Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

Självgående Stiga gräslippare startar men dör efter 5-10-15sekunder

27 inlägg • Sida 1 av 2
Snacka om Briggs&Stratton här

Albireo (trådstartaren)

#1 » 17:54:06, 14-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Har en Stiga självgående gräsklippare med 4hk Briggs&Stratton - Den startar ganska villigt, och kan gå ett antal sekunder innan den bara slutar att gå.
I bland går den bara några sekunder och ibland kan den gå betydligt fler antal. När den gått 30 sekunder tror man att den kommer att fortsätta.
Men så är inte fallet...

Blir osäker om den hanteras på rätt sätt eftersom den saknar både "primer pump" och chocke.
Har alltid startat med "full gas" - Men ska man egentligen minska värven något när den startat?

Enda jag noterat är att det vill fukta runt ett hål i förgasaren.
Upplever att den får för mycket soppa?
Hur ska förgasaren ställas in?
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige



Andyanders

#2 » 20:37:31, 14-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Ge oss gärna någon motorbeteckning eller bild, så vi vet vilken modell vi handskas med. Så tar vi det därifrån.

Mvh // Anders
Andyanders
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:11:48, 10-12-2020
Ort: Göteborg
Sverige

torbjorn_forsman

#3 » 21:09:16, 14-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är en 4 hk B&S från 90-talet med flottörförgasare, så chokar man genom att dra på gasen till fullgas. Om inte vajern kärvar alltför mycket kan man känna en "tryckpunkt" någon cm från fullt pådrag, där chokemekanismen börjar aktiveras. Tar man bort kåporna runt förgasaren ser man hur det är tänkt att fungera. Med den mekanismen ska man alltså dra tillbaks gasreglaget så mycket att chokespjället står fullt öppet, direkt efter kallstart. Vid varmstart behöver man kanske inte choka alls.

Ett vanligt fel på de motorerna är att de surar ner sig om flottörhuspackningen är otät eller saknas. Då kommer atmosfärstryck att råda i flottörhuset (istället för samma undertryck som innanför luftfiltret), resultatet blir att vätskepelaren sugs upp för högt i emulsionsröret och motorn får för mycket bränsle. Ett tecken på att motorn har detta fel är, om den går felfritt utan luftfilter men surar ner sig när man sätter dit filtret.

Ett annat fel som kan tolkas som förgasarproblem är om insugningsventilen har blivit otät, t ex för att den har ätit sig in i sätet så att ventilspelet är lika med noll. Om man vill framhärda i att använda motorn utan att åtgärda felet, så brukar det gå att få igång den om man startar på tomgång och först när den har fått gå en liten stund, ökar gasen mycket sakta och försiktigt till fullt varvtal.

Beträffande förgasarinställning så brukar det inte finnas någon justerskruv för huvudmunstycket på den typen av förgasare, det finns bara ställskruvar för tomgångsblandning och tomgångsvarvtal. Enklast är att följa anvisningarna i VHB för motorn när det gäller inställningarna. Annars brukar man ställa in tomgångsvarvtalet med spjällstoppskruven så det blir "lagom" (typiskt 1500-1800 r/min, alltså ungefär halva maxvarvtalet) då motorn är varmkörd och gasen nerdragen så att stoppskruven ligger an mot anslaget. Blandningsskruven ställer man in till högsta varvtal vid given inställning på stoppskruven, eventuellt magrar man ut så att varvtalet sjunker en aning.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Albireo (trådstartaren)

#4 » 13:26:48, 16-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spontant känns det som ett bränsle problem - får för mycket soppa.
Hur känsligt är det att flytta en förgasare från annan klippare? (måste den också vara "4HK" inte 3,5HK eller 4,5HK?)

