Sida 1 av 1

Vanguard 18hk

InläggPostat: 22:02:11, 18-06-2021
av drivax
Hej har problem med att motorn överhettas. Går de att ändra tändningen?? ELLER fins de något annat knep

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

Re: Vanguard 18hk

InläggPostat: 23:05:47, 18-06-2021
av nimrod_pro
Vilka symtom får du när du säger överhettad, en motor som går för t.ex. för magert kan t.ex. bli varm. Har du alla kylplåtar på plats, kylfenorna är inte fulla av gräsklipp etc.? Är motorn ny för dig eller har problemet uppkommit nu?

Re: Vanguard 18hk

InläggPostat: 08:49:38, 19-06-2021
av drivax
Den stannar. Startar efter lite malande på tommgångsvarv när man varvar upp stannar den igen. Alla kåpor fins. Ibörjan av säsongen gick de bra men ju varmare de blir ju kortarw tid går de att köra innan det händer. Gräsklipparen är ny för mig så den har vqrit så hela tiden

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

Re: Vanguard 18hk

InläggPostat: 08:56:11, 19-06-2021
av drivax
De där med magert kan iaförsig stämma för ibörjan fick man köra med lite choke för att motorn skulle gå jämt. Fortfarande går den inte perfekt. Men nästan. Kanske få ta en titt på förgasaren.

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

Re: Vanguard 18hk

InläggPostat: 11:15:12, 19-06-2021
av torbjorn_forsman
Det här med överhettning pga för mager bränsleblandning är något som knappast händer i verkligheten på en B&S-motor. Det är något som förekommer på mycket hårdare pressade motorer (typ motorsport, motorsågar, modellflyg), där motorn blir beroende av den extra kylningen pga värmen som går åt för att förånga en överfet bränsleblandning.

En del åkgräsklippare har ständiga problem med överhettning pga för mycket kåpor och klantigt gjord inbyggnad av motorn, så att kylfläkten inte får tillfälle att suga in kalluft utan det är samma luft som cirkulerar hela tiden i motorrummet och blir varmare och varmare.

Kolla ventilspel samt att topplocksskruvarna är korrekt åtdragna. Det är inte helt ovanligt att en B&S-motor stannar när den blir varm, om insugningsventilens spel är för litet eller obefintligt. Och på OHV-motorer påverkas ju spelet dessutom av ev sättning i topplockspackningen.

Re: Vanguard 18hk

InläggPostat: 15:03:20, 19-06-2021
av drivax
Monterade en extra kylfläcjt i dag. Ventilspelet är injusterat efter rekomendationer tror de va 0.15mm

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

Re: Vanguard 18hk

InläggPostat: 17:08:26, 19-06-2021
av mimeck
vet du att den överhettas?
Har en vanguard 16. Den är ganska gammal. Vet inte vad som skiljer mellan 16 och 18.

Iallafall så hade jag problem med att den stannade/gick sämre när den blev varm. Det var en av tändspolarna. Är en till varje cylinder.

Re: Vanguard 18hk

InläggPostat: 11:13:23, 20-06-2021
av drivax
Den startar direkt och går på tomgångsvarv. Det är bara en magkänsla kan oxå vara att bränslet kokar pga att de blir för varmt runt motorn för den sitter väldigt inkappsladBild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210620/ed3889a9af5c8cf6ba3f9cfc24bec82f.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210620/269487abba1f1ba68361a7bfb11f833c.jpg


Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

Re: Vanguard 18hk

InläggPostat: 07:11:00, 02-07-2021
av drivax
Nu funkat den va nog bensinen som kokte


Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

Re: Vanguard 18hk

InläggPostat: 14:35:09, 12-07-2021
av drivax
Hittade troligtvis felet vakumslsng till bränslepunpen qnslutningen va avbruten

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk