Lugn, bara lugn. När majoriteten av vagnsparken kör på el, så uppstår akut el-brist, och då kommer el-priset att anpassas så att det körs mindre
Dessutom så kommer man att inse att el-bilen är "smutsig", skadar miljön grov vid framställningen av de mer unika delarna för just el-bil... batterier och koppar... så de kommer då att belägga dem med en miljösanktionsavgift för att förmå fordonsägarna att minska användat ytterligare och byta till ett miljövänligt fordon (typ... T-ford... gengas... och andra mindre skadliga drivkällor för miljön att tillverka och driva). Kan kanske bli så att det blir apostlahästen som staten
driver fram emot, och givetvis kommer då att lyx-beskatta!
...suck...
När man blandade i etanol i bensinen i USA så blev det problem med frigolit flottörer...
Övriga problem var att munstyckena var för klena... och motorerna gick för varmt...
I som nu kan detta... förklara miljövinsten för mig, som inte begriper detta (har för många högskolepoäng alltså).
När jag körde på BP 98 i Tyskland 1994/96, så drog min Avatar ca 0.5L/mil, kanske 0.55.
Med svensk 95-oktan (som då innehöll 5% etanol), drog mopeden inte under 0.65L/mil (snarare 0.7-0.75)...
...om jag nu är snäll så säger jag 0.55 vs 0.65... det är alltså 12% (minst!) ökning av drivmedelsvolymen när 5% etanol blandas i... vad kostar etanolen för miljön att tillverka?... vad gör man av mäsken?... o varför etanol istället metanol?...
Som jag ser det är det alltså en katastrof för miljön att blanda i etanol... den ökar volymsbehovet, transporterna av drivmedel, med minst 12%... hur kan -det- bli en miljö "vinst"?...
Häller jag i 3%
lacknafta, så drar moppen samma som när jag har ren svensk blyfri 98...
Häller jag i 2-taktsolja, 1-2% så drar moppen aningens gnutta -mindre- än ren svensk blyfri 98
När jag hällde i 80% motorfotogen fick jag en automatisk fartbegränsning till under 70km/h...(avråder starkt från att testa detta!...)
Gällande B&S o andra små motorer...
6:1
kompressionsförhållande... dvs "de går på det mesta brännbara"...
Spriten gör bara att motorn blir lite tjurigare att starta...
10% har väl varit "normal" inblanding i 95 i minst 10-15 år väl? Eller släpar Svedala efter resten av världen på den punkten också? (= jag tankar inte annat än blyfri 98 så jag har inte haft skäl att titta på detta).
När nötterna får för sig att spä 98 också, då kan det bli trassel...
Behovet av 98 oktan kan beskrivas utifrån avtarens olika versioner.
750-800cc med 8.5-9.2:1 klarar 95 oktan ok.
1000cc med 9.5:1 vill ha 98 men kan klara sig sisådär på 95...men inte på 93.
Vid ändring av kompressionsförhållandet uppåt, som jag hade ca 10.3:1, så är det både 98 oktan och dubbeltändning som gäller, eftersom tändstiftet sitt off-center.
För att klara 93 oktan eller lägre, så löste BMW detta åt den Egyptiska polisen genom att montera 1000cc toppar på 800cc och fick därmed ca 7:1 (jmf med B&S småmotorer
)
Så, mitt råd, är att blanda i 1% helsyntetisk 2-taktsolja i den moderna 95:an, så bör det klara sig. Spriten gör ju att smörjningen försämras, och 2-taktsoljan kompenserar väl det?
B&S's bensintillsats har jag prövat.
Den fungerar!
Kan varmt rekommenderas
Omega har 992 "
injector Clean" som också har goda egenskaper när det handlar om "dålig soppa" - testat på både min buss och en BMW K75RT; märkbar effekt genom ökad aktionsradie
...men varför ska man försupa alla motorer?...
Begriper inte detta...
Modellflyget har iof i årtionden kört på ren -metanol-...