sonsonen skrev:En nära bekant råkade ut för att vevaxeln petade hål på motorblocket på sin åkgräsklippare. Vet inte varför, han berättade aldrig.
Han fick byta motorn.
Inte?
Det är en -egenskap- !
Drabbar främst 8-12hk hoizontal axlade.
De vertikal axlade har jag för mig var främst 10-13hk o just Stigas åkgräsklippare...
Har för mig att någon av de motorer som är på 16-20hk, äldre modellerna, också hade problem med vevstakarna gick av.
Något -vettig- -rimlig- förklaring har jag heller inte fått, men, det är nog troligt att det har att göra med motoroljan och smörjningen av vevstaken; den smörjs på dessa modeller genom stänkning, dvs är inte trycksmorda... detta ställer mycket höga krav på ägaren, att den byter motorolja ofta och använder -rätt-
olja...gör man som en granne till mig gjorde (han är hos St.Per nu)... så får man "motorsallad" (se min tråd om B&S 3.5hk motorsallad); gammal spillolja är bättre än ingen olja, men... att använda den istället för ny olja... ger motorsallad!
B&S har under de senast 20 åren kommit med olika rekommendationer rörande vilken olja som deras motorer ska ha, kan ha och bör ha...
Jag har bara testa lite:
- SAE 30 (B&S grundrek)
- Stiga SAE 30
- Stiga 10W/30
- 5W/30 dvs olika
- 10W/30 dito
- 20W/50
- 15W/40
- och biltema traktorolja SAE30
Min högspersonliga reflektion är att OK/Q8 10W/40 mineral är mest prisvärd och lämpar sig bra sommartid.
De raka oljorna ger lite trögare start och lite högre varv när de blir varma (subjektiv upplevelse).
Syntetoljorna uppfattar jag inte ger någon skillnad mot mineral i funktion, men (!) insidan av motorn är -renare- med syntetoljorna; dvs mindre med kocks och slagg.
Oljan -bör- bytas när den börjar bli brun; dvs ser ut som ljus sirap. Det är mindre bra att vänta tills den ser ut som mörk sirap... den har då tappat ruskigt i
viskositet känns det som (slamrar grov och går rått).
=> hur ofta bör man -minst- byta?
Min erfarenhet är att bäst är att byta på våren innan säsongen startar (men det är ju "ny" olja ju!...) och så gör man en sista service på hösten när man ställer undan maskinen; bl.a. ny motorolja. Det den nya oljan gör är att "konservera" motorn och "neutralisera" syrorna som är kvar i motorn. Man -kan- låta den gamla oljan vara kvar i, men då mot priset att de syror som är i den oljan -kommer- att fräta på motorn; o det är lite dumsnålt, samtidigt som... "det märkt inte".
Så, kort, troligvis bristande motoroljebyten; men, det är i alla fall en B&S egenskap enligt mekanikerna i branschen; o ser man på statistiken, så... är det en "egenskap"