17:36:04, 05-08-2013
- Maskin: Grästrimmer
Partner b322
Re: Briggs Intek misständer-baktänder
Skulle det vara sätet så dornar du fast det igen med någon mm emellan..eller så tätt du kan..
Gör det ordentligt , så slipper du göra om det, för det fick jag..
Gör det ordentligt , så slipper du göra om det, för det fick jag..
-
- Fler än 10 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Blev medlem: 15:00:37, 21-09-2016
- Ort: Norrköping
- dc_lindberg
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
- Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm
BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv
Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06
Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08
Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11 - Ort: Sthlm NV
Re: Briggs Intek misständer-baktänder
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann 

-
- Fler än 10 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Blev medlem: 15:00:37, 21-09-2016
- Ort: Norrköping
- dc_lindberg
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
- Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm
BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv
Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06
Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08
Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11 - Ort: Sthlm NV
Re: Briggs Intek misständer-baktänder
Det räcker med att kilen är lite lite lite lätt deformerad. Skulle gissa att du har en skjuvning på ca 1/10's mm - dvs du kan se och känna, men inte mera, att vevaxeln och svänghjulet skapat ett "spår" i kilen.
Hade kilen varit värre skadad hade du inte fått igång motorn.
En annan sak som kan ge liknande symtom är en defekt tändspole. Tror jag varit med om det 1 gång på 40 år (med olika maskiner och motorer - dvs ytterst sällsynt fenomen).
Det man hör är att tändningen ligger fel. När jag ställer förtändningen för högt på Avataren gör den så där... haft enormt mycket problem med det pga oseriös motortrimmare.
Finns ytterligare en sak iof... tändspolen råkar inte sitta lös? (inte alls ovanligt på B&S...) brukar inte låta på det där sättet, men, värt en extra kolla i alla fall.
Mät motståndet på tändspolen samtidigt.
Vad får du för motstånd på primär och sekundär lindning?
Hade kilen varit värre skadad hade du inte fått igång motorn.
En annan sak som kan ge liknande symtom är en defekt tändspole. Tror jag varit med om det 1 gång på 40 år (med olika maskiner och motorer - dvs ytterst sällsynt fenomen).
Det man hör är att tändningen ligger fel. När jag ställer förtändningen för högt på Avataren gör den så där... haft enormt mycket problem med det pga oseriös motortrimmare.
Finns ytterligare en sak iof... tändspolen råkar inte sitta lös? (inte alls ovanligt på B&S...) brukar inte låta på det där sättet, men, värt en extra kolla i alla fall.
Mät motståndet på tändspolen samtidigt.
Vad får du för motstånd på primär och sekundär lindning?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann 

-
- Fler än 10 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Blev medlem: 15:00:37, 21-09-2016
- Ort: Norrköping
Re: Briggs Intek misständer-baktänder
Får kanske lyfta bort svänghjul och se om det kan synas något där.
Gnista har den och vet ej hur man mäter motståndet?
Har ställt in avstånd för tändspole och svänghjul. Den sitter ej lös.
Kan man ens ställa tändningen på dessa? Ska knäppa en bild så det enklare går
Diskutera kring. Men det är ju bara svänghjul / magnet och spole ingen brytarspets.
Klart tändspolen kan ju vara defekt och inte ge tillräcklig gnista?
Gnista har den och vet ej hur man mäter motståndet?
Har ställt in avstånd för tändspole och svänghjul. Den sitter ej lös.
Kan man ens ställa tändningen på dessa? Ska knäppa en bild så det enklare går
Diskutera kring. Men det är ju bara svänghjul / magnet och spole ingen brytarspets.
Klart tändspolen kan ju vara defekt och inte ge tillräcklig gnista?
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
- Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514 - Ort: Västernorrland
Re: Briggs Intek misständer-baktänder
Tändspolefel, annat än totalt avbrott i högspänningslindningen, upptäcker man knappast genom ohmmätning. Normala toleranser i motståndet är större än den ändring man får om det skulle finnas ett kortslutet varv i spolen, om man ska upptäcka sådant måste man ha möjlighet att mäta induktans och förlustfaktor.
Nu har jag iofs inte hållit på med så moderna B&S som Intek, men man kan konstatera att jag har inte varit med om ett enda tändspolefel. De gånger jag har misstänkt tändspolen, har det alltid visat sig vara någon annan felorsak. På någon enstaka tidig brytarlös (där elektroniken inte var hopgjuten ihop med tändspolen utan satt mer eller mindre öppet bredvid, skyddad med påsmetat kontaktlim eller något liknande, har det förekommit fel däromkring (lösa trådar, kortslutningar mm).
Det kanske är bekant att man kan förstöra B&S-tändspolar genom felkoppling eller trasigt tändningslås, så att man får in 12 V från ev batteri på "dödarledningen". Men i det fallet blir tändspolen, eller snarare elektroniken, helt död och ger ingen gnista alls.
Nu har jag iofs inte hållit på med så moderna B&S som Intek, men man kan konstatera att jag har inte varit med om ett enda tändspolefel. De gånger jag har misstänkt tändspolen, har det alltid visat sig vara någon annan felorsak. På någon enstaka tidig brytarlös (där elektroniken inte var hopgjuten ihop med tändspolen utan satt mer eller mindre öppet bredvid, skyddad med påsmetat kontaktlim eller något liknande, har det förekommit fel däromkring (lösa trådar, kortslutningar mm).
Det kanske är bekant att man kan förstöra B&S-tändspolar genom felkoppling eller trasigt tändningslås, så att man får in 12 V från ev batteri på "dödarledningen". Men i det fallet blir tändspolen, eller snarare elektroniken, helt död och ger ingen gnista alls.
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
- Ort: Kalmar län
Re: Briggs Intek misständer-baktänder
Kollat på din film nu. Ser att det tänder i insuget.
Antingen har du en otät insugsventil, för tok för mager bränsleblandning eller felaktig tändpunkt.
Börja med att kolla om/vad du har i komp.
Ena klipparmotorn jag har brukar bete sig sådär om ventilen stannat i öppet läge och den inte körs sedan på ett tag. Brukar räcka med en snaps i förgasaren för att få igång den och lossa ventilen. Har inte orkat riva denna ännu
Antingen har du en otät insugsventil, för tok för mager bränsleblandning eller felaktig tändpunkt.
Börja med att kolla om/vad du har i komp.
Ena klipparmotorn jag har brukar bete sig sådär om ventilen stannat i öppet läge och den inte körs sedan på ett tag. Brukar räcka med en snaps i förgasaren för att få igång den och lossa ventilen. Har inte orkat riva denna ännu

