Sida 1 av 2

Förgasaremembran

InläggPostat: 22:18:45, 20-10-2021
av Skruvgängare
Har en gammal klippo gräsklippare som jag håller på att byta membran på. OBS, en riktigt gammal B&S motor med ett stort membran som har en fjäder på ena sidan och en hake på andra sidan. På en av sidorna av membranet finns en lös fjäder med en skyddsring.
Frågan är. På vilken sida av membranet skall denna fjäder ligga. Är det mot tanken eller mot förgasarn. Satte det mot förgasarn och fick igång den men den går väldigt ojämnt och varvar inte upp sen stannade den. Tändstiftet var genomsurt.
Någon som vet.

Re: Förgasaremembran

InläggPostat: 22:52:14, 20-10-2021
av rospigg
Det finns en tråd i ämnet "Briggs & Stratton förgasare" där bl.a detta togs upp.
(här på Maskinisten, alltså. Sök!)

Re: Förgasaremembran

InläggPostat: 22:52:41, 20-10-2021
av Turbodiesel
Det är väl kroken som ska öppna chokespjället när motorn kommit igång?

Jag har för mig att fjädern ska vara under, mot tanken, och hjälpa spjället att vara stängt när motorn är avstängd. Och det borde vara en grop för fjädern att stå i.


De brukar även sura ned sig tämligen omedelbart om luftrenaren (eller egentligen skruven) inte är monterad.

Re: Förgasaremembran

InläggPostat: 00:06:21, 21-10-2021
av JPEG
dc_lindberg @ Briggs och Stratton förgasare.
Choken skall även förspännas enl anvisning i tråden

Re: Förgasaremembran

InläggPostat: 08:59:01, 21-10-2021
av torbjorn_forsman
Chokefjädern sitter fast i membranet och går inte att få loss utan våld.

Om förgasaren är av typ "Pulsa-Jet", dvs den som framför allt används på 3,5 och 4 hk gräsklipparmotorer, så finns det dessutom en sektion i membranet som används som vakuumstyrd bränslepump. Där finns en kort fjäder med skyddsring som returfjäder för pumpdelen av membranet. Jag lär mig aldrig om den ska sitta på över- eller undersidan, men det syns tydligt om man tittar på hur kanalerna går omkring den. Fjädern ska sitta i den kammare som är ansluten till vakuum från insugningsröret, INTE till den kammare som används för att pumpa fram bensin från tanken till det lilla fack som huvudmunstycket suger ur.

Den där membranpumpen finns dock inte på "Vacu-Jet" -förgasarna som brukar sitta på 3 hk-motorer, där suger huvudmunstycket direkt ur tanken.

Re: Förgasaremembran

InläggPostat: 18:58:10, 21-10-2021
av Berntson
Fjädern ska sitta mot förgasaren.

Re: Förgasaremembran

InläggPostat: 19:16:39, 21-10-2021
av Colman
Säte och fjäder ska stå uppe på membranet allså mot förgasaren.
Sen ska man förspänna membranet innan man spänner skruvarna, man kopplar liken till choken monterar luckan
sen håller man chokspjället helt öppet och spänner skruvarna som håller i hop förgasare och tank klart. :grin:

Re: Förgasaremembran

InläggPostat: 20:22:26, 21-10-2021
av dc_lindberg
Skruvgängare skrev:Har en gammal klippo gräsklippare som jag håller på att byta membran på. OBS, en riktigt gammal B&S motor med ett stort membran som har en fjäder på ena sidan och en hake på andra sidan. På en av sidorna av membranet finns en lös fjäder med en skyddsring.
Frågan är. På vilken sida av membranet skall denna fjäder ligga. Är det mot tanken eller mot förgasarn. Satte det mot förgasarn och fick igång den men den går väldigt ojämnt och varvar inte upp sen stannade den. Tändstiftet var genomsurt.
Någon som vet.


userpix/49872_3UYLPQAP0CISW1624821694.jpg
Ovansidan.
Briggs och Stratton förgasare
Skyddsringen skall skydda membranet från att skadas av fjädern.

dc_lindberg @ Briggs och Stratton förgasare

dc_lindberg @ Briggs och Stratton förgasare

Re: Förgasaremembran

InläggPostat: 22:49:29, 21-10-2021
av Andyanders
Nu förutsätter jag att det är en pulsa-jet du har. Se nedan bilder från verkstadshandboken. Ett tips är att ta lite kort på hur sakerna satt när de togs isär, det gjorde jag mycket i början.
Fjädern skall ligga nere i förgasaren och sen brickan på, och sen membranet. Sen skall hela kebaben sättas emot tanken. Förspänn autochoken innan förgasaren skruvas fast enligt bilden. Det är viktigt!



Bild
Bild

Re: Förgasaremembran

InläggPostat: 07:32:42, 22-10-2021
av dc_lindberg
Fig.43, pil 1 = B&S uttrycker det så oklart att den som inte skruvat kommer inte att kunna förväntas förstå.

a)
Först fjädern "i botten" på den upp och nedvända förgasaren.
b)
-sedan- "o-ringen" (DUMT uttryckt av B&S!) det är -ingen- o-ring! Det är en halv/kluven plåtring som fjädern skall ligga i. Dess uppgift är att -skydda- membranet från att skadas av fjädern.

Tänk om B&S hade varit klyftiga nog att i sprängskiss ha med fjäder och plåtring skissade som resten av delarna... så lite skulle göra så mycket...

Re: Förgasaremembran

InläggPostat: 20:01:54, 29-10-2021
av Andyanders
Go kväll alla,
Hoppas allt är fint. Väcker liv i denna tråden igen.
Jag har börjat lite med youtube och tänkte jag slänger samman en film kring hur dessa förgasarna fungerar.
Det är verkligen ingen Hollywood-produktion - men så är det när man kör live. Första delen ligger ute nu, andra delen under helgen.

Kanalen: https://www.youtube.com/channel/UCP4Cy- ... AXn7TL44EA
Video - del 1: https://youtu.be/INd9WCD-XCI


Kanske hjälper det någon och vi kan stänga frågorna kring dessa förgasarna. Tumma gärna inlägget och prenumerera gärna för att stötta en maskinist :)
Trevlig Helg!

Mvh // Anders

Re: Förgasaremembran

InläggPostat: 09:31:55, 30-10-2021
av dc_lindberg
:thummar:

Re: Förgasaremembran

InläggPostat: 10:16:13, 30-10-2021
av Andyanders
Nu ligger del 2 ute - ha en fin helg!

Re: Förgasaremembran

InläggPostat: 13:57:48, 06-11-2021
av Andyanders
Hej alla maskinster,
Nu skall jag snart vara tyst - men jag vill försöka avsluta det återkommande frågorna kring förgasare en gång för alla :)
Nu finns en film kring hur man tar ner, rengör och monterar Pulsa-Prime förgasaren i Plast. Inser att jag hänvisar gasspjället till chokespjäll, ha överseende.
https://www.youtube.com/watch?v=dzremqfsvCY

Tumma gärna klippet och prenumerera gärna för att stötta en maskinist.
Det kommer också en film framåt med samma tema på de nya förgasarna helt i plast för de "nya" modellerna 3,4,5 och 6.

Trevlig Helg!

Mvh // Anders

Re: Förgasaremembran

InläggPostat: 08:45:20, 07-11-2021
av Michael Meier
Varför ska vi avsluta frågorna en gång för alla och stänga frågorna kring förgasarna?

Är det ett problem?