Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

Märklig gång hos B@S toppventil på en Klippo

14 inlägg • Sida 1 av 1
Snacka om Briggs&Stratton här

andwa (trådstartaren)

#1 » 22:58:39, 16-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla!

Vi har en Klippo med en Briggs toppventilmotor på. Jag gjorde en vårservice på den där jag satte dit en ny fjäder till gasen (den som sitter mellan gasreglagets arm vid förgasaren och spjällarmen) då den hade försvunnit, nytt luftfilter samt allmän rengöring. Efter det går den inte ordentligt och jag fattar inte varför.

Den går normalt en 5-10 sekunder, slutar tvärt att tända under nån sekund eller två för att sedan börja hosta och hacka igång igen för att sedan gå normalt - tills nästa anfall en 5-10 sekunder senare.

Jag kan inte se framför mig något felfall i förgasare eller tändning som är så periodiskt? Är det en ventil som fastnar?

Jag vet inte riktigt vad motorn heter, men klipparen är i alla fall en Klippo Comet SE från 2008. Den har inte särskilt många gångtimmar, är i fint skick annars.

Som felsökning har jag gjort:
Bytt tändstift, ingen skillnad
Kollat på varvtalsregleringen, men det är inte den som skapar problemet - spjället rör sig först efter att anfallet börjat
Kört motorn varm - ingen skillnad

Tacksam för tips om någon har…
Hälsningar;
/ Anders
andwa
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:48:40, 02-12-2018
Ort: Östergötland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Honda CB750F, BMW 535xd



torbjorn_forsman

#2 » 23:06:29, 16-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du provar att köra den utan luftfilter, kan du se något misstänkt i förgasaren (t ex om det stänker ut bensin ur luftintaget då motorn dör av men inte annars)? Ev lyssna med en slang på om insugningsljudet ändrar sig?

Om du har en radio med mellanvåg (AM) så kan du ha den igång på en "tyst" frekvens på hög volym så du hör tändstörningarna från motorn, och kolla om de fortsätter låta som vanligt när motorn dör av eller om de försvinner då.

Typbeteckning på motorn bör vara tre siffergrupper som står instansade på fläktkåpan eller någon annan väl synlig plåt (ofta ovanför ljuddämparen på en så pass modern motor). "Type", "Model" och "Code".
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg

#3 » 10:00:59, 17-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tändspolen defekt.
Kan vara tändkabeln.
Börja med att kontrollera att du får gnista hela tiden:
Biltema: 15-142 "tändningsprovare"
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

andwa (trådstartaren)

#4 » 17:58:43, 17-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade ingen aning om det där tändningsverktyget från Biltema, sprang iväg och köpte en direkt! Den funkar utmärkt, man ser den blinka även från när man står bakom och håller i klipparens handtag.

Dock så tycks det finnas gnista hela tiden. Följde också Torbjörns tips, och jag kan både känna och höra att insuget beter sig likadant hela tiden.

Däremot upptäckte jag att jag inte beskrev felet korrekt. Jag installerade som jag nämnde en ny fjäder, den som sitter mellan gasreglagets arm och spjället, eftersom den gamla var försvunnen. Den fjädern är ju inblandad i varvtalsregleringen som motkraft till armen som kommer ut från motorhuset. Jag tyckte det såg ut som att regleringen funkade eftersom jag upplevde att rörelserna där kom efter att motorn började krångla, men det är nog inte helt sant. Om jag håller fast spjället med fingret går motorn ok.

Jag tror att det är så här nu: motorn går ju normalt inte helt perfekt, någon ”halvmisständning” blir det ibland, och när det sker spårar regleringen ur helt och tar sedan några sekunder på sig att stabilisera.

Jag har kanske köpt fel fjäder? Det kanske skall vara en stummare, eller klenare?

1 person gillar det här inlägget.
andwa
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:48:40, 02-12-2018
Ort: Östergötland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Honda CB750F, BMW 535xd

dc_lindberg

#5 » 18:12:19, 17-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ah!
Intressant fenomen!
Du får "automatchokningsdödning" av tändningen!
Spännande!

Men visst är Biltemas lilla hjälpverktyg läckert!
Dra igång sen när det blir mörk - rena "discoteket" :skratta3:

Du kommer att ha -mycket- nytta och användning för en där lilla Biltema gnistprovaren framöver.
När man skall felsöka på bil... men kolkärnesladda istället för kopparkärna... eller på mc (speciellt när man kör året runt)... "guld värd" som hjälpmedel för att snabbt ta reda på om strömmen kommer fram till tändstiftet som den skall. Vid instabil tändspole så ser man flaxande ljusstyrka i blixtarna, och vid småskador i lindningarna så kan man se uteblivna blixtar.
Köpte den när jag hade trassel med Avataren o dess 4 tändstift. När bussen, med kolkärnesladdar, trasslade, så gav den direkt utslag vilket jag bekräftade med ohm-mätaren.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

igelkottar

#6 » 19:16:27, 17-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du monterat fjädern rätt?

Det är viktigt att du monterar fjädern rätt så den gör det arbete den ska göra.
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

andwa (trådstartaren)

#7 » 21:50:35, 17-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror det… hade i och för sig inte den gamla att jämföra med, den hade ju försvunnit. Men går den att montera på så många olika sätt?

Bild
andwa
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:48:40, 02-12-2018
Ort: Östergötland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Honda CB750F, BMW 535xd

Turbodiesel

#8 » 00:36:58, 18-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mer troligt skit i förgasaren, det gör att motorn tvekar & inte svarar direkt på gaspådrag.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

dc_lindberg

#9 » 05:50:09, 18-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

...visst är väl det där en modell med "riktig" förgasare med flottörhus/bränslekopp?
I så fall har du ett par små munstycken som sätts igen av bl.a. OK/Q8 alkylat...(gröns slem - jmf Gost Busters!...)
Åtgärd: plocka dän och skruva isär förgasaren, u-ljudstvätta den (eller som Werner och Werner; "det går lika bra med..." tryckluft).

Det intressanta är din beskrivning som klockrent pekade på "tjall på tändspolen".
Men så finns gnista!
:klia:
Varvtalsregulatorn fungerar som en accellerationspump => o finns där ingen soppa så...
Men att det skulle vara så svårt problem med tillflödet till flottörhuset har jag inte varit med om, än.
Omvänt så skulle man kunna tänka sig att den får på tok för mycket bränsle när regulatorn aktiveras... men... då borde den inte bete sig som du beskriver... med för mkt soppa ska den "bara" tappa i varvtal, inte "dö"...

Helt klart intressant fenomen!


Dock...
Jag tror att det är så här nu: motorn går ju normalt inte helt perfekt, någon ”halvmisständning” blir det ibland, och när det sker spårar regleringen ur helt och tar sedan några sekunder på sig att stabilisera.

Så beskriver du åter igen problem med tändspole...

Har du kontrollerat ventilspelet?
Jmf:
Honda gräsklipparmotor, GCV 190, GCV190
dc_lindberg @ Honda gräsklipparmotor, GCV 190, GCV190
userpix/49872_2J1HTTMNDPQ8S1500582915.jpg
userpix/49872_3EWF2L6UF6CK41500582917.jpg
dc_lindberg @ Honda gräsklipparmotor, GCV 190, GCV190
userpix/49872_232KX3ZDNA00C1500582918.jpg
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

andwa (trådstartaren)

#10 » 02:22:05, 25-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nåväl, nu går klipparen normalt igen.

