Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

Briggs Intek misständer-baktänder

383 inlägg • Sida 3 av 26
Snacka om Briggs&Stratton här

dc_lindberg

#31 » 16:34:42, 29-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

BMW har väl aldrig haft en boxer 4 än mindre 6:a i någon av sina modeller... men jag vill minnas att de tillverkade motor åt Porsche ett tag... eller minns jag nu helt galet ?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



Ove.G

#32 » 16:39:37, 29-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

En bra början, är att byta tändstift, många gånger blir det överslag i porslinet vid mittelekroden, även om det finns gnista.


Testa med startgas eller brakeclean för att utesluta bränsle problem

1 person gillar det här inlägget.
Ove.G
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:21, 14-10-2013
Ort: Östra Uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo bm 500 Carraro3800 + 15 maskiner för grönyteskötsel

Murre o2

#33 » 16:55:11, 29-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

En rak BMW sexa är vad jag ser...

1 person gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

dc_lindberg

#34 » 17:25:00, 29-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

520 och 324 hade raka sexor. 520 hade Mora Trafikskola när jag tog körkortet. Hade man haft den motorn i deras 518 hade det varit extra roligt att ta körkort :-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#35 » 17:51:20, 29-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

I släkten fanns ett kort tag en BMW 520i '83. Det lär ha varit den första bilmodell som använde den förenklade varianten av L-jetronic som hette LE-jetronic, senare under 80-talet användes LE och den lambdareglerade varianten LU flitigt på många modeller av bl a BMW, Opel, Peugeot, Citroën och Fiat/Lancia, även på Volvo 300-serie. Skulle tro att systemet även har använts av Renault och Alfa.

Den där 520i'n hade i varje fall extremt störningskänsligt motorstyrsystem, vet ej om det var insprutning eller tändning som hade dålig immunitet. Den stannade eller misstände kraftigt om man försökte använda en komradio eller NMT-mobiltelefon utan yttre antenn.
En skillnad mot andra dåtida bilar med liknande insprutnings- och tändsystem var att allt motorstyrningsrelaterat kablage låg i bilens huvudkabelstam, alla andra biltillverkare hade på den tiden en helt separat kabelstam för åtminstone insprutningen.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

rokast.nu (trådstartaren)

#36 » 20:24:22, 29-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

:grin: Vilket uppslagsverk! Mycket sant. Vet mer än jag om den maskinen verkar det som ! :thummar:

1 person gillar det här inlägget.
rokast.nu
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:00:37, 21-09-2016
Ort: Norrköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare

rokast.nu (trådstartaren)

#37 » 20:35:12, 29-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trumvirvel!Det är en BMW 323 Dvs 2,3 liters rak sexa som mången nu sett. K-jetronic är riktigt och den sitter i en 1979 E21 föregångaren till E30 och efterträdaren till BMW 1500/1800/2000 serien.

startgas har jag kört med och den går inte bättre utan beter sig på samma sätt. Nytt stift kan man kosta på sig. Ska se om jag orkar lyfta mig ur soffan eller så får undersökningen fortgå i morgon.

2 personer gillar det här inlägget.
rokast.nu
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:00:37, 21-09-2016
Ort: Norrköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare

rokast.nu (trådstartaren)

#38 » 21:32:32, 29-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite bilder på maskinen. Ska kolla ventilspel, igen, vid cylinder TDC sedan 1/4 in mätt från tändstift.
Skaffa nytt tändstift. Kolla förgasare. Samt mäta flöde till förgasare. Sedan se om jag kan filma ventiler.
Mäta motståndet på tändspole, mäter jag från tändstift till spolen, Men mot vad på spolen? Röda kabeln ut från den?
Blev ingen bra bild på kilen, ska fota med mer ljus.

Vi börjar där. :buga:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
rokast.nu
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:00:37, 21-09-2016
Ort: Norrköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare

Janson1

#39 » 21:42:51, 29-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ser faktiskt lite mysko ut vid kileriet... För att utesluta en felkälla så byt kilen, den ser inte ut att passa riktigt ordentligt?

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Volvot24

#40 » 22:26:15, 29-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Kanske är typ Easyspin även på denna Briggsmotor.

Då ska ventilspelen justeras när kolven rört sig förbi ö d.
Kolven ska alltså gå ned ca 6 mm, innan man mäter ventilspelet.
Blir helt fel om man justerar vid ö d.

Kolla vad som gäller just din motor.

Oooops, ser nu att det varit uppe tidigare i tråden.
.
Senast redigerad av Volvot24 22:48:34, 29-11-2020, redigerad totalt 1 gång.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

dc_lindberg

#41 » 22:36:36, 29-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med Jason - det ser fel ut på bilden av kilen. Är bilden rättvisande är kilen felaktig, den är i så fall för smal (som jag skrev om tidigare).
På den här bilden, som är lite sned, ser det ut att vara ca 2-3' för tidig tändning:
userpix/361411_78N6FWH2FE9U1606678322.jpg

Röda kabeln = kortslutningskabeln/dödarkabeln till tändspolen.

Ta en vanligt visitkort, vik det på mitten.
Går det mellan svänghjulet och tändspolen är det bra (lite för stort mellanrum, men alla maskiner jag ställt så har gått perfekt).

Ohm mätning.
- Ta loss den röda kabeln från flatstiftet på tändspolen.
- mät mellan den och blocket (ska väl bli primärlindningen på den där sortens spolar?)
- mät sedan mellan blocket flatstiftet och tändkabeln (hatten då...) (det skall väl bli sekundär lindningen?)
Du bör få ett svar i kilo ohm. Det som är intressant är om det är väldigt högt, eller mycket lågt. Kommer inte ihåg värdena man bör få, måste lästa på dem igen.
https://itstillruns.com/test-primary-se ... 16637.html
https://www.hella.com/techworld/uk/Tech ... coil-2886/
https://www.aa1car.com/library/ignition_coils.htm
https://www.championpowersports.eu/asse ... wres-0.pdf
https://www.motortech.de/fileadmin/user ... 017-02.pdf

Tändstiftet mäter du mitt-elektroden till tändhattsanslutningen. Det bör vara kring 7 kOhm om jag minns värdet rätt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg

#42 » 22:44:39, 29-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://sites.google.com/site/riverside ... -coil-work
Your resistance reading should range between 2,500 and 5,000 ohms.

If your resistance reading is much lower than 2,500 ohms, an internal short exists.
If infinite (no continuity), an internal open circuit exists.
Replace the coil
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Volvot24

#43 » 22:49:46, 29-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

Kan man få se en bild från sidan på förgasaren?
Sitter det en typ elektriskt styrd ventil i botten på flottörhuset?

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

rokast.nu (trådstartaren)

#44 » 22:58:38, 29-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här ska mätas!!
Ja som sagt bilden är inte helt hundra på kilen tar en ny med bättre ljus. Så vi är på det klara med det.
Sidan förgasare kan jag fota, något specifikt jag skall ta med?
rokast.nu
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:00:37, 21-09-2016
Ort: Norrköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare

Janson1

#45 » 23:07:01, 29-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man tar ett tändstift och böjer ut sidoelektroden så gnistavståndet blir tre-fyra mm och sen provar, gnistrar det då så är förmodligen tändspolen hel.

3 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se