Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

Governor/ regulator/ styrenhet

10 inlägg • Sida 1 av 1
Snacka om Briggs&Stratton här

Joffa (trådstartaren)

#1 » 11:34:53, 20-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej forumet, jag är i behov av lite hjälp. Jag är ny på motorer men har nyligen tagit mig an mitt första projekt i ett försök att lära mig lite om motorer och maskiner. Maskinen jag jobbar med är en trädgårdstraktor Gilson Super-8 och motorn är en B&S 190407, 8hp. Årsmodell är 1973.

Jag skulle behöva hjälp med flera grejer men den här tråden får avse själva motorn. Motorn startar och går. Inte perfekt, men den går. Har gjort rent förgasare, toppen av cylindern, topplock m.m.

Så till den första frågan. Jag länkar en filmsnutt för att visa exakt vad jag menar. Men jag undrar hur jag ska koppla regulatorn (osäker på vilket ord som används, men heter governor på engelska) ihop med förgasaren. Som det är nu har jag inte rört den när motorn varit igång. Som ni ser är den väldigt lös. Gör det något att köra motorn utan att ha den ikopplad?

Länk till video: https://youtube.com/shorts/DhFB_Va1Nns?feature=share

Tacksam för all typ av hjälp!
Joffa
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:18:07, 16-05-2021
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Gilson Super 8



David, Luleå

#2 » 11:53:05, 20-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sådär är det på mina toro slunga med B&S 8 hp från -83

Jag kör ändå. Regulatorarmen är helt lealös och gör ingen nytta. Det finns då ingen varvtalsregulator och det går säkert att varva ihjäl motorn. Men med lite självbevarelsedrift och motorerna så kan man hålla varven rätt ok med handgasen ändå.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

Joffa (trådstartaren)

#3 » 11:58:23, 20-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

David, Luleå skrev:Sådär är det på mina toro slunga med B&S 8 hp från -83

Jag kör ändå. Regulatorarmen är helt lealös och gör ingen nytta. Det finns då ingen varvtalsregulator och det går säkert att varva ihjäl motorn. Men med lite självbevarelsedrift och motorerna så kan man hålla varven rätt ok med handgasen ändå.


Tack för svaret! Är den enda funktionen alltså att vara ett typ av varvstopp? Isåfall låter det ju inte så farligt att låta den vara. Men borde den fixeras i något läge?
Joffa
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:18:07, 16-05-2021
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Gilson Super 8

David, Luleå

#4 » 13:35:40, 20-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min sitter i en tunn fjäder till gaslänkaget så den rör sig runt mittpositionen med gaspådragets läge.
Vet inte vad som händer invändigt i motorn.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

torbjorn_forsman

#5 » 15:41:55, 20-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ser ut att vara en regulator med centrifugalvikter inne i vevhuset (alltså inte regulator med en luftklaff innanför fläktkåpan som på gräsklippar-B&S). Regulatorarmen brukar vara hopkopplad med armen på gasspjällaxeln via ett styvt ståltrådsstag. Gasreglaget drar i staget via en lång och ganska svag dragfjäder som sitter fasthakad i en ögla nära ena änden av staget.
I sprängskiss/reservdelskatalog för motorn (finns för nedladdning på tillverkarens website) brukar det framgå hur sakerna ska hänga ihop.
I ditt fall ser det ut som om det där staget och fjädern saknas.

Det är helt normalt att regulatorarmen känns lealös när sakerna är isärkopplade, det är bara i ena ändläget som den ligger an mot centrifugalregulatormekanismen, och den känns bara som ett stumt stopp då motorn står stilla.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

David, Luleå

#6 » 19:58:49, 20-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min har ingen kraft i armen med motorn igång heller. Men det kanske är så att den sitter med en länk till gasaren och fjädern är mot gasreglaget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

Andyanders

#7 » 20:47:08, 20-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis som Torbjörn säger - det är mekanisk regulator. Kan vara så David att armen på insidan inte ligger mot regulatorn. Det där går att ställa in och justera. Börja med att ta fram sprängskissen och undersök vilka delar som saknas, så kan vi gå vidare sen.

1 person gillar det här inlägget.
Andyanders
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:11:48, 10-12-2020
Ort: Göteborg
Sverige

Joffa (trådstartaren)

#8 » 13:46:19, 21-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för hjälpen så långt. Det ni säger stämmer med vilka delar som sprängskissen visar ska finnas. Men den gör mig inte klokare när det kommer till hur sakerna ska sitta ihop med varandra.

Länk till sprängskiss: https://www.thepowerportal.com/ipls/ipl ... URL_LO.pdf

Kan det vara skadligt för motorn att köra den när regulatorn bara hänger i ett visst läge?
Joffa
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:18:07, 16-05-2021
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Gilson Super 8

rospigg

#9 » 15:27:41, 21-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prova att lossa mutter #592 på regulatorarmen och vrid axel #219 (som regulatorarmen är fastskruvad på) medurs. (så att axelns "blad" kommer nedåt, du st inte om det är nedåt, men vrid medurs till stopp.) och prova funktionen.
Är det lika som innan så tar du isär motorn och tar bilder åt oss, även om felet är alldeles uppenbart! :thummar:
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

PerÖ83

#10 » 17:48:07, 21-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad jag kan se på filmen och sprängskissen så sitter guvernören rätt.
Staget #201 sitter mellan guvernören och förgasaren, fjädern #209 sitter mellan guvernören och gasreglaget och jag undrar :klia: om inte den har "bakvänd" funktion, fjädern spänns för tomgång!
Stag #216 är till choken.
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se