Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

8 Hp 70-tals B&S "pooffar" över visst varvtal

18 inlägg • Sida 2 av 2
Snacka om Briggs&Stratton här

Kalle T (trådstartaren)

#16 » 10:03:20, 19-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Vad småkablarna har för funktion på B&S-motorer kan variera med vad den maskintillverkare som från början beställde motorn ville ha. Om det är bekant vad för slags åkgräsklippare motorn kommer ifrån, så kanske det är enklast att söka upp ett elschema för den och kolla. I annat fall får man ta av fläktkåpor mm och se efter vart kablarna går.

Förutom dödarkabel är det väl troligt att det finns en ledning från en generatorspole vid svänghjulet för batteriladdning. Ev två ledningar för strömförsörjning - en som levererar likström för batteriladdning och en annan med växelström till lyset. Laddningslikriktaren kan sitta på motorn (ofta bara en diod i serie med en kabel, alltsammans instoppat i en krympslang) men det är inte säkert.


OK, tack för svaret! Det låter rimligt med batteriladdning/strömförsörjning å det finns ju två kablar till kontakten. Nåt elschema blir nog tämligen svårt att uppbringa då kompisen köpte motorn för ca 10-12 år sedan av en jobbarkompis som skrotade sin klippare efter att den havererat. Han hade bytt till en ny motor bara något tag innan å sålde motorn då separat sen. Kompisen har inget minne av vad den klipparen skulle hetat. Det blir nog allt att skruva loss kåporna och studera själv då och ev mäta.

På den gamla motorn står det "Alternator equipped" men det finns inga kablar som skulle kunna vara laddning/försörjning.

Om jag då skippar att bry mig om kontakten med de två kablarna å bara kopplar in dödarkabeln så borde den alltså gå att få igång? Laddningsfunktionaliteten förstörs inte av att inte vara inkopplad...eller?
Kalle T
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:52, 27-09-2011
Ort: Östersund
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TE-A20 1950



torbjorn_forsman

#17 » 11:11:50, 19-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går utmärkt att lämna laddkablarna oanslutna. Det viktiga är att du inte råkar få in ovidkommande spänning på dödarkabeln, då går tändspolen obönhörligen sönder.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Kalle T (trådstartaren)

#18 » 20:07:15, 21-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Det går utmärkt att lämna laddkablarna oanslutna. Det viktiga är att du inte råkar få in ovidkommande spänning på dödarkabeln, då går tändspolen obönhörligen sönder.


Låter bra det - då är det bara dödarkabeln som jag behöver koppla in. Kollade på den gamla motorn och där är dödarkabeln mycket mer diskretare dragen och den kabel som jag skruvade loss från motorn (som kom från tändningslåset) har koppling till dödarkabeln. Får dock göra nån adapter så jag kan koppla ihop med den nya dödarkabeln då de inte kommer att nå varandra annars.
Jag tackar å bockar för infon.
Kalle T
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:52, 27-09-2011
Ort: Östersund
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TE-A20 1950


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se