Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

Svårstartad och dör efter 10 sek [LÖST TROLIGTVIS]

83 inlägg • Sida 1 av 6
Snacka om Briggs&Stratton här

dieselmgnus (trådstartaren)

#1 » 14:11:41, 11-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haft en del bekymmer med min Klippo comet S från 2002 med quantum xls motor 4,5hk. Var extremt svårstartad. Bytte förgasaren. Den startade på andra draget och gick bra. Har ju inte klippt på hela sommaren eftersom det varit torka. Drog 6-7 gånger denstartade och dog. Primeade den några gånger den startade och dog. Efter 6 gånger startade den gick lite illa en stund men sedan bättre. Kunde klippa. Testade att starta den 30 min efter klippningen var avslutad. Startade genast. Vad ska man göra. Tändstiftet har gått kanske 10h, ny förgasare, nytt luftfilter ny olja.


Gå till lösningen
Senast redigerad av dieselmgnus 18:24:38, 05-07-2023, redigerad totalt 1 gång.
dieselmgnus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:11:01, 06-06-2022
Ort: Målilla
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Brigg & Stratton quantum xls 50



dc_lindberg

#2 » 15:37:48, 11-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

...har du...gjort ren förgasaren?...
Du har väl gjort ren/bytt luftfiltret?...
Bilder är bra hjälpmedel - då ser man mer än vad dina ord kan beskriva ;-)

B&S har en "egenskap" - de "kloggar igen" förgasare och luftfilter...
Det -finns- ett tillbehör till Klippo där man byter locket på de med pappersfilter till ett lock med en slang som fästes uppe på skalmen vid gasreglaget (för att motverka att luftfiltret sätts igen på en gång).

Bensintanken/förgasaren måste göras ren mellan näst intill varje tankning om man kör i dammig miljö... man får räkna med att man -minst- behöver göra detta 2 ggr per säsong.
Det är -normalt-.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#3 » 16:23:46, 11-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter ganska likt problemet jag beskrev i 124K02, nu fixad , dvs tjuvluft pga läcka mellan insugningsrör och insugningsport.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dieselmgnus (trådstartaren)

#4 » 16:59:53, 11-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok ja packningen vet jag var lite dålig när jag återmonterade förgasaren. Ska köpa tätningsmassa. Hur gör man rent förgasaren då? Jag monterade dit en ny så den nya har ju bara gått kanske 3h.
dieselmgnus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:11:01, 06-06-2022
Ort: Målilla
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Brigg & Stratton quantum xls 50

torbjorn_forsman

#5 » 21:29:34, 11-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alltså packningen mellan insugningsröret och insugningsporten på cylindern?

Beträffande förgasarrengöring (om det nu behövs vilket jag är tveksam till med tanke på hur sällan man hittar några igensättningar i B&S flottörförgasare) så rör det sig om att plocka isär förgasaren så långt det går och sedan helst tvätta den i ultraljudstvätt med bensin spetsad med lite thinner som tvättvätska. Har man inte ultraljudstvätt, så får man tvätta den i en pyts med pensel och tandborste, blåsa igenom alla kanaler med tryckluft och ev rensa igensatta munstycken försiktigt med t ex mässingtråd. Det är bra att granska munstycken och liknande med lupp eller mikroskop för att förvissa sig om att det inte sitter kvar några avlagringar.
En lömsk sak med B&S-förgasare är den lilla gummiringen som sitter i sätet för flottörventilen, den försvinner lätt om man blåser rent med tryckluft utan att vara medveten om att den ska finnas där.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dieselmgnus (trådstartaren)

#6 » 05:56:11, 12-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok jag vet inte vart jag ska göra rent med i kanalerna. Insugningspackningen till cylindern då får man ju plocka ned hela motorn typ. Finns det någon bra youtube-video eller how-to
dieselmgnus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:11:01, 06-06-2022
Ort: Målilla
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Brigg & Stratton quantum xls 50

dc_lindberg

#7 » 09:03:28, 12-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Toppventilsmotor med pumpförgasare med flottör och flottörhus.
(?)

. Startar
Går bra
- 10 sek senare dör den...
= "soppatorsk"
Väntar.
"da capo" (= samma visa åter igen)
= skit i förgasaren; blockerar munstycken: väntar = skiten sedimenterar (sjunker ned mot/till botten) => går åter att starta => soppan rörelse om och "skiten" lyfts upp från botten och skapar en "smet"... som åter täpper till kanalerna i förgasaren => o motorn dör, igen...

Om det skulle vara lös vevhusventilations slang/rör, så stänker den ut olja. Minns dock inte på rak arm mer än att den Maskinist som hade det problemet i (våras?) ock hade enormt svårt att ens få igång motorn (vilket ock är mitt eget svaga minne av en sådan motor som jag haft).

Tändspole är det det troligtvis inte. Skador på dem är i värmeberoende. De svalnar inte fort nog för att få det fenomen du beskriver.
Dåliga tändstift beter sig inte heller så.

