Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

Briggs & Stratton 35

19 inlägg • Sida 1 av 2
Snacka om Briggs&Stratton här

meken49 (trådstartaren)

#1 » 23:30:26, 23-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min BS 35 vill inte starta. Någon gång har den puffat till lite. Modelnr: 9D902. Type:2087 B1. Code: 01022052. Antar att den är på 3,5 hk av beteckningen att döma.Har provat med startgas utan framgång.Kilen i svänghjulet är hel, så svänghjulet sitter på rätt plats.Avståndet mellan magneterna och spolen är på 0,2 mm enligt rekommendation.Tycker mig se att det gnistrar på stiftet, men det är lite svårt i dagsljus.Kan det vara tändspolen som gett upp? Kompression finns. Suget vid tändstiftet är kraftigt när kolven vänder.
Kabeln till spolens kortslutning är lossad, då jag först misstänkte någon kortis där. Tändstiftskabeln ser hel o fin ut. Stiftet är nytt.
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.



dc_lindberg

#2 » 10:09:09, 24-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Testa med att byta tändspole.
Det du beskriver är vad jag erfarit som trasiga tändspolar.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#3 » 16:51:25, 24-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har varit med om flera fall där nyköpta tändstift till gräsklipparmotorer har haft fabrikationsfel. Framför allt då märkeslösa kinatändstift. Härom året räddade jag en jordfräs från grovsopeinsamling, i den satt ett helt nytt tändstift som uppenbarligen hade kortslutning till jord. Efter byte till ett väl begagnat originaltändstift från någon gammal gräsklippare, gick den.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

meken49 (trådstartaren)

#4 » 20:37:15, 24-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En undran. Om man kopplar på en spänning på tändspolens primärkrets och hastigt bryter den, får man då en ström till stiftet genom sekundärkretsen ? Eller fungerar det inte som på vanliga tändspolar som sitter i bilar ?
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

torbjorn_forsman

#5 » 08:35:46, 25-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är en tändspole till en B&S med brytarstyrt tändsystem, så fungerar det (åtminstone teoretiskt) att göra på det sättet. Men inte om det är brytarlöst, då går switchtransistorn som är inbyggd i tändspolen obönhörligen sönder om man lägger på spänning utifrån.

Motorn i det här fallet är så modern (tydligen tillverkad 2001), att den säkerligen har brytarlös tändning.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

meken49 (trådstartaren)

#6 » 10:24:47, 25-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Om det är en tändspole till en B&S med brytarstyrt tändsystem, så fungerar det (åtminstone teoretiskt) att göra på det sättet. Men inte om det är brytarlöst, då går switchtransistorn som är inbyggd i tändspolen obönhörligen sönder om man lägger på spänning utifrån.

Motorn i det här fallet är så modern (tydligen tillverkad 2001), att den säkerligen har brytarlös tändning.

Ja, den har inga brytare. Så den är ju modern då :smile: . Tack Torbjörn för upplysningen, var nästan på väg att testa detta med yttre strömkälla. Hur fungerar detta "moderna" tändsystem? Verkar ju se ut som det äldre systemet med brytare om man bara tittar hastigt.
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

torbjorn_forsman

#7 » 12:55:05, 25-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns beskrivet i många tidigare trådar, och det finns något gammalt patent från B&S som beskriver systemet också (har dock inte koll på patentnumret just nu).

Tändspolens lindningar är exakt likadana som på ett magnettändsystem med brytare. Parallellt med primärlindningen ligger kollektor-emitter på en transistor. En liten givarspole som sitter ingjuten ihop med tändspolens lindning, är kopplad mellan transistorns bas-emitter. När svänghjulets magnet närmar sig tändspolen, induceras spänning i givarspolen så att basen får positiv spänning och transistorn står bottnar och kortsluter tändspolens primärlindning. Då kan ett magnetfält byggas upp i järnkärnan, precis som det sker på ett brytartändsystem medan brytarna är slutna. När gränsen mellan magnetens nord- och sydpol passerar givarspolen, polvänds spänningen på transistorns bas så den stryper tvärt (det motsvarar att brytarna öppnar), och då kommer gnistan.

En del tidiga brytarlösa B&S-tändspolar (kan gå att hitta på t ex 4 hk-motorer som har suttit på Klippo från tidigt 80-tal) har inte transistor och givarspole ingjutna, utan de sitter i en plasthållare bredvid tändspolen, översmetade med något som liknar kontaktlim. De är intressanta om man vill koppla in oscilloskop och se vad som egentligen händer i systemet.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

BM425

#8 » 12:56:37, 25-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla länkarna i nedan inlägg, där finns en del nyttig info om tändsystem på engelska.
BM425 skrev:Kollade på listan som Marve länkade till, så många olika utformningar av samma funktion.
Klåfingriga konstruktörer påstår jag.
Varför måste de utforma en ny tändspole till varje ny version av samma maskin?
Placeringen av tändspolen i förhållande till svänghjulets magneter o därmed också kolvens läge bestämmer tändpunkten. Antagligen måste den snurra åt rätt håll också.
Tändspolens elektronik ska enligt nedan länk ge tidigare gnista vid högre varvtal.

Finns en del läsvärt här https://foxvalleykart.com/timing1.html på engelska.

Lite nytt här https://www.kartpartsdepot.com/PVL_Igni ... _p/019.htm

Skiljer det något mellan 2 o 4 takt på dessa tändspolar? Jag tror att 4 takten går med sk. wasted spark på avgas takten.

Frågan är ändå om någon har moddat en tändspole så den passar andra maskiner?
Kan man hitta eller göra en tabell med mått på olika tändspolar?!
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

1 person gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

torbjorn_forsman

#9 » 13:31:59, 25-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

B&S, liksom alla andra gräsklipparmotorer m fl lågprismotorer (grästrimmers, billiga EU-moppar mm) arbetar med fast tändläge helt utan tändförställning. Så de där länkarna är inte särskilt relevanta i detta fall.

Det speciella med B&S är att de, som jag beskrev ovan, har ett induktivt brytarlöst tändsystem. Praktiskt taget alla andra brytarlösa svänghjulsmagneter (i gräsklipparvärlden t ex på Tecumseh, Honda och alla kinamotorer) använder CDI istället (skillnaden är att ett induktivt system lagrar energi för gnistan i tändspolens järnkärna, medan CDI lagrar energin i en kondensator).
B&S-systemet är enklare och det går åt färre elektronikkomponenter till det, men å andra sidan går det åt mer material (järnplåt och koppartråd) till tändspolen. CDI torde också ha en del fördelar på mer högvarviga motorer eller om man vill kosta på elektroniskt styrd tändförställning.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Murre o2

#10 » 16:43:50, 25-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan ju för att testa knacka ned gnistgapet på tändstiftet till hälften av det rekommenderade, startar den då så är det troligen dålig tändspole som får internt överslag om motståndet blir för stort. Kostar inget att testa...

1 person gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

meken49 (trådstartaren)

#11 » 16:52:10, 01-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Felet på klipparen är konstaterat. Det var "diaphagrm" som B&S kallar den. Alltså membranet mellan förgasare o tank. En liten "läpp" som ska täcka ett av hålen under förgasaren hade kilat fast sig på ett besynnerligt sätt. Antingen har någon haft bort förgasaren vid ett tidigare tillfälle, eller så har den blivit felmonterad från fabrik. Det senare är väl mindre troligt, men förrförra ägaren som köpt den ny, hade visst problem att få den att starta.
Enligt min lokala verkstad menar dom att etanolen i bensinen skadar gummit i förgasaren. Det kan man se på bilden jag bifogar. Alldeles bredvid det gula röret ser man en halvrund mässingdetalj. Vid den platta delen är gummimembranet nerkilat. Kan vara svårt att se, men det ska ligga över hålet. Kanske en backventil, men jag har ingen aning om det. Kan kanske vara det, då motorn startade först, för att sedan gå väldigt fett och orent.Observera mina vackra fötter :skratta3:
Bild
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

dc_lindberg

#12 » 20:14:38, 01-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så där ska det inte se ut!
Fjädern till membranpumpen ska inte stå direkt på membranet!
(ser man genom att fjädern trycker "sig igenom" membranet...)
Briggs och Stratton förgasare
"gör om gör rätt"

Din vacuumpump "är ur funktion"...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

meken49 (trådstartaren)

#13 » 20:38:01, 01-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Så där ska det inte se ut!
Fjädern till membranpumpen ska inte stå direkt på membranet!
(ser man genom att fjädern trycker "sig igenom" membranet...)
Briggs och Stratton förgasare
"gör om gör rätt"

Din vacuumpump "är ur funktion"...


Aha! Då är det mera att fundera över. Bilden jag visar är så det såg ut när jag tog isär den. Tyckte väl att det var konstigt att det inte är något som fördelar trycket som fjädern åstadkommer på membranet. Vart hittar man en sprängskiss som visar hur det ska se ut ?
För övrigt fungerar motorn perfekt nu. :smile:
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

meken49 (trådstartaren)

#14 » 21:39:29, 01-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://cdn.datamanager.arinet.com/imag ... 6ba4/Large
Vad jag kan se på denna sprängskiss, finns det inget mellan fjädern och membranet.
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

torbjorn_forsman

#15 » 23:39:16, 01-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fjädern ska befinna sig på den sida av membranet som är förbunden med insugningsrörets undertryck, dvs vanligtvis ovanför membranet. Skyddsringen kan ev ingå tillsammans med fjädern ur reservdelssynpunkt och i så fall finns den nog inte inritad separat på en sprängskiss i en reservdelslista. Däremot syns det tydligt på bilderna och beskrivningarna i B&S VHB för motorn. Den kanske finns i Downloads eller någon annanstans här på forumet, annars brukar den inte vara så svår att googla fram.

Syftet med fjäder- och backventilsanordningen i den där förgasartypen "Pulsa-Jet" är att den sektionen av membranet ska fungera som en vakuumdriven bränslepump, som pumpar upp bränsle ur tanken till "gropen" i tanköverdelen varifrån huvudmunstycket suger bränsle. Genom ett överströmningshål, hålls konstant bränslenivå i "gropen", så att motorn får samma bränsleblandning oavsett full eller tom tank (till skillnad från "Vacu-Jet"-förgasarna som sitter på 3 hk-motorerna, där huvudmunstycket suger direkt ur tanken och bränsleblandningen ändras beroende på hur mycket bränsle som finns kvar).

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se