Christoffer
- dc_lindberg
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
- Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm
BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv
Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06
Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08
Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11 - Ort: Sthlm NV
Re: Briggs Intek misständer-baktänder
Som sagt. Nu har både jag och TF i princip samma erfarenhet av tändspolarna - blir många års erfarenhet sammanlagt.
När man lyssnar på klippet så låter det som om tändningen står kring 4-5' för tidig (...så låter BMW motorn när man ställer den så illa).
För att detta ska kunna ske på en B&S måste krysskilen vara skadad/deformerad.
När man mäter motståndet i tändspole får man endast en indikation, dito när man mäter tändkabeln (om den är löstagbar) och tändstiftet.
Bara att sätta multimetern på Ohm, kilo ohm iof...
Kom alltid ihåg:
- bara för att de ser ut som att det är, så behöver det inte vara...
- bara för att det absolut inte kan vara, så kan det i alla fall vara...
Vi som bollar med dig tar ur våra erfarenheter - vi är inte på plats och kan inte "känna och klämma"; vi "gissar" och gör det på den information vi har tillgänglig. Inspelningen är -kanon- bra! Har bara haft en enda B&S som gick så där. Den hade, skadad krysskil, dålig tändspole och fel tändstift. De B&S jag haft med svårare skador på krysskilen, de sparkade bakut så man trodde de skulle slita handen av'n (ryckstartade).
Finns så mycket det kan vara, men så begränsat som kan påverka tändningen.
Riktig dum tanke... kan svänghjulet varit bytt på motorn?... Du skrev den är begagnad... Kolla reservdelsnumret (bör vara ingjutet på undersidan av svänghjulet om jag minns rätt)
När man lyssnar på klippet så låter det som om tändningen står kring 4-5' för tidig (...så låter BMW motorn när man ställer den så illa).
För att detta ska kunna ske på en B&S måste krysskilen vara skadad/deformerad.
När man mäter motståndet i tändspole får man endast en indikation, dito när man mäter tändkabeln (om den är löstagbar) och tändstiftet.
Bara att sätta multimetern på Ohm, kilo ohm iof...
Kom alltid ihåg:
- bara för att de ser ut som att det är, så behöver det inte vara...
- bara för att det absolut inte kan vara, så kan det i alla fall vara...
Vi som bollar med dig tar ur våra erfarenheter - vi är inte på plats och kan inte "känna och klämma"; vi "gissar" och gör det på den information vi har tillgänglig. Inspelningen är -kanon- bra! Har bara haft en enda B&S som gick så där. Den hade, skadad krysskil, dålig tändspole och fel tändstift. De B&S jag haft med svårare skador på krysskilen, de sparkade bakut så man trodde de skulle slita handen av'n (ryckstartade).
Finns så mycket det kan vara, men så begränsat som kan påverka tändningen.
Riktig dum tanke... kan svänghjulet varit bytt på motorn?... Du skrev den är begagnad... Kolla reservdelsnumret (bör vara ingjutet på undersidan av svänghjulet om jag minns rätt)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann 

- dc_lindberg
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
- Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm
BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv
Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06
Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08
Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11 - Ort: Sthlm NV
Re: Briggs Intek misständer-baktänder
nimrod_pro - åh!!!!
mitt i prick! Är såååå länge sedan jag hade just det där problemet på BMWn - men när jag hade det var det ett H.* !
rokast.nu - kontrollera avgasventilens spel. När de spelet blivit för litet (ventilen står på) får man också den där gången (...glömde det i all hast...)
...förresten så har jag lite av det där när BMWn blir varm nu... utan avgassmällarna iof... o i BMWns fall är det för dåligt ventilspel (ägaren är lite slarvig med skötsel och underhåll...).
https://outdoorpowerinfo.com/engine_spe ... e_gaps.asp
https://www.briggsandstratton.com/eu/sv ... nance.html
mitt i prick! Är såååå länge sedan jag hade just det där problemet på BMWn - men när jag hade det var det ett H.* !
rokast.nu - kontrollera avgasventilens spel. När de spelet blivit för litet (ventilen står på) får man också den där gången (...glömde det i all hast...)
...förresten så har jag lite av det där när BMWn blir varm nu... utan avgassmällarna iof... o i BMWns fall är det för dåligt ventilspel (ägaren är lite slarvig med skötsel och underhåll...).
https://outdoorpowerinfo.com/engine_spe ... e_gaps.asp
https://www.briggsandstratton.com/eu/sv ... nance.html
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av dc_lindberg den 22:13:54, 28-11-2020, redigerad totalt 2 gånger.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann 
