G-son skrev:Utöver detta måste naturligtvis problemet som gör att brytaren inte sluter alla gånger åtgärdas. Kan vara en dålig brytare som inte ger kontakt trots att den är stängd, kan vara något som fysiskt kärvar så den inte hinner stängas. Mest förvirrande är att dessa "brytarmissar" när de dyker upp är vanligast på varannat varv, och oftast just de varv utan kompression. Kanske nån vibration från förbränningen eller lagerglapp på vevaxeln påverkar hur grejerna rör sig någon aning... Hur som helst, saker verkar peka mot att brytaren inte sköter sitt jobb.
Murre o2 skrev:Här är föresten B&s egen felsöknings mall. https://www.briggsandstratton.com/eu/sv ... sting.html.
Testa tändspolen eller armaturen
Steg 1: Fäst en del av gnisttestaren (serviceartikelnummer 19368) på tändkabeln och jorda den andra delen i enligt figur nedan.
Steg 2: Snurra svänghjulet snabbt (minst 350 rpm) och titta efter gnista i testaren fönster.
Om gnistan hoppar över testarens gap, fungerar din tändspole bra. Om inte, måste den bytas ut.
Har du ett äldre tändsystem med brytarspetsar?
Tändsystem med brytarspetsar var vanliga fram till slutet av 1982. Du kan förbättra tillförlitligheten på en encylindrig Briggs & Stratton-motor med brytarspetsar och tvådelad armatur genom att montera en konverteringssats med ett halvledartändsystem (reservdelsnr. 394970) utan brytarspetsar (fungerar inte med tredelad tändningsarmatur).
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst