Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

Briggs & Stratton/Honda E10

25 inlägg • Sida 2 av 2
Snacka om Briggs&Stratton här

torbjorn_forsman

#16 » 14:24:54, 06-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och hur kommer det sig att vi alla som kör på vanlig 95-oktanig bensin utan tillsats, aldrig får några förgasarproblem i våra småmotorer (bortsett då från problem ärvda från tidigare ägare)?

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



toker

#17 » 15:14:05, 06-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brukar köra med aspen i småmotorer men inte för att slippa problem utan för att det luktar mindre. Tror inte det är dumt med tillsats i maskiner som står länge borde nog ha det i tex skotern men å andra sidan startade farsans gamla Ockelbo 6000 utan problem trots den stått flera år.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

VolvoBM 1976Turbo

#18 » 16:40:44, 06-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hörde på TV i helgen en person som var från nåt Drivmedels "expertråd", som sa att genom att E10 införts, så skulle miljövinster vara lika stor som vad alla El bilar ger !? Varför ska vi då som kör vanliga gamla bilar då i fortsättningen gen betala koldioxid avgifter och höga Bonus manus skatter ? Tycker det verkar som det mesta går ut på att få in mer avgifter och vi med gamla bilar, ska med dåligt miljöarbete acceptera alla avgifter vi får, härnäst blir väl dubbel vägskatt och El bilister får ytterligare bonus på 70.000 / år :grin:
VolvoBM 1976Turbo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:40:21, 02-03-2017
Ort: Vännäs
Sverige
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430

dc_lindberg

#19 » 22:03:49, 06-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lugn, bara lugn. När majoriteten av vagnsparken kör på el, så uppstår akut el-brist, och då kommer el-priset att anpassas så att det körs mindre ;-)
Dessutom så kommer man att inse att el-bilen är "smutsig", skadar miljön grov vid framställningen av de mer unika delarna för just el-bil... batterier och koppar... så de kommer då att belägga dem med en miljösanktionsavgift för att förmå fordonsägarna att minska användat ytterligare och byta till ett miljövänligt fordon (typ... T-ford... gengas... och andra mindre skadliga drivkällor för miljön att tillverka och driva). Kan kanske bli så att det blir apostlahästen som staten driver fram emot, och givetvis kommer då att lyx-beskatta!

...suck...

När man blandade i etanol i bensinen i USA så blev det problem med frigolit flottörer...
Övriga problem var att munstyckena var för klena... och motorerna gick för varmt...

I som nu kan detta... förklara miljövinsten för mig, som inte begriper detta (har för många högskolepoäng alltså).
När jag körde på BP 98 i Tyskland 1994/96, så drog min Avatar ca 0.5L/mil, kanske 0.55.
Med svensk 95-oktan (som då innehöll 5% etanol), drog mopeden inte under 0.65L/mil (snarare 0.7-0.75)...
...om jag nu är snäll så säger jag 0.55 vs 0.65... det är alltså 12% (minst!) ökning av drivmedelsvolymen när 5% etanol blandas i... vad kostar etanolen för miljön att tillverka?... vad gör man av mäsken?... o varför etanol istället metanol?...
Som jag ser det är det alltså en katastrof för miljön att blanda i etanol... den ökar volymsbehovet, transporterna av drivmedel, med minst 12%... hur kan -det- bli en miljö "vinst"?...

Häller jag i 3% lacknafta, så drar moppen samma som när jag har ren svensk blyfri 98...
Häller jag i 2-taktsolja, 1-2% så drar moppen aningens gnutta -mindre- än ren svensk blyfri 98
När jag hällde i 80% motorfotogen fick jag en automatisk fartbegränsning till under 70km/h...(avråder starkt från att testa detta!...)

Gällande B&S o andra små motorer...
6:1 kompressionsförhållande... dvs "de går på det mesta brännbara"...
Spriten gör bara att motorn blir lite tjurigare att starta...

10% har väl varit "normal" inblanding i 95 i minst 10-15 år väl? Eller släpar Svedala efter resten av världen på den punkten också? (= jag tankar inte annat än blyfri 98 så jag har inte haft skäl att titta på detta).
När nötterna får för sig att spä 98 också, då kan det bli trassel...

Behovet av 98 oktan kan beskrivas utifrån avtarens olika versioner.
750-800cc med 8.5-9.2:1 klarar 95 oktan ok.
1000cc med 9.5:1 vill ha 98 men kan klara sig sisådär på 95...men inte på 93.
Vid ändring av kompressionsförhållandet uppåt, som jag hade ca 10.3:1, så är det både 98 oktan och dubbeltändning som gäller, eftersom tändstiftet sitt off-center.
För att klara 93 oktan eller lägre, så löste BMW detta åt den Egyptiska polisen genom att montera 1000cc toppar på 800cc och fick därmed ca 7:1 (jmf med B&S småmotorer ;-) )

Så, mitt råd, är att blanda i 1% helsyntetisk 2-taktsolja i den moderna 95:an, så bör det klara sig. Spriten gör ju att smörjningen försämras, och 2-taktsoljan kompenserar väl det?

