Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

Briggs & Stratton/Honda E10

25 inlägg • Sida 1 av 2
Snacka om Briggs&Stratton här

per-åke (trådstartaren)

#1 » 18:25:41, 03-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just nu är vi överhopade av frågor angående hur briggs/Honda klarar det ny bränslet E10.
Tänkte därför reda ut en del om detta.

Dom rekommendationer VI fått är att Briggs förespråkar 98 okt bensin om det finns tillgängligt. i annat fall 95 (E10) okt med bränsletillsats briggs Art.nr: 992381
Honda rekommenderar 98 okt bensin eller alkylatbensin (miljöbensin)
Personligen kör jag alla mina motorer med inblandning av bränsletillsats oavsett bränsletyp.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)



igelkottar

#2 » 18:56:49, 03-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thumme: :buga: :buga:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

toker

#3 » 19:45:27, 03-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

per-åke skrev:Just nu är vi överhopade av frågor angående hur briggs/Honda klarar det ny bränslet E10.
Tänkte därför reda ut en del om detta.

Dom rekommendationer VI fått är att Briggs förespråkar 98 okt bensin om det finns tillgängligt. i annat fall 95 (E10) okt med bränsletillsats briggs Art.nr: 992381
Honda rekommenderar 98 okt bensin eller alkylatbensin (miljöbensin)
Personligen kör jag alla mina motorer med inblandning av bränsletillsats oavsett bränsletyp.

Vad är tillsatsen bra för är det för långtidsförvaring ?
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

RickardNy

#4 » 20:24:26, 03-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mina tankar om detta är att det enda som kan bli problem är nyare bilar.
Risken finns att det kommer felkoda på felaktig blandning, tills programvaran är ändrad.
Sonen har en traktor med en B&S motor.
Den går sedan länge på blandning 95/etanol, mer än 5-10%.
Den går för jämnan med c:a 50% gas.
Enda är att den är lite segstartat när det är kallt ute.
RickardNy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:12:56, 21-02-2016
Ort: Sthlm norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: MF 1080
JCB 3D ii

toker

#5 » 20:43:56, 03-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad jag förstår är det främst slangar och o ringar kan ta stryk själva motorerna funkar ok på nya bränslet.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

rospigg

#6 » 21:19:19, 03-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hakar på Toker i jakten på fakta.
I många fall kan vi läsa om det nya bränslet av bensinkaraktär, att ditt eller datt rekommenderas - men jag har hittills inte kunnat läsa vad som kan gå sönder/ställa till besvär/skapa driftstörning på mina fordon och mina motorer.
Vidare: Om tvåtaktsoljan blandar sig bra eller med svårighet, eller att bara si eller så-olja rekommenderas osv.
Min text är inte alls riktad till Briggsparts/Per-Åke. Jag varvade bara upp..
:back_to:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

RickardNy

#7 » 21:31:45, 03-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som toker skrev är det högst osannolikt att själva motorn går sönder.
Det som kan vara är just slangar och packningar.
Men, detta var ett problem när etanolen kom på 90-talet.
Nu när bi-fuel bilar finns här och där bör detta inte vara något större problem.
Jag vill tro att alla packningar och slangar sedan millennieskiftet bör klara etanol.
Men det här har jag inga vetenskapliga belägg för.
RickardNy
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:12:56, 21-02-2016
Ort: Sthlm norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: MF 1080
JCB 3D ii

torbjorn_forsman

#8 » 21:53:26, 03-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, gummislangar och packningar som tål bensin, tål etanol ännu bättre. Däremot kan det hända att en gammal söndervittrad slang håller någorlunda tätt ändå pga hartsavlagringar från gammal bensin. Om man nu börjar utsätta den gamla slangen för ett bränsle med högre etanolhalt, så tvättas hartsen bort och sen ser man hur dålig slangen egentligen var redan innan, och inser att den nog borde ha bytts för många år sen.

Man kan räkna med att alla (felfria) bilar och motorer med lambdareglering, klarar minst 20-30 % etanolinblandning i bensinen utan vidare. Jag skulle vilja säga att de motorer som löper störst risk att få problem med E10, är vissa personbilar med förgasarmotor från mitten av 80-talet som saknar lambdareglering och går på magrast möjliga bränsleblandning för att uppfylla sin tids avgaskrav med den tidens dåliga bensin och samtidigt få god bränsleekonomi. Typexempel Volvos K-motorer och Opels motorer med Varajet-förgasare. Problemen kan röra sig om t ex ryckningar vid delgas eller dåligt svar på tvärt gaspådrag.

Småmotorer med förgasare utan accpump (gräsklipparmotorer, mc mm) brukar utan undantag få bränsleblandning lite på den feta sidan, så de klarar lätt en viss etanolinblandning utan att få problem.

Vanliga mineralbaserade tvåtaktsoljor kan ha svårt att blanda sig med bensin med mer än ca 30-50 % etanol, men 10 % ska inte vara något problem alls.

B&S-motorer med flottörförgasare brukar gå bra att köra på ren E85 om man borrar upp huvudmunstycket med ca 15 % av den ursprungliga diametern. Kallstart under svåra förhållanden kan dock kräva att man värmer toppen med blåslampa i förväg.

4 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

rospigg

#9 » 22:04:54, 03-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Torbjörn, när du skriver:
"B&S-motorer med flottörförgasare brukar gå bra att köra på ren E85 om man borrar upp huvudmunstycket med ca 15 % av den ursprungliga diametern"
Är det inte 15% av munstyckets area du menar?
(Det är inte ett angrepp jag gör, jag vill bara ha klarhet om det är 15% av Ø eller area :thumme: )
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

torbjorn_forsman

#10 » 08:57:55, 04-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

15 % av diametern. Det ger ungefär 32 % ökning av arean.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

per-åke (trådstartaren)

#11 » 14:38:39, 04-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bränsletillsatsen håller bensinen färsk längre, samt rengör avlagringar som ev förekommer. Den har även mjukgörare så att gummi håller sig längre.
Detta är inte vad jag anser eller har rekommenderat, utan detta har jag fått veta genom briggs. Sedan får var och en ha en egen uppfattning om vad som
är bra och inte bra för motorn och dess komponenter.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)

Wizzman

#12 » 10:25:41, 06-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kikade lite på Briggs hemsidor, både den svenska och den engelska/amerikanska och där verkar det som att E10 är ok, de nämner inget om tillsats.

Att få tag i 98 okt är ju inte det lättaste längre tyvärr :(

Har även ett par hondamotorer, en gx160 i paddan och en gx390 i elverket, men de går så lite och så sällan att de får gå på aspen.

Husqvarna ridern är ju lite tråkigare att köra på aspen (dyrt).

Bild

Bild
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

torbjorn_forsman

#13 » 10:50:32, 06-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och vad säger B&S i Brasilien, där all bensin innehåller 22 % etanol sedan många år?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Mattias_E

#14 » 11:05:05, 06-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det intressanta vore att veta vad texten sa innan vi fick E10....

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

Stefan1972

#15 » 13:41:33, 06-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

I vilket fall som helst så är briggs tillsatsen bra. Har skippat alkylaten helt och kör vanligt plus tillsats i alla trädgårdprylar.

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se