Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

B&S Quantum zts 45 Ryker vid belastning

9 inlägg • Sida 1 av 1
Snacka om Briggs&Stratton här

putteb79 (trådstartaren)

#1 » 17:45:13, 07-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en klippo comet s med B&S Quantum zts 45
Som ryker blått när den får arbeta tungt.
Brukar det vara slitna kolvringar då eller finns det något enklare att undersöka innan man river motorn?
putteb79
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:29, 04-06-2018
Ort: Kil
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Tef20



torbjorn_forsman

#2 » 20:13:00, 07-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Luktar det olja om avgaserna då den ryker? Har motorn hög oljeförbrukning också? Har felet kommit plötsligt eller gradvis?
Innan du river motorn, så kolla att vevhusventilationen, inklusive backventiler, oljeavskiljare mm är i ordning.
Tala gärna om med hjälp av detaljnumren på motorn vilken sort det är, det ger en säkrare identifiering än "reklamnamnen" som står på en stor skylt på fläktkåpan.
Om motorn har gått under sådana förhållanden att man kan befara en fastbeckad kolvring (t ex slarv med oljebyten, olämpliga oljor, igensatt vevhusventilation), så kan det tänkas hjälpa med byte till en olja med bra sotlösande egenskaper (vanlig modern bilmotorolja, helst syntetolja) och köra motorn några timmar i sträck med hård belastning och hög oljetemperatur, det brukar kunna lösa upp avlagringarna som hindrar kolvringen från att röra sig.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

putteb79 (trådstartaren)

#3 » 19:09:51, 08-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motorn har nr:127882-3177-E1 0003159
Och ja den förbrukar mer olja än den gjort och har blivit gradvis sämre.
Var sitter backventilen och oljeavskiljaren?
Så kan jag utesluta att det inte är något där som krånglar.
putteb79
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:29, 04-06-2018
Ort: Kil
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Tef20

dc_lindberg

#4 » 09:30:58, 09-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://www.jackssmallengines.com/jacks ... 82-3177-e1

Sidventilsmotor.

Två möjliga felkällor:
- cylinderloppet skadat (mer troligt än dålig/trasig kolvring)
eller/och
- utsliten styrning till ventil

Joker:
- övertryck från motorn som trycker upp vevhusventilation med extra mkt olja

Börjar med att kontrollera vevhusventilationen - att den är öppen.
Fortsätt med att kontrollera att motorn INTE är överfylld med olja (-vanligt- fel!)
OM det inte är någon av de två... ta loss toppen; inspektera för skador i cylinderloppet, kocks på ventiler (indikerar läckande styrning); se min tråd om 5hk på Gilson så ser du hur toppen ser ut och vad du kan göra med den för att förbättra funktion.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#5 » 11:49:38, 09-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Backventil/oljeavskiljare syns på sprängskissen som dc länkade till. Bilden "Camshaft, Crankshaft, Cylinder, Engine Sump," , pos 8-9, den kallas "Breather". Kolla om den, utrymmet innanför vid ventilfjädrarna samt röret därifrån till luftrenare eller förgasare har grott igen. Det brukar gå bra att rengöra i ultraljudstvätt med bensin, ev spetsad med lite thinner, som tvättvätska.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

putteb79 (trådstartaren)

#6 » 20:58:01, 09-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kollade på den backventilen som sitter i locket vid ventilskaftet.
Det såg jättefint ut inget klägg alls.
Jag slog i lite helsyntet olja i motorn och körde den då rök den ingenting alls till jag började köra den i en slänt
Då började den ryka igen.
Kanske måste lyfta på toppen för att kolla på ventiler och cylinderlopp
putteb79
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:29, 04-06-2018
Ort: Kil
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Tef20

dc_lindberg

#7 » 21:31:31, 09-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

...hm...om det än vore så lätt...
Briggs and Stratton 590395
Used Before Code Date 11070100
Breather Assembly

Du måste göra -ren- vevhusventilationen... vanolen/lacknafta/petroliumavfettning; sedan blåses den ren med tryckluft.
Det är i alla fall inte säkert att du fått den att fungera som den ska... de är en B&S "egenskap" (att inte fungera eller fungera konstigt/dåligt).
Du kan inte se på en hermetiskt tillsluten enhet med dubbelmembran om den är ok... så vida du inte är en person som har speciell röntgensyn förstås... (du tänkter alltså helt rätt i grunden - hur ska du kunna veta att B&S byggt in en liten lömsk slamkrypare?)

Ingen rök -förrän- du kör i en slänt?
...B&S är gjorda för att köras på plan, horisonell, mark... de mår dåligt att att köras på skrå... mycket dåligt... Till sådan klippning ska man ha en 2-taktsmotor, ex., https://www.as-motor.de/produkt/as-531-2t-es-mk-b/

Åt vilket håll lutade din motor när den började ryka?
- förgasaren
- ljuddämparen
- toppen
?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

putteb79 (trådstartaren)

#8 » 23:15:34, 09-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag blåste ut i hålet och det verkade inte alls tätt i det där locket.
Jag provade även att blåsa i hålet som går tillbaka emot luftfiltret.
Men där var det inte heller något stopp.
Det kan jag nog inte svara på om den rökte mer när den lutade åt något speciellt håll.
Det kanske är så att den inte funkar för att gå lite på skrå!
putteb79
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:29, 04-06-2018
Ort: Kil
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Tef20

dc_lindberg

#9 » 09:48:15, 10-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just det att du påpekade att pekar mot att det inte var en svag lutning utan en sluttning.
Kör du där det luta mkt så -kommer- du att skada cylinderloppet pga för dålig smörjning...

Quantum motorn precis som de flesta 4-takt B&S är stänksmorda => finns ingen trycksmörjning alls... vilket betyder att motorn inte klarar att arbeta ens en kort tid (något ögonblick eller så fungerar, men inte att köra)...

OM du har kört på skrå så -har- du skadat cylinderloppet => längsgående repor från kolvringar och ev., löst "skrot" i motorn...

Att överfylla motorn med olja för att delvis komma runt det här problemet är heller inte bra det heller...

Vad du kunde ha gjort för att bromsa/minska risken är att ha använt olja som "klibbar" bättre (ex., Omega 757 10/40), men det svårt att motivera så dyr olja i en "skrot motor"...

Nu ligger Kil "åt hotaihiti" på sätt och vis, men ändock inte.
www.briggsparts.se är ju inte långt ifrån Kil.
F.d. Maskinisten Magirus har fått ett gäng 2-taktsmotorer (grästrimmrar) av mig => det kan gå att bygga något för en rimlig slant om AS Motor 2-taktsgräsklippare ligger utanför budget.


"Rätt verktyg/maskin gör jobbet lätt och roligt - en fröjd att jobba! - fel verktyg/maskin och man upplever helvetet på jorden!"


Nu må du fråga dem med Gravely om det skulle kunna vara ett alternativ. Belos med 2-taktsmotor, Irus lika så, är alternativ för att köra på skrå med.
B&S... plan mark!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se