Det enda som stämmer med den information du lämnat (den du inte lämnat kan man inte väga in och ta ställning till) är att du fått in damm (primärt sett jord) i tanken/bensinen och förgasaren. Luftfiltret på dem med pappersfilter är -INTE- rengörningsbart(!), och på de med skumplastfilter så måste de göras rent mellan körningarna...
Den förgasartyp du har har ett problem med rengöring av luften... som de med förgasaren monterad i tanken inte har => de drar in skit i förgasaren och "fyller" flottörhuset med "dynga".
Kör du dessutom på OK/Q8 alkylat istället för Aspen..."skyll dig själv!" för den rackarn ger "grönt slem" ser ut som i filmen om Monstret från Sumpmarken (mycket känd amerikans skräckfilm från 50-talet, en så kallad banbrytande film).

Skruva du loss flottörhuset.
Har för mig det är en 8 ringnyckel man behöver.
Du kommer att behöva en ny kopp packning: www.briggsparts.se - den kan vara av kork eller gummi; brukar gå sönder när man lossa koppen första gången. Smörj in den väl (massera in) bra fett (jag använde Omega 77 - www.smorjteknik.se ) men SKF o dyl fungerar bra det med => packningen blir mjukare, "bränner" inte fast, torkar långsammare, håller tätt och är oftast demonteringsbar (hel) fler år senare.

Kommer du med mer info och bilder på motorn... så kan tolkningen av problemet ändras; men i rådande stund: "skit i förgasaren"
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#8 » 10:10:13, 12-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

dieselmgnus skrev:Ok jag vet inte vart jag ska göra rent med i kanalerna. Insugningspackningen till cylindern då får man ju plocka ned hela motorn typ. Finns det någon bra youtube-video eller how-to


Blås igenom kanalerna med tryckluft som sagt, då märker du ju om det verkar vara stopp någonstans där det inte ska vara det. I motorns VHB borde det finnas någon bra beskrivning av förgasaren, som visar vilka kanaler som går vart och är till för vad. En allmän avsyning kan också avslöja mycket. Om förgasaren i största allmänhet ser ren ut invändigt, så behöver du knappast befara några igensättningar.

Nej, du behöver inte plocka ner hela motorn för det. Det är bara att ta av fläktkåpan så sitter insugningsröret med två skruvar därunder. Fläktkåpan bör ju ändå tas av med några års intervall för att göra ren kylflänsarna från gräsklipp och annat skräp.
Sprängskiss för motorn finns på B&S website, lätt att hitta om du bara har motorns typnummer, det står förmodligen instansat på en plåt över ljuddämparen.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dieselmgnus (trådstartaren)

#9 » 13:58:44, 16-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://files.fm/u/zcuupn778

Så låter min klippare nu. Om ni kollar länken. Jag lossade luftburken och kollade packningen som sitter mellan förgasaren och luftfiltret. Den var tillknycklad och skadad. Rättade till den så gott jag kunde. Startade efter typ 30 drag stannade igen startade och har nu gått i 5 min men ojämnt. Jag har i medel från B&S som ska hindra bensinen att bli dålig. Pagningen ser ut så här. Finns det fler packningar?
Bild
dieselmgnus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:11:01, 06-06-2022
Ort: Målilla
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Brigg & Stratton quantum xls 50

rospigg

#10 » 14:20:08, 16-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den packning som du visar på bilden, om den är skadad så byter du ut den.
Försök inte med att täta den med någon packningsmassa.
Ett av de små hålen, där är det noga med att det är tätt runtom. (just nu kommer jag tusan inte ihåg dess exakta funktion, men viktigt är det att det är tätt)
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

BM425

#11 » 14:46:58, 16-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här hittar du en riktig handbok för din motor https://www.briggsandstratton.com/eu/sv ... nuals.html
Om du inte har det förut?!
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

dieselmgnus (trådstartaren)

#12 » 14:57:30, 16-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja den ska bytas ska beställa en ny. Varit inne och käkat. Går ut och ska starta. Startar efter drygt 10 drag. Går som innan. Drar bort den lilla vinklade slangen som sitter mellan luftfilterhållaren och röret in i motorn. Den sdtartar och går omedelbart men det kommr ut vätska där och det ska det ju inte göra. Sätter dit den igen. Nu startar klipparen men går lite bättre men inte helt rent.
dieselmgnus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:11:01, 06-06-2022
Ort: Målilla
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Brigg & Stratton quantum xls 50

dieselmgnus (trådstartaren)

#13 » 16:06:23, 17-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Försökte starta klipparen idag. Stendöd. Har beställt en ny packning
dieselmgnus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:11:01, 06-06-2022
Ort: Målilla
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Brigg & Stratton quantum xls 50

torbjorn_forsman

#14 » 16:21:14, 17-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du tar loss flottörhuset från förