Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

Svårstartad, varför?

8 inlägg • Sida 1 av 1
Snacka om Briggs&Stratton här

johndeere6530 (trådstartaren)

#1 » 18:33:43, 24-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en Briggs 65 intek pro ohv som stått i många år, har servat upp den nu och efter mycket ryckande eller längre stunder med startmotorn så går den igång. Då går den som en klocka ända tills man stänger av den igen. Går även att belasta med att köra och klippa. Men sen strular den igen om man vill starta. Nytt tändstift, nytt luftfilter, rengjord förgasare.
Vad kan mer vara knas?
johndeere6530
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:26:31, 27-12-2012
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Avant



torbjorn_forsman

#2 » 08:48:09, 25-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skiljer det något mellan kallstart och varmstart? Har motorn primer, och hjälper det i så fall om man pumpar många extra gånger med den? Kollat ventilspel och att topplocksskruvarna är dragna? Tjuvluft på insugningssidan, t ex otätt mellan insugningsrör och topp?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

johndeere6530 (trådstartaren)

#3 » 09:41:35, 25-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skiljer inget mellan kall och varmstart, finns ingen primer.
johndeere6530
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:26:31, 27-12-2012
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Avant

johndeere6530 (trådstartaren)

#4 » 09:56:54, 25-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men skulle motorn verkligen gå som en klocka när den väl går igång om det nu är ventilproblem?
johndeere6530
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:26:31, 27-12-2012
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Avant

torbjorn_forsman

#5 » 12:48:10, 25-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

När den väl har kommit igång och går med högre varvtal, så spelar ett litet läckage vid ventilerna mindre roll än vid start. Framför allt om det är insugningsventilen som är otät, så att kompressionstrycket blåser bakvägen ut genom förgasaren. På en OHV-motor med stötstänger kan också ventilspelet ändra sig med motortemperaturen, med tanke på olika värmeutvidgning hos cylinder respektive stötstänger och ventilskaft mm.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

johndeere6530 (trådstartaren)

#6 » 13:10:21, 25-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan detta ske genom att den bara står still en längre tid?
Såg att flottörkoppspackningen verkade slut och att där va lite fukt omkring utanpå koppen, kan detta vara ett av problemen?
johndeere6530
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:26:31, 27-12-2012
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Avant

BM425

#7 » 13:18:30, 25-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läckande flottörventil flödar förgasaren gör den också svårstartad. En del förgasare är svåra att få rätt på just flottören.
Hur ser stiftet ut efter startförsök blött eller torrt?

Min Briggs sidventil hade komptryck på 3 kg före ventiljustering, 5,5-6 kg efter ventiljustering.
Toppventiler bör ha ett högre komptryck.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

torbjorn_forsman

#8 » 13:28:00, 25-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

johndeere6530 skrev:Kan detta ske genom att den bara står still en längre tid?
Såg att flottörkoppspackningen verkade slut och att där va lite fukt omkring utanpå koppen, kan detta vara ett av problemen?


Läckande/saknad flottörhuspackning på en B&S brukar medföra att motorn går bra att starta men surar ner sig under drift, dock kan den gå utmärkt på låg tomgång eller om man tar bort luftfiltret.
Detta för att flottörhuset normalt ska ventileras till förgasarens luftintag, så det blir samma tryck i flottörhuset som i förgasarhalsen efter luftfiltret. Om nu packningen är borta så att flottörhuset har fri ventilation till luften utanför, så gör tryckfallet i luftfiltret att det sugs upp alldeles för mycket bränsle genom huvudmunstycket när motorn går med högre varvtal och större gaspådrag.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se