Sida 1 av 2

Oljeslukande quantum 4.5

InläggPostat: 21:33:31, 09-05-2022
av Ingoberra
Bild
Köpte en klippo comet på marketplace med lite krämpor så att säga. Köpte den för det fräscha chassits skull. Går man efter skicket på det så har motorn gått max 50 h. Kan det vara nå annat än cylinderlopp/ringar? En quantum motor har väl inte ens ventiltätnigar vad jag kan se. Denna motor har driften på en axel i sidan. Jag har en frisk quantum 45 ligger utan den axeln för drivningen. Skulle dom gå å para ihop?

Re: Oljeslukande quantum 4.5

InläggPostat: 21:52:01, 09-05-2022
av Volvot24
Oljedränering ned till vevhuset från vevhusventillationen.
Den har väl inte geggat ihop?

Då leds, oljan in i insuget.

.

Re: Oljeslukande quantum 4.5

InläggPostat: 22:12:34, 09-05-2022
av torbjorn_forsman
Eller något problem med backventilen för vevhusventilationen, den ska ju se till att det i genomsnitt råder lätt undertryck i vevhuset. Om det skulle vara öppen förbindelse mellan vevhus och omgivning av någon anledning, t ex pga dålig packning under lådan med backventilen eller lösa skruvar för den, så bryter undertrycket samman och då kan motorn också dra olja.

Re: Oljeslukande quantum 4.5

InläggPostat: 22:52:10, 09-05-2022
av Ingoberra
Bild
Första bilden fick jag av säljaren. Den var ihopskruvad när jag hämtade den å såldes som renoveringsobjekt/reservdelsmaskin. Så lurad vart jag väl inte direkt. Men det där ser väl lite lönlöst ut. Får hoppas övre halvorna på motorerna är lika, isf finns det hopp.

Re: Oljeslukande quantum 4.5

InläggPostat: 23:38:31, 09-05-2022
av Turbodiesel
Växelmotorerna är överlägsna jämfört med tankevurpan, rem-över-kniven, var rädd om det du har. Och framhjulsdrift/slir är användarvänligt.

Och se till att variatorremskivan (på motoraxeln) smörjs varsamt, innan den fastnar.

De här gamla Klippomaskinerna är från en saknad epok. En annan tid, och ett annat tankesätt.

Re: Oljeslukande quantum 4.5

InläggPostat: 18:00:54, 10-05-2022
av Ingoberra
Bild
Bild
Bild
Bild
Detta får räknas som terapijobb å då räknas ju inte tidsåtgången. Får den bara ny olja med jämna mellanrum så hoppas jag den har många års klippande kvar. Lär in till stan å köpa ny packning innan provstart kan göras. Tyvärr är ju reglaget till driften trasigt med. Kan bli ett köp för högre pris än själva klipparn.

Re: Oljeslukande quantum 4.5

InläggPostat: 19:03:38, 10-05-2022
av dc_lindberg
...så går det när man kör på "leverans olja"... (levereras utan olja)...
Kolven har skurit... vacker honing... längsgående... har ett par BMW cylindrar som honades av en gynnare som jobbade på Lelles MC i Uppsala... han har tydligen gjort lika bra jobb till H och A samkväde... vem som får tag i'n först avgör vad som för sker mä'n!...går säkert via solbränna till hårdstekt grillning med oljebad och fjäderskrud!

Du kan kanske borra om cylindern och hona den å få den att fungera... men... till vilken kostnad?
Jag har skrotat att B&S motorer som sett ut så där - meningslöst att gräva ned pengar i. Cylindern är oval och reporna djupa. 4-taktarn drar mer olja än en 2-taktare när det ser ut så där.
Kolven kan ha klarat sig trots allt!
Hur är det med kolvringarna?
Spar alla delar f.ö. vevstakar kan gå av och korspassningen är god.