Jag insåg att den väl inte blir bättre av att jag kliar mig i huvudet, så det var bara att göra nåt. Jag upptäckte att om jag håller fast trottelspjället vid förgasaren, och därmed sätter regleringen ur spel gick motorn faktiskt fortfarande uselt. Hela grejen med regleringen lurade mig bara. Jag tog isär förgasaren och gjorde rent, och det verkar som att det fanns lite gröngråa avlagringar mitt inne i munstycket som jag tror reglerar blandningen. De täppte till en del av hålet. Gick inte att blåsa bort, fick pillas bort. Efter att ha satt ihop allt igen, fungerade motorn igen. Jag antar att felet hela tiden var att den gick för snålt. Så ni hade rätt, förstås, tack för svar som gav uppmuntran!

Sedan kan jag ge ett tips till eventuella andra klantiga amatörer som jag själv: jag tyckte att det lät väldigt fiffigt att ta loss ventilkåpan och starta motorn, för att på så sätt se om ventilerna rör sig som de skall. Det var inte fiffigt, det kommer en hel del olja dit, och det stänker åt alla håll. Jag körde motorn i tio sekunder, och hade sedan att göra en timme med rengöring av golv och verktyg.

2 personer gillar det här inlägget.
andwa
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:48:40, 02-12-2018
Ort: Östergötland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Honda CB750F, BMW 535xd

Murre o2

#11 » 08:57:42, 25-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Justera/kontrollera ventilspelet på bilmotorer med motorn på tomgång var vanligt förr, skvätte en del men olika mycket på olika fabrikat. Men sölig jobb som inte längre finns kvar, nu har bil motorerna själv justering av ventilspelet. Bilmek jobbet är inte vad det varit och snart är det el motorer i stället. Också till gräsklipparna :smile:

2 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

dc_lindberg

#12 » 09:19:16, 25-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

...men... du ska ju inte -kör- motorn med ventilkåpan av ju!
Du ska dra runt motorn för hand ju!
:skratta3:

Nåväl, du fick i alla fall studera hur rundsmörjning av stängsmörjningsmodell fungerar.
Nu vet du att stänksmörjning är ett förhållandevis effektivt sätt att olja in med :thumme:

En annan fördel är att du fick ett gott incitament för att städa!
:lmao:

Vad som händer när man tar en borrmaskin, sådan med fixt varvtal, en färgblandnings"visp" och blandar färg,... ska vi inte tala om.
Mitt råd är att använda denna kombination utomhus, ett -bra- stycke ifrån sådant man inte önskar ny kulör på...varför?
"No Comment"
:lmao:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Murre o2

#13 » 15:42:14, 25-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skall man blanda färg så, så tar man ett passande loch och gör hål för blandnings verktygets axel . Justera ventilerna under gång på en motor med liggande cylinder är för oljigt, går säker bättre på en med stående cylinder. Orsaken till att testa ventilspelet med motorn igång är ju att det går snabbt att kolla om spelet är för litet, men det gäller ju mest på motorer med många cylindrar. Dra runt en encylindrig motor för att kolla spelet är ju lätt och snabbt om man tar ur tändstiftet. Men på den gamla inte alltid så goda tiden med ackord på bilverkstaden så gick det snabbast att ta av ventilkåpan, starta motorn och kolla med bladmåtten under gång, var allt bra så bara stoppa motorn torka rent och dit med kåpan igen. Behövdes det justeras var det lättast att stoppa motorn men jag stod ofta med oljiga fingrar och skruvade på hoppande vipparmar under gång, gick fortare. Men så kom överliggande kamaxlar och då var det oftast justera brickor som måste bytas om spelet var fel och de motorerna skvätte ändå så mycket olja att allt fick göras med avstängd motor.

3 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

torbjorn_forsman

#14 » 19:03:26, 25-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fick prova på att justera ventilspel på en Volvo B20-motor på tomgång i lumpen, det är enda gången jag har gjort det på en gående motor.

Har för mig att jag har sett i någon gammal motorhandbok från 1930-talet att det rekommenderades att justera ventilerna med motorn igång om kamaxel, lyftare mm var mycket slitna. På en motor i bra skick gick det bra att ha den stillastående vid justering.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se