B&S's bensintillsats har jag prövat.
Den fungerar!
Kan varmt rekommenderas :-)

Omega har 992 "injector Clean" som också har goda egenskaper när det handlar om "dålig soppa" - testat på både min buss och en BMW K75RT; märkbar effekt genom ökad aktionsradie :-)


...men varför ska man försupa alla motorer?...
Begriper inte detta...
Modellflyget har iof i årtionden kört på ren -metanol-...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#20 » 22:16:39, 06-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:10% har väl varit "normal" inblanding i 95 i minst 10-15 år väl? Eller släpar Svedala efter resten av världen på den punkten också? (= jag tankar inte annat än blyfri 98 så jag har inte haft skäl att titta på detta).


EU har inte tillåtit mer än 5 % inblandning i vanlig bensin i många år. Innan Sverige gick med i EU var inblandningen inte reglerad alls och allt från 0 till 15 % kunde förekomma under 80-talet och tidigt 90-tal, men sen har den legat stabilt på 5 % från 1996 till nu i år.
Från 1956 och fram till tidigt 80-tal förekom praktiskt taget ingen etanolinblandning alls i bensin i Sverige.
Från tidigt 1930-tal och fram till 1955 var en stor del av den bensin som såldes i Sverige s k lättbentyl, med ca 25 % etanol inblandad. Men 1956 ändrades skattereglerna så det blev billigare att tillsätta bly istället för etanol för att få upp oktantalet.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Blommas

#21 » 20:44:06, 07-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dc_lindberg var får du tag i din rena bf98 bensin? Vad jag vet så har den haft 5% etanolinblandning sen ca 10 år tillbaka.

2 personer gillar det här inlägget.
Blommas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:46:02, 11-04-2011
Ort: Södra Sverige
Sverige

dc_lindberg

#22 » 10:31:53, 08-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Äh! Tanke-glapp.
95 innehåller inte bara etanol, den innehåller nått annat skräp också. Enligt påståenden från branschen så ska 98 vara "ren" bortsett från didär 5% sprit som Svedala fått för sig att blanda i.
Din fråga var bra!
Den sista -rena- (=oblandade 98 jag kört på var i Tyskland 1996, BP Super).
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Murre o2

#23 » 10:31:30, 13-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte bara modellflyg som kör på ren Metanol, också Speedway motorerna går på det, bränslet kyler ordentligt så de behöver inte så stora kylflänsar. Sedan är spritens energi innehåll lägre än för bensin så det går åt mer bränsle, och kompressionen måste också ökas. Speedway-motorcyklar behöver ett högoktanigt bränsle, därför körs de på ren metanol. I USA har amerikanska Formel 1 bilar också körts på ren metanol.

Under 1980-talet fanns i Kalifornien ca 14.000 bilar, som kördes på M85, dvs 85 procent metanol och 15 procent bensin.

1 person gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

torbjorn_forsman

#24 » 15:25:06, 13-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till saken hör dock att den metanol som används i modellflyg- och motorsportsammanhang är betydligt renare och mindre korrosiv än den som det kan bli tal om att använda som motorbränsle till vardags (t ex i 80-90-talets M85 i USA). Det är betydligt dyrare att få bort de aggressiva organiska syrorna ur metanol än att tillverka metanol.
Ford Taurus, som Fordhandlaren i Övik tog in några hundra exemplar av till Sverige i mitten av 90-talet, fanns både i E85/bensin och M85/bensin-utförande. Skillnaden mellan dem var bara annan programvara i motorstyrsystemet, all hårdvara var identiskt likadan. Pga befarat korrosiv M85 förekom i stort sett bara rostfritt/syrafast stål i de metalldelar som kunde komma i kontakt med bränslet, vilket naturligtvis blev dyrt i tillverkning. När amerikanska myndigheter några år senare hade bestämt sig för att inte satsa på M85 utan bara E85, kunde man för nästa generation FFV-bilar använda i stort sett samma komponenter som redan masstillverkades billigt för rena bensinbilar.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

torbjorn_forsman

#25 » 12:53:01, 25-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

I Frankrike planerade man att införa E10 redan för 100 år sedan, alltså år 1921. Se http://runeberg.org/indunord/1924/0119.html . Men den gången föll det på att man inte hade vattenfri etanol att blanda i bensinen, och de tillsatser som krävdes för att få en stabil blandning mellan bensin och vattenhaltig etanol var för dyra eller svåråtkomliga då under krisåren efter första världskriget. Så man beslöt istället att satsa på E50 under namnet "le carburant national", den blandningen blev stabil utan tillsatser. Lite senare när vattenfri etanol fanns på marknaden, övervägde man att börja sälja ett bränsle med 25-30 % etanol motsvarande svensk lättbentyl, men jag vet inte om det verkligen blev av.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se