Skickar med några bilder på klipparen

Bild 1 visar motor (utan luftfilter) från ovan.
När den går igång och jag drar ned gasreglaget någon cm till ett "givet" läge - stannar motorn.
(där choke-funktionen slutar?)
Bild

Bild 2 - Visar förgasaren innan start
Bild

Bild 3 - Visar förgasaren efter motorn gått några sekunder - kanske 15sek denna gång? (och själv stannat)
Upplever att bränslet kommer ut från "hålet" mitt på bild.
(Nu är den oftast svår att få igång)
Bild

Bild 4 - Typ av Chassi
Bild

Bild 5 - Tror att klipparen ursprungligen kommer från Finland. (den enda skylt jag hittade)
Bild
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige

mimeck

#5 » 15:41:19, 16-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det där insugsslangen? I så fall byt slang eller försök att täta hålet.
menar du förresten slangen eller hålet i "förgasarfoten"

Köp renoveringssats till förknasarn kanske är ett bättre tipps
Senast redigerad av mimeck 15:50:43, 16-06-2021, redigerad totalt 1 gång.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Berntson

#6 » 15:46:22, 16-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Byt membranet mellan tank och förgasare!

2 personer gillar det här inlägget.
Berntson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:12:42, 31-03-2019
Ort: Bollnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6480

torbjorn_forsman

#7 » 21:13:29, 16-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett vanligt fel på såna där förgasare är att flänsen mot tanken blir skev. Framför allt mitt under anslutningen mot insugningsröret. Om man skruvar loss förgasaren från tanken, så bör man kolla MYCKET NOGA med stållinjal att flänsen är plan på alla tänkbara sätt, och planfila den vid behov. Det tunna membranet kan ju inte ta upp många hundradels mm avvikelse utan att det blir otätt.

3,5 och 4 hk motorer har vanligtvis praktiskt taget samma slags förgasare, 3 hk avviker däremot. Det är ju lätt att ladda ner reservdelskatalogerna för den motor man mekar med och den som ska släppa till delar, och kolla om detaljnumren är lika.

Gummivinkeln som syns på bilderna är anslutningen för vevhusventilationen. Den är inte särskilt kritisk för motorns gång, det enda som händer om den är trasig är att vevhusgaserna blåser ut i luften och att motorn kan suga i sig skräp som normalt skulle ha stoppats av luftfiltret.

Kom ihåg i samband med hopsättning av förgasare och tank, att fjäder och skyddsring för bränslepumpdelen av membranet ska ligga på rätt ställe och i rätt ordning, och att chokespjället måste hållas öppet för hand medan man drar åt skruvarna. Detaljer står i VHB. Var mycket noga med att membranet ligger plant och inte skrynklar sig någonstans.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Albireo (trådstartaren)

#8 » 21:17:33, 16-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

mimeck skrev:Är det där insugsslangen? I så fall byt slang eller försök att täta hålet.
menar du förresten slangen eller hålet i "förgasarfoten"

Köp renoveringssats till förknasarn kanske är ett bättre tipps

Det "spottar" bensin ur hålet i förgasarfoten (på en annan klippare ser det ut som en kula i det hålet)
Vad ingår i en sådan renoveringssats?
Var köper man en sådan?

Berntson skrev:Byt membranet mellan tank och förgasare!

Ingår ett membran i en renoveringssats?

Min upplevelse är att den får för mycket bränsle.
(Tändstiftet blir alldeles blött när jag öppnar och tittar - trots att den gått några sekunder)

Det kan inte vara något med tändningen? eller annat mekaniskt fel (knäckt kolvring eller....)?
Vilken kompression ska denna ha?
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige

torbjorn_forsman

#9 » 21:27:21, 16-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett tips till är att börja med att läsa på i VHB om hur den där förgasartypen (Pulsa-Jet) är tänkt att fungera.
Lite förenklat kan man säga att det finns en vakuumstyrd bränslepump som pumpar upp bränsle ur tanken till en ficka med ett bräddavlopp som håller konstant nivå, ur den fickan suger huvudmunstycket upp bränsle via en plaststrut.
Alldeles för fet bränsleblandning kan bero på t ex att chokespjället inte öppnar, att delar saknas innanför blandningsskruven, eller att membranet är trasigt i den sektion som används som bränslepump.

B&S anger konsekvent inga siffror på kompressionstryck i sina handböcker och har faktiskt ganska läsvärda förklaringar till varför. Bl a för att lösningen med specialslipad kamaxel för att hålla avgasventilen aningen öppen under kompressionstakten, gör att det är omöjligt att få ett vettigt mätvärde med en vanlig kompressionsprovare.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Albireo (trådstartaren)

#10 » 21:31:13, 16-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Ett vanligt fel på såna där förgasare är att flänsen mot tanken blir skev. Framför allt mitt under anslutningen mot insugningsröret. Om man skruvar loss förgasaren från tanken, så bör man kolla MYCKET NOGA med stållinjal att flänsen är plan på alla tänkbara sätt, och planfila den vid behov. Det tunna membranet kan ju inte ta upp många hundradels mm avvikelse utan att det blir otätt.

3,5 och 4 hk motorer har vanligtvis praktiskt taget samma slags förgasare, 3 hk avviker däremot. Det är ju lätt att ladda ner reservdelskatalogerna för den motor man mekar med och den som ska släppa till delar, och kolla om detaljnumren är lika.

Gummivinkeln som syns på bilderna är anslutningen för vevhusventilationen. Den är inte särskilt kritisk för motorns gång, det enda som händer om den är trasig är att vevhusgaserna blåser ut i luften och att motorn kan suga i sig skräp som normalt skulle ha stoppats av luftfiltret.

Kom ihåg i samband med hopsättning av förgasare och tank, att fjäder och skyddsring för bränslepumpdelen av membranet ska ligga på rätt ställe och i rätt ordning, och att chokespjället måste hållas öppet för hand medan man drar åt skruvarna. Detaljer står i VHB. Var mycket noga med att membranet ligger plant och inte skrynklar sig någonstans.

Ska kolla flänsen nästa gång med stållinjal (men man ska ev. kunna se skevheten med blotta ögat?)
Man behöver inte en mikrometer eller liknande för att upptäcka ojämnheten?

Reservdelskataloger.... Var hittar man dessa? (PDF-filer? eller...)

Var hittar man en VHB (Jag tolkar det som verkstadshandbok) - Finns det för dessa klippare?
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige

Albireo (trådstartaren)

#11 » 21:33:03, 16-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Ett tips till är att börja med att läsa på i VHB om hur den där förgasartypen (Pulsa-Jet) är tänkt att fungera.
Lite förenklat kan man säga att det finns en vakuumstyrd bränslepump som pumpar upp bränsle ur tanken till en ficka med ett bräddavlopp som håller konstant nivå, ur den fickan suger huvudmunstycket upp bränsle via en plaststrut.
Alldeles för fet bränsleblandning kan bero på t ex att chokespjället inte öppnar, att delar saknas innanför blandningsskruven, eller att membranet är trasigt i den sektion som används som bränslepump.

B&S anger konsekvent inga siffror på kompressionstryck i sina handböcker och har faktiskt ganska läsvärda förklaringar till varför. Bl a för att lösningen med specialslipad kamaxel för att hålla avgasventilen aningen öppen under kompressionstakten, gör att det är omöjligt att få ett vettigt mätvärde med en vanlig kompressionsprovare.

Intressant!
Man kanske bör skaffa VHB - var man nu gör det?
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige

torbjorn_forsman

#12 » 21:54:51, 16-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Reservdelskatalogerna brukar finnas på B&S hemsida. VHB skulle det inte förvåna mig om det finns i Downloads här på Maskinisten, annars brukar den inte vara så svår att googla fram. Den kanske ligger helt öppet hos B&S den också.

Stållinjal mot flänsen, håll upp mot ljuset och se om det lyser igenom. I så fall, kolla om det tunnaste bladmått du har går in där. Ofta kan man se på flänsens yta att den är korroderad där den inte har legat an mot membranet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Rolf Zetterberg

#13 » 22:49:02, 16-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag får det till en vacu-jet förgasare med automatisk choke.
Liknande den här:
https://www.youtube.com/watch?v=DE5ryhhulZE
Det lilla knepet på slutet är rätt roligt...

1 person gillar det här inlägget.
Rolf Zetterberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:02:13, 03-09-2013
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#14 » 10:03:14, 17-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, Vacu-Jet används bara på 3 hk. De saknar bränslepump och där suger huvudmunstycket bränslet direkt ur tanken. 3,5 och 4 hk gräsklipparmotorer, samt ett otal olika horisontalaxlade motorer, har olika varianter av Pulsa-Jet.
En del Vacu-Jet har en bimetallfjäder för choken, i så fall sitter den i nippeln för vevhusventilationen, som har mycket större diameter på sådana förgasare.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Michael Meier

#15 » 12:19:05, 17-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Albireo skrev:Upplever att bränslet kommer ut från "hålet" mitt på bild.




Bild
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se