Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

Varför drar min Klippo gräsklippare motorolja? [bilder]

18 inlägg • Sida 2 av 2
Snacka om Briggs&Stratton här

Öland 4ever (trådstartaren)

#16 » 14:00:22, 03-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM425 skrev:Om jag minns rätt så räknade man med max 2% oljeförbrukning i förhållande till bränsle. Den gången var det i samband med en diskussion om oljeförbrukning på en BM400/430.

När jag köpte min Stiga Park så rekommenderades rak 30 olja men det var helt ok att köra på 15w 30/40 bara det att den då skulle dra lite mer olja.

Som du beskriver det är din oljeförbrukning låg tycker jag.

Om vi håller oss kvar vid just gräsklippare med B&S motor så kan jag ju dra en story ur verkligheten. :grin:

Lite akut våren 2006 så köpte jag en liten (42 cm klippbredd) Klippo Triumph. Körde den väl ca 50 timmar per säsong och bytte olja (SAE 30) varje höst när gräsklippningssäsongen var över. Men under dessa 50 timmar drog den inte så många droppar olja att det syntes på oljestickan. Så den Klippo/B&S maskinen var verkligen inte törstig på olja. Nackdelen med den var att den förbrukade förgasarmembran på löpande band, dvs vart- och vartannat år. Mitt största problem är att jag inte mekar själv med maskinerna. Saknar kunskap helt enkelt vilket jag skäms ned till fotknölarna för. :sad:
Men i vart, denna Klippo Triumph fick jag allvarliga problem med samma år som Covid 19 pandemin startade. Enl verkstan var det "varvtalsregulatorn" som lagt av på den och för att fixa detta var man tvungen att "klyva motorn" och det var inte ekonomiskt försvarbart. Så därför bytte jag in den mot maskinen ovan som bilderna visar.
Om jag ska säga något negativt om både Klippo Triumph och Champion är att modeller från 2000-talet har PLASTFÖRGASARE!!! :???:

För övrigt, min "finklippare" är en Klippo Excellent H med Honda GCV 140 motor.

Får jag gå lite OT? Beklagar verkligen att Husqvarna "tog över" varumärket KLIPPO. Nu får inte ens klipparen heta Klippo längre och nu har den helt plötsligt blivit orange. :sad:

Jag har tom lagt ut en Klippo sökes sida på nätet för att själv kunna bevara några fina exemplar. :smile: Tänk om Klippo går samma väg till mötes som gamla mopeder och bilar som har nått värden som ingen ens kunde drömma om för några årtionden sedan?!!
Användarvisningsbild
Öland 4ever
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:11:52, 15-05-2021
Ort: Borgholm, Öland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Öland 4ever (trådstartaren)

#17 » 14:09:10, 03-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glömde bort att tillägga... i min B&S klippare kör jag med "rak" SAE 30 mineralolja men i min Klippo Excellent H med GCV140 Hondamotor kör jag med Mobil Super 1000 X1 SAE 15W-40 som är en mineralbaserad multigradeolja.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Öland 4ever
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:11:52, 15-05-2021
Ort: Borgholm, Öland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#18 » 21:16:55, 03-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

De är aningens lättare att starta med multigrade.
B&S rekommenderar 10W/30 (helsyntetisk?) sedan i vart fall 20 år.

10W/40 ger en något lugnare motorgång och det verkar som om den något tjockare oljan kan transportera värmen till blocket något bättre. (subjetiv trosuppfattning - skulle behöva undersökas med bl.a. IR-mätare).

Stigas chassi motsvarande Klippos, är helt ok.
De har lite olika filosofi gällande multi-klipp-funktionen. Vi kan konstatera att Klippo klipper snyggare, men att det krävs tränade ögon för att kunna se skillnaden. Cylinderklippare klipper avsevärt mycket snyggare än rotorklippare!

GGP (=de som äger Stiga)... hm...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se