Re: Oljeslukande quantum 4.5

InläggPostat: 20:06:37, 10-05-2022
av Ingoberra
Nej cylindern är skrot, kolven likaså. Hade jag inte haft en donatorspis så hade jag avstått detta projekt. Tex nya kolvringar går på 450 spänn

Re: Oljeslukande quantum 4.5

InläggPostat: 19:33:37, 28-05-2022
av Ingoberra
Nu har jag fått ihop klipparn så den funkar helt ok. Har dock ett irriterande ljud ifrån regulatorn som hörs mest när man rycker igång å stänger av den, men hörs lite grann på fulla varv med. Donatormotorn hade ett ljud ifrån regulatorn med. Känns som vingarna på regulatorn tar i armen den trycker på. Innanmätet är dock ifrån den skurna motorn så tror tror inte felet sitter i själva regulatorn. Har justerat regulatoraxeln ifrån motorn moturs som jag förstått man ska göra men samma lika ändå. Armen till förgasarn fladdrar lite utan belastning. Vill absolut inte öppna motorn igen så vad prova näst fjäderspänning? Ska fixa ett filmklipp så ni förstår.

Re: Oljeslukande quantum 4.5

InläggPostat: 09:00:31, 29-05-2022
av dc_lindberg
...bara ren nyfikenhet... hur tänker du dig nu då? :klia:
userpix/49128_3M6O4AVFY6M8K1652198439.jpg
Du glömde väl inte att besiktiga regulatorarmen?
Briggs and Stratton, B&S, 5hk, dubbla axlar, Norlett, Snowlett
Se här:
userpix/49872_3FR43PAZ52CK01381139681.jpg

Re: Oljeslukande quantum 4.5

InläggPostat: 12:02:28, 29-05-2022
av Ingoberra
Nu hittade jag felet. Internt fel ändå. Dekompfjädern var trasig med. Så fick mickla över den hela ifrån den andra
Bild

Re: Oljeslukande quantum 4.5

InläggPostat: 14:58:27, 29-05-2022
av Ingoberra
Nu är problemet att den varvar för lite. Blecket där fjäder fäster är böjt för maximal spänning. Men den verkar dom den reglerar för hårt. Är det en inställningsfråga av armen?

Re: Oljeslukande quantum 4.5

InläggPostat: 18:25:08, 29-05-2022
av Volvot24
.
På utsidan motorn, har jag för mig.

.

Re: Oljeslukande quantum 4.5

InläggPostat: 20:37:36, 29-05-2022
av Ingoberra
Frågan är om jag inte ska lägga det här projektet på is ett tag. Nu när jag tömde ut oljan för delning av motorn så hade den gått 20-30 min max. Å det var rena gold rush avsnittet i oljan. Drevet till drivningen är nog döende å släpper partiklar ifrån sig. Det är nog förklaringen ayt den gamla motorn såg ut som den gjorde. Fortsätter jag å köra kommer jag mörda denna motor. 8-900 går ett nytt på, å är väl inte så sugen å lägga den pengen på detta projektet

Re: Oljeslukande quantum 4.5

InläggPostat: 10:12:22, 30-05-2022
av dc_lindberg
... :klia:
Om jag förstå dig rätt... så har du flyttat innanmätet från den skurna motorn, till ett nytt motorblock?

Gjorde du -ren- delarna innan montering, eller gjorde du som de gör på märkesve(ä)rstäder? Monterar allt i samma "rena" skick som det kom in?

På de bilder du lagt in ovan syns inget som tyder på metallskador på dreven, inget av dreven.
Man -kan- tänka sig att vevstaken är dålig, men... den ger heller inte upphov till det du beskriver...

Vad som -kan- ge upphov till din beskrivning är skadad kannring... en skadad kolvring kan repa sönder cylinderloppet, och sker det så får du "flytande smärgelduk"... Har detta uppstått redan nu... då har du råkat förstöra en cylinder till... Du inspekterade väl kolven och kolvringarna innan montage, eller ännu hellre monterade nya kolvringar?
Här ser man inte skicket på kolven liksom...: userpix/49128_9RWP6GGS1GVY1652129515.jpg