Jag börjar här:
dc_lindberg skrev:Här är orsaken till att den dör:
dc_lindberg @ [Trädgårdsmaskiner] Gräsuppsamlare, tillverka egen uppsamlare, gräsklippare
Ur tråden:
[Trädgårdsmaskiner] Gräsuppsamlare, tillverka egen uppsamlare, gräsklippare
"samma tema"
Briggs and Stratton, skruvar på maskiner, delar saknas
Stigan userpix/49872_XI8J6XA3OO9K1500238340.jpg i sista länken ovan, ville bara inte alls starta i år... o se'n krävden den tryckluft ned genom förgasaren för att starta o gå... => "skit i förgasaren"... igen...
Hm... så det ser ut!^
Å jag som gjorde den ren o fin, sist ju! (se länken ovan)
Det var inte så illa i tanken:
Om man fettar in anliggningsytorna på membranet, tank och förgasare, såg går det lätt att lossa förgasaren:
Aj aj aj!...
Men ?
Va'?!
...
Då får man väl slipa bort -kanten- då!
Regulatorn sitter inne i motorn på den här modellen:
O på den här modellen sitter en sådan här dragstart:
Poäng:
- titta, studera, i bilderna ovan ser man var det samlas smuts och hur det blockerar kanaler, munstycken och funktioner.
- i detta fall fick man även se rost, oxid och ärg
Det fanns inte en chans att få igång motorn när förgasaren ser ut så där!
Omega 77 på tätytor
Omega 99 på skruvar
Omega 636 och 77 på fjädern i dragstarten; rostskydd och smörjning.
Biltemas "petroliumavfettning" var vad jag kunde få hem med moppen (avataren)... vilket skämt! jmf med OK/Q8 petroliumavfettning som Swedol säljer, i 20L's dunkar.
Biltemas var bättre än inget, som nödlösning fungerade den, men... OK/Q8 är långt mycket bättre, och billigare per liter.
Borde bytt motoroljan också!
Iddes inte.
Fick igång maskin => passade på att klippa gräsmattan som inte sett en gräsklippare sedan förra året.
Problem kvarstår:
- svår att få igång. Tog 3st drag. Gick ett tag (10-15min), se'n skruvade blandskruven ut sig (igen) till ca 2½varv från 1½. Efter lite pyssel fann jag att den nu vill ha ca 1 1/4¨'s varv - som den skruva ut av sig själv... Pyssel!...
Det är en "egenskap" hos den här B&S konstruktionen för blandskruven...
När motorn väl gick, oscillerar den... dvs får lite för lite soppa på varv, och varvtalsregulatorn fungerar inte optimalt... Ny olja kanske löser det problemet?...
Motståndet när man drar igång motorn tyder på ev., otät ventil, slitet cylinderlopp (blåröker tills motorn är varm).
Kontrollerade planhet med skjutmåttets "arm".
Förgasare plan.
Tank plan.