Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

Briggs och Stratton förgasare

32 inlägg • Sida 1 av 3
Snacka om Briggs&Stratton här

dc_lindberg (trådstartaren)

#1 » 21:44:18, 27-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom det kommit upp några gånger, lite då o då, så finns det nog ett skäl till en tråd om just B&S's förgasare.
Jag börjar här:


Stigan userpix/49872_XI8J6XA3OO9K1500238340.jpg i sista länken ovan, ville bara inte alls starta i år... o se'n krävden den tryckluft ned genom förgasaren för att starta o gå... => "skit i förgasaren"... igen...

Hm... så det ser ut!^
Å jag som gjorde den ren o fin, sist ju! (se länken ovan)
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Det var inte så illa i tanken:
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Om man fettar in anliggningsytorna på membranet, tank och förgasare, såg går det lätt att lossa förgasaren:

Bild


Aj aj aj!...

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Men ?
Va'?!
... :klia:
Bild
Då får man väl slipa bort -kanten- då!
Bild

Bild

Bild

Bild

Regulatorn sitter inne i motorn på den här modellen:

Bild

Bild


O på den här modellen sitter en sådan här dragstart:

Bild

Bild


Poäng:
- titta, studera, i bilderna ovan ser man var det samlas smuts och hur det blockerar kanaler, munstycken och funktioner.
- i detta fall fick man även se rost, oxid och ärg
Det fanns inte en chans att få igång motorn när förgasaren ser ut så där!
Omega 77 på tätytor
Omega 99 på skruvar
Omega 636 och 77 på fjädern i dragstarten; rostskydd och smörjning.

Biltemas "petroliumavfettning" var vad jag kunde få hem med moppen (avataren)... vilket skämt! jmf med OK/Q8 petroliumavfettning som Swedol säljer, i 20L's dunkar.
Biltemas var bättre än inget, som nödlösning fungerade den, men... OK/Q8 är långt mycket bättre, och billigare per liter.

Borde bytt motoroljan också!
Iddes inte.
Fick igång maskin => passade på att klippa gräsmattan som inte sett en gräsklippare sedan förra året.

Problem kvarstår:
- svår att få igång. Tog 3st drag. Gick ett tag (10-15min), se'n skruvade blandskruven ut sig (igen) till ca 2½varv från 1½. Efter lite pyssel fann jag att den nu vill ha ca 1 1/4¨'s varv - som den skruva ut av sig själv... Pyssel!...
Det är en "egenskap" hos den här B&S konstruktionen för blandskruven...

När motorn väl gick, oscillerar den... dvs får lite för lite soppa på varv, och varvtalsregulatorn fungerar inte optimalt... Ny olja kanske löser det problemet?...

Motståndet när man drar igång motorn tyder på ev., otät ventil, slitet cylinderlopp (blåröker tills motorn är varm).

Kontrollerade planhet med skjutmåttets "arm".
Förgasare plan.
Tank plan.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



rospigg

#2 » 22:18:45, 27-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo!
På sin plats är ju att tala om/påminna oss läsare på vilken sida av membranet fjädern och dess U-formade bricka ska ligga.
Det är utrymme både ovanpå och under membranet, båda lika logiska om man glömt bort var grejerna satt.

Avfettning, köp "Prickbort"
Den är så effektiv att det är konstigt att vi vanliga människor får köpa det! :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Berntson

#3 » 22:36:24, 27-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klipparen blir oftast som ny om man samtidigt som rengöring byter till ett nytt membran.
Berntson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:12:42, 31-03-2019
Ort: Bollnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6480

dc_lindberg (trådstartaren)

#4 » 22:43:31, 27-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kommer inte åt min B&S VH-bok nu, så jag vågar inte säga på vilken sida av membranet som ringen och fjädern skall vara.
Nu var det monterat så här:
userpix/49872_TF6XX78G6ECX1463872667.jpg
Så jag återmonterade på samma sätt.

Kanske ska betona att en lättstartad B&S startar på 1:a draget ;-)
När de gör det, då är jag nöjd med min service av "ekipaget". Därav... 3 drag = "svårstartad".
Nu är den lite knepig o det är nog kopplat till otät motor och kärvande varvregulator - det får bli en framtida tråd.

För den ovane:
- sugfiltret, det långa, har nog med lågfart att göra; det var ovanligt öppet, men även så lite smuts ställer till med elände!
- det lilla hålet i sidan på den stora koppen på ovansidan av tanken var helt blockerat/oxiderat! Det vita såg ut som spindelväv/kokong, men var "kalk". Först när jag sprutade på Omega 636 fick jag hålet öppet (= ??? vad gjorde olja som lösningsmedlet inte gjorde???)
- även det andra hålet mellan de två mindre "skålarna" var igen oxiderat.
- hålet mellan loppet in till motorn och brickan med fjädern var igen "rostat".
Det här var nog det värsta jag sett på de plåttankar jag skruvat på - ca 150st gissar jag. Felet har hittills alltid varit det samma - smutsen som man ser i tanken och förgasaren; och att det räcker med påfallande lite för att störa eller stoppa motorn.
I de där djupa reservoarerna på tanken var det verkligen lite skräp - de brukar kunna vara fyllda med "damm" , "grus" och -gräs-.

Nu är jag idel öra om tips hur man kan få bättre fason på blandskruvens egenskaper. För det är -irriterande- att den skruva ut sig självt!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg (trådstartaren)

#5 » 22:53:57, 27-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Berntson skrev:Klipparen blir oftast som ny om man samtidigt som rengöring byter till ett nytt membran.

Ett "måste" på plastförgasarna!
Den här förgasarens membran... byter man ogärna... minns inte om det var 150kr/st eller 300kr/st som B&S höjt priset till från 15kr/st som det var innan höjningen.
Skicket på membranet var ok. Hade det kostat 50-lappen, då hade jag bytt "bara för att".

Luftfiltret nämnde jag inte.
Iddes inte tvätta och olja om det - o det kan vara en bidragande orsak till den oscillerande gången på max gas.

Hade detta varit en maskin jag skulle sälja, då hade oljan bytts, membranet bytts, lyftfiltret bytts. Dragkåpan avfettats och fått lite sprayfärg på sig, på insidan. Svänghjulet lossats och lackats. osv mm
Nu gjorde jag bara en "snik" service åt mig själv - behövde få igång klipparen. Gräset behövde verkligen klippas (akut).

Man kanske bör byta o-ringen som tätar förgasaren mot insugsröret också?

Var en annan tråd där insugsröret satt löst.
Mitt satt stumt stadigt fast, men... är packningen hel mellan röret och motorn?... -det- skulle kunna ge upphov till oscilleringarna! Iddes inte kolla då röret satt fast.
(vilken lat slarver jag är idag!)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Andyanders

#6 » 11:20:38, 28-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

sugfiltret, det långa, har nog med lågfart att göra

Vad menar du här DC?
Andyanders
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:11:48, 10-12-2020
Ort: Göteborg
Sverige

torbjorn_forsman

#7 » 11:41:25, 28-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det rör sig om de två långa plaststrutarna med sil i änden under en Pulsa-Jet -förgasare, så suger den vakuumstyrda bränslepumpen upp bränsle ur tanken med den långa struten, sedan får huvudmunstycket suga upp bränsle ur det lilla facket i tankens överdel med den korta struten.

Bränslepumpen suger ju som bekant bränsle ur tanken och levererar till det lilla facket, där ett bräddavlopp ser till att det blir någorlunda konstant nivå.

Huvudmunstycket, det som man kan strypa mer eller mindre med justerskruven för bränsleblandning, levererar i sin tur bränsle till två hål i sidan av förgasarhalsen. Det ena ungefär mitt för gasspjällaxeln, det används mest som tomgångsmunstycke, och det andra hålet, som mynnar litegrann uppströms gasspjället, bidrar till bränsleförsörjningen bara vid större gaspådrag.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Andyanders

#8 » 11:58:50, 28-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Korrekt Torbjörn.
Jag tycker det spretar väldigt i dessa trådarna generellt och med fakta och antaganden som inte stämmer. Men det är min högst personliga tanke. Så låt oss koka ner detta lite till fakta kort och koncist.
Alla som vill lära sig om dessa förgasarna, se nedan klipp. Ett skolexempel på hur de renoveras ink det rep.kit jag nämnt 391413 som visas. . Börja vid 27:06
https://www.youtube.com/watch?v=VoYjyXUQpAQ

För att besvara lite frågor:
Huvudmunstycket "skruvar ut sig". Detta är inget generellt problem - har aldrig varit med om detta. Tips: Byt hela insatsen ink O-ringar. Briggs - art.nr 395508. De löser även andra problem som ojämn gång mm.
O-ring emot insuget: Rekommenderas att bytas. Smörj den innan montage med lite olja för bättre montage och att skona O-ringen. ( rek enl. VHB )
Insugspackning: När denna är otät brukar högvarv fungera men motorn vill ej falla ner på tomgång. Rekommenderas att bytas.

Låt oss titta på filmen, är det några återstående konkreta frågor efter det, så tar vi det därifrån.
Allt från mig denna gången!

2 personer gillar det här inlägget.
Andyanders
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:11:48, 10-12-2020
Ort: Göteborg
Sverige

torbjorn_forsman

#9 » 13:11:37, 28-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Insatsen för justerskruven för bränsleblandning finns i ett nyare och ett äldre utförande. Den äldre insatsen är gängad, den nyare hålls på plats av en O-ring.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

BM425

#10 » 14:29:46, 28-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då vet jag varför det är lättast att starta en gräsklippare med sådan förgasare om tanken är full vid kallstart.
Behållaren som då är jämförbart med flottörbehållare fylls då automatiskt när man fyller bensin. "Flottörninvå" bestäms av konstruktionen genom den öppningen till bensintanken.

Full tank = kort nivå att suga bensin in i motorn o bensin behöver inte pumpas in till flottörkammaren vid kallstart.

:buga: :bira:
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

torbjorn_forsman

#11 » 14:47:57, 28-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan också fylla "flottörkammaren" genom att luta gräsklipparen framåt och skaka om den så det skvalpar upp bensin genom bräddavloppet innan start.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Andyanders

#12 » 15:04:59, 28-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

"brunnen" är ju i princip full när motorn stängs av eftersom nivån hela tiden är konstant. Det är alltså inte när tanken fylls med bensin som brunnen fylls. Det är fjädern under membranet som agerar bränslepump och pumpar ur tanken och "dumpar" bensinen i brunnen. Se i fimen förklaringen. Insugningsröret till munstycket är därmed alltid täckt av bensin.

Den startar inte lättare bara för att den lutas. Första gången innan brunnen pumpats fylld, kan jag köpa, men inte under normal användning under säsong. Känns lite som när man satte strumpa på tvn, för att få färgtv :)
Senast redigerad av Andyanders 15:12:01, 28-06-2021, redigerad totalt 1 gång.

2 personer gillar det här inlägget.
Andyanders
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:11:48, 10-12-2020
Ort: Göteborg
Sverige

dc_lindberg (trådstartaren)

#13 » 15:07:31, 28-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg (trådstartaren)

#14 » 15:13:32, 28-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar:
Det var därför jag startade tråden. Vi måste få ordning på detta med B&S o dessas förgasare.

Långa röret suger alltså upp bensinen från "flottörhuset" och dumpar den i den lilla skålen från vilken det korta röret suger upp bränslet o fördelar det med insugsluften i förgasaren? (fast i klippet säger han att den skålen skall vara fri från bensin och att den är "choken"... 31:21min ?... )
(o nej detta kunde jag -inte- !; så nu vet jag bättre ;-) )

Vill du kan vi göra en hel omstart av tråden o göra allt rätt från början ?



Andyanders skrev:Korrekt Torbjörn.
Jag tycker det spretar väldigt i dessa trådarna generellt och med fakta och antaganden som inte stämmer. Men det är min högst personliga tanke. Så låt oss koka ner detta lite till fakta kort och koncist.
Alla som vill lära sig om dessa förgasarna, se nedan klipp. Ett skolexempel på hur de renoveras ink det rep.kit jag nämnt 391413 som visas. . Börja vid 27:06
https://www.youtube.com/watch?v=VoYjyXUQpAQ

För att besvara lite frågor:
Huvudmunstycket "skruvar ut sig". Detta är inget generellt problem - har aldrig varit med om detta. Tips: Byt hela insatsen ink O-ringar. Briggs - art.nr 395508. De löser även andra problem som ojämn gång mm.
O-ring emot insuget: Rekommenderas att bytas. Smörj den innan montage med lite olja för bättre montage och att skona O-ringen. ( rek enl. VHB )
Insugspackning: När denna är otät brukar högvarv fungera men motorn vill ej falla ner på tomgång. Rekommenderas att bytas.

Låt oss titta på filmen, är det några återstående konkreta frågor efter det, så tar vi det därifrån.
Allt från mig denna gången!
Senast redigerad av dc_lindberg 15:25:52, 28-06-2021, redigerad totalt 1 gång.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg (trådstartaren)

#15 » 15:22:53, 28-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vid 32min.
"Roll pin and washer" - INGEN av alla B&S förgasare jag skruvat på har haft det röret och den brickan.
=> ?
Reservdelsnummer:
391413 (10st)

På min förgasare ovan så sitter det ett munstycket pressat in från sidan mot det hålet där det där röret monteras i klippet.
=> ?

Ska min förgasare också ha det där röret och den där brickan, eller gäller det bara de förgasare med den lilla "kanalen" som är fräst mellan det lilla hålet och reservoiren?


Det där med skruvmejseln och att "förspänna" choken/vaccumet med spjället - aldrig gjort. Kände inte till att man skulle göra så.
=> "gör om - gör rätt" => får skruva isär och fixa till det där!


http://www.briggsparts.se - under om han kan ha rep-satsen hemma ?
Senast redigerad av dc_lindberg 15:40:42, 28-06-2021, redigerad totalt 1 gång.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se