Nja, gummislangar och packningar som tål bensin, tål etanol ännu bättre. Däremot kan det hända att en gammal söndervittrad
slang håller någorlunda tätt ändå pga hartsavlagringar från gammal bensin. Om man nu börjar utsätta den gamla slangen för ett
bränsle med högre etanolhalt, så tvättas hartsen bort och sen ser man hur dålig slangen egentligen var redan innan, och inser att den nog borde ha bytts för många år sen.
Man kan räkna med att alla (felfria) bilar och motorer med lambdareglering, klarar minst 20-30 % etanolinblandning i bensinen utan vidare. Jag skulle vilja säga att de motorer som löper störst risk att få problem med E10, är vissa personbilar med förgasarmotor från mitten av 80-talet som
saknar lambdareglering och går på magrast möjliga bränsleblandning för att uppfylla sin tids avgaskrav med den tidens dåliga bensin och samtidigt få god bränsleekonomi. Typexempel Volvos K-motorer och Opels motorer med Varajet-förgasare. Problemen kan röra sig om t ex ryckningar vid delgas eller dåligt svar på tvärt gaspådrag.
Småmotorer med
förgasare utan accpump (gräsklipparmotorer, mc mm) brukar utan undantag få bränsleblandning lite på den feta sidan, så de klarar lätt en viss etanolinblandning utan att få problem.
Vanliga mineralbaserade tvåtaktsoljor kan ha svårt att blanda sig med bensin med mer än ca 30-50 % etanol, men 10 % ska inte vara något problem alls.
B&S-motorer med flottörförgasare brukar gå bra att köra på ren E85 om man borrar upp huvudmunstycket med ca 15 % av den ursprungliga diametern.
Kallstart under svåra förhållanden kan dock kräva att man värmer toppen med blåslampa i förväg.