Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

Briggs Intek misständer-baktänder

383 inlägg • Sida 26 av 26
Snacka om Briggs&Stratton här

rokast.nu (trådstartaren)

#376 » 15:52:48, 24-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

God Jul alla och ett stort tack för all hjälp!
Kan säga att den rökta biten jag fick smakade utmärkt!
Kan också meddela att Stiga Parken 3000 HE numer Rullar till stor förtjusning.
Lite annat små fix men kommer det snö ska den få tjänstgöra.
Ta hand om er och fortsätt med ert suveräna forum för det är ni som gör forumet.

6 personer gillar det här inlägget.
rokast.nu
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:00:37, 21-09-2016
Ort: Norrköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare



rokast.nu (trådstartaren)

#377 » 11:51:02, 03-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej och god fortsättning!
Tack vare er har numer Norrköping en gladare medborgare! :thumme:
Stiga Park 3000HE fungerar och hydrauliken som jag var orolig för behövde bara lite ny olja.




Bild
Bild

5 personer gillar det här inlägget.
rokast.nu
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:00:37, 21-09-2016
Ort: Norrköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare

Volvot24

#378 » 17:26:15, 03-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

God fortsättning på året.

Nu vill vi se mer av vad du har igaraget!

Gul sladd, avdragare, skruvstäd...

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

sonsonen

#379 » 14:40:37, 02-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej gubbar!
Snyggt jobbat!

Den där sprickan i blocket nära cylindern, hur allvarlig är den och i så fall hur fixar man en sån?
Antar att svänghjulsbytarmeken drog topplocket lite väl hårt.

Syns på sidan 12, inlägg 176, första bilden.

En nära bekant råkade ut för att vevaxeln petade hål på motorblocket på sin åkgräsklippare. Vet inte varför, han berättade aldrig.
Han fick byta motorn.
sonsonen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:38, 07-12-2020
Ort: Esbo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär bergborr BRH-50

dc_lindberg

#380 » 15:07:04, 02-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

sonsonen skrev:En nära bekant råkade ut för att vevaxeln petade hål på motorblocket på sin åkgräsklippare. Vet inte varför, han berättade aldrig.
Han fick byta motorn.


Inte?
Det är en -egenskap- !
Drabbar främst 8-12hk hoizontal axlade.
De vertikal axlade har jag för mig var främst 10-13hk o just Stigas åkgräsklippare...
Har för mig att någon av de motorer som är på 16-20hk, äldre modellerna, också hade problem med vevstakarna gick av.

Något -vettig- -rimlig- förklaring har jag heller inte fått, men, det är nog troligt att det har att göra med motoroljan och smörjningen av vevstaken; den smörjs på dessa modeller genom stänkning, dvs är inte trycksmorda... detta ställer mycket höga krav på ägaren, att den byter motorolja ofta och använder -rätt- olja...gör man som en granne till mig gjorde (han är hos St.Per nu)... så får man "motorsallad" (se min tråd om B&S 3.5hk motorsallad); gammal spillolja är bättre än ingen olja, men... att använda den istället för ny olja... ger motorsallad!

B&S har under de senast 20 åren kommit med olika rekommendationer rörande vilken olja som deras motorer ska ha, kan ha och bör ha...
Jag har bara testa lite:
- SAE 30 (B&S grundrek)
- Stiga SAE 30
- Stiga 10W/30
- 5W/30 dvs olika
- 10W/30 dito
- 20W/50
- 15W/40
- och biltema traktorolja SAE30
Min högspersonliga reflektion är att OK/Q8 10W/40 mineral är mest prisvärd och lämpar sig bra sommartid.
De raka oljorna ger lite trögare start och lite högre varv när de blir varma (subjektiv upplevelse).
Syntetoljorna uppfattar jag inte ger någon skillnad mot mineral i funktion, men (!) insidan av motorn är -renare- med syntetoljorna; dvs mindre med kocks och slagg.
Oljan -bör- bytas när den börjar bli brun; dvs ser ut som ljus sirap. Det är mindre bra att vänta tills den ser ut som mörk sirap... den har då tappat ruskigt i viskositet känns det som (slamrar grov och går rått).
=> hur ofta bör man -minst- byta?
Min erfarenhet är att bäst är att byta på våren innan säsongen startar (men det är ju "ny" olja ju!...) och så gör man en sista service på hösten när man ställer undan maskinen; bl.a. ny motorolja. Det den nya oljan gör är att "konservera" motorn och "neutralisera" syrorna som är kvar i motorn. Man -kan- låta den gamla oljan vara kvar i, men då mot priset att de syror som är i den oljan -kommer- att fräta på motorn; o det är lite dumsnålt, samtidigt som... "det märkt inte".

Så, kort, troligvis bristande motoroljebyten; men, det är i alla fall en B&S egenskap enligt mekanikerna i branschen; o ser man på statistiken, så... är det en "egenskap" :-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

sonsonen

#381 » 16:22:48, 02-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror du har helt rätt.
Även bekantingen är nu på samma ställe som din granne, så man kan säga att klipparen överlevde sin ägare med visst besvär.

Jag fick en gång anledning att byta oljan och blev mycket förvånad av hur tunn den var och hur mycket det fanns i vevhuset. Antagligen hälften bensin.

1 person gillar det här inlägget.
sonsonen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:38, 07-12-2020
Ort: Esbo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär bergborr BRH-50

Volvot24

#382 » 18:33:32, 02-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

-

Just därför har jag satt en kran på slangen från bensintanken. Detta efter obligatorisk kontroll av oljenivån i motorn. Typ 5 cm för hög.

Var bara flottörventilen som höll emot, vilket den inte gjorde.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

dc_lindberg

#383 » 20:46:48, 02-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bensinspädd motorolja?
...tror inte sådan smörjer så bra...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se