Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

5hp från 1981 på jordfräs, ska den sakna choke?

7 inlägg • Sida 1 av 1
Snacka om Briggs&Stratton här

Grendel (trådstartaren)

#1 » 15:35:50, 21-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har köpt en Stiga JB50 jordfräs från 1981 som verkar ha stått i minst 10 år eller så.
Efter rengöring av förbränningskammaren och slipning av ventiler, byte av brytare, kondensator, rengöring av tank och förgasare, byte av olja i både motor och växellåda så går den riktigt fint. Problemet är kallstarten, då förgasaren varken har gummituta eller choke. Jag måste montera bort luftfiltret och strypa insuget med något för att få igång den. Ska det vara så? Eller ska den ha en choke som plockats bort? Det ser inte ut som om det funnits någon choke från början.

En sån här (fast i lite sämre skick): Bild

Ser ut så här ungefär: Bild

/J


Gå till lösningen
För många projekt, för lite ork.
Användarvisningsbild
Grendel
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:00:11, 14-07-2021
Ort: Ugglebo, Påryd
Maskin: Stiga Park 2000/11E, 1978



torbjorn_forsman

#2 » 15:41:08, 21-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ser ut som en variant av Pulsa-Jet -förgasare? Då finns det två alternativ. Antingen är choken en slags slidventil med ett handtag under luftfiltret (på vänster sida på den nedre bilden), jag har för mig att man drar ut det för att choka och skjuter in det för att inte choka. Eller också har den, i likhet med Pulsa-Jet på gräsklipparmotorer, ett vakuumstyrt (ev dessutom styrt av en bimetallfjäder) plastspjäll vid luftinloppet till förgasaren, en slags automatchoke. Man ser spjället sedan man har tagit bort luftrenaren.

För att vara på den säkra sidan, kollar man motorns typbeteckning och studerar sedan de sprängskisser som finns på Briggs & Strattons website.


Detta inlägg har valts som lösning


1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Bengt Erik Eriksson

#3 » 15:44:17, 21-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

vite inte exakt men är det inte ett handtag här på änden av förgasaren som man vrider eller drar ut som är choken?

Bild
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Grendel (trådstartaren)

#4 » 15:59:42, 21-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Luftfiltret sitter påtryckt på ett fäste direkt på förgasaren, utan plats för någon chokekonstruktion. Sprängskisserna för 130212 (min motor) visar ingen choke, däremot några olika modeller på stag som ska kopplas till en choke. Mycket underligt.

Så här ser förgasaren ut (insug längst ner, höger): Bild

Proppen längst till höger verkar vara en del av förgasarkroppen? Den har inget artikelnummer på sprängskissen.

/J
För många projekt, för lite ork.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Grendel
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:00:11, 14-07-2021
Ort: Ugglebo, Påryd
Maskin: Stiga Park 2000/11E, 1978

torbjorn_forsman

#5 » 16:15:21, 21-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då är det handtaget till höger (det som på bilden är lite blankare och mindre blåaktigt än förgasarhuset) som ska dras ut för att choka. Förmodligen är det väl så osannolikt att det ska gå sönder, att det inte finns någon anledning att sälja det separat som reservdel.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

tracker

#6 » 16:20:16, 21-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan ha oxiderat fast om den stått länge
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar

1 person gillar det här inlägget.
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

Grendel (trådstartaren)

#7 » 16:32:29, 21-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snabbt besök till jordfräsen, samt lite mer våld än jag testat med innan. Jojomen, det är det som är choken! Den bara dras ut.

Tusen tack för hjälpen. :)

/J
För många projekt, för lite ork.

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Grendel
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:00:11, 14-07-2021
Ort: Ugglebo, Påryd
Maskin: Stiga Park 2000/11E, 1978


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se