BM425 skrev:Om jag minns rätt så räknade man med max 2% oljeförbrukning i förhållande till bränsle. Den gången var det i samband med en diskussion om oljeförbrukning på en BM400/430.
När jag köpte min Stiga Park så rekommenderades rak 30 olja men det var helt ok att köra på 15w 30/40 bara det att den då skulle dra lite mer olja.
Som du beskriver det är din oljeförbrukning låg tycker jag.
Om vi håller oss kvar vid just gräsklippare med B&S motor så kan jag ju dra en story ur verkligheten.
Lite akut våren 2006 så köpte jag en liten (42 cm klippbredd) Klippo Triumph. Körde den väl ca 50 timmar per säsong och bytte olja (SAE 30) varje höst när gräsklippningssäsongen var över. Men under dessa 50 timmar drog den inte så många droppar olja att det syntes på oljestickan. Så den Klippo/B&S maskinen var verkligen inte törstig på olja. Nackdelen med den var att den förbrukade förgasarmembran på löpande band, dvs vart- och vartannat år. Mitt största problem är att jag inte mekar själv med maskinerna. Saknar kunskap helt enkelt vilket jag skäms ned till fotknölarna för.
Men i vart, denna Klippo Triumph fick jag allvarliga problem med samma år som Covid 19 pandemin startade. Enl verkstan var det "varvtalsregulatorn" som lagt av på den och för att fixa detta var man tvungen att "klyva motorn" och det var inte ekonomiskt försvarbart. Så därför bytte jag in den mot maskinen ovan som bilderna visar.
Om jag ska säga något negativt om både Klippo Triumph och Champion är att modeller från 2000-talet har PLASTFÖRGASARE!!!
För övrigt, min "finklippare" är en Klippo Excellent H med Honda GCV 140 motor.
Får jag gå lite OT? Beklagar verkligen att Husqvarna "tog över" varumärket KLIPPO. Nu får inte ens klipparen heta Klippo längre och nu har den helt plötsligt blivit orange.
Jag har tom lagt ut en Klippo sökes sida på nätet för att själv kunna bevara några fina exemplar. Tänk om Klippo går samma väg till mötes som gamla mopeder och bilar som har nått värden som ingen ens kunde drömma om för några årtionden sedan?!!