Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

124K02, nu fixad

2 inlägg • Sida 1 av 1
Snacka om Briggs&Stratton här

torbjorn_forsman (trådstartaren)

#1 » 14:43:38, 15-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller som motorn kallas mer reklammässigt, Quantum LSE 65 .
Nåväl, den sitter på en Partner gräsklippare från 2007 som aldrig har blivit omskött mer än nödvändigt. Regelbundna oljebyten de första åren, startsnöret bytt, en gång har den fått ett nytt luftfilter också. På senare år har den fått stå ute hela vintrarna. Jag tror inte ens tändstiftet någonsin har varit urskruvat. Den har körts på vanlig 95-oktanig bensin, de första åren ibland utdrygad med E85. Aldrig 98 oktan eller alkylat.

Den heta sommaren 2018 började den bli svår att varmstarta (t ex efter kort stopp för att tömma uppsamlaren). Felet kvarstod sedan vädret hade blivit svalare och har sakta förvärrats under följande år. Nu i år har den dessutom varit svag, gått ojämnt och varit svår att hålla igång innan den är varm (man har fått hjälpa till med primern de första minuterna, tills motorn är så varm att man inte kan ta i topplocket).

För ett par veckor sedan upptäckte jag att luftburken gick att rucka på i höjdled, det verkade som om förgasaren inte riktigt satt fast. Tog av fläktkåpan och det visade sig att skruvarna som håller insugningsröret vid cylindern var lösa. Jag drog fast dem och motorn gick något bättre men inte bra. Antog att packningen var mosad så det ändå inte blev riktigt tätt.

Idag blev det isärtagning igen, den här gången tog jag bort insugningsröret (som är av plast!) och planfilade flänsen. Återmonterade med bra tätningsmassa (Loctite 518) på ytorna, resterna av den gamla packningen fick sitta kvar. Passade också på att ta av flottörhuset och blåsa ren förgasaren med tryckluft, allt såg ut som nytt invändigt, inte ett spår av ärg eller hartsavlagringar!
När allt var hopsatt och provstartat så visar det sig att motorn nu går som när den var ny, lättstartad i både kallt och varmt tillstånd, och inte minst starkare än den har varit på länge!

Nu kan man nog kosta på den oljebyte, nytt luftfilter och skruv + mutter istället för de lösa popnitarna vid startapparaten.

6 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



BM425

#2 » 16:46:36, 15-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Normala människor hade slängt maskinen o köpt en ny :sad:

Vi som är lite annorlunda skruvar isär allting o fixar felen :thumme:
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

4 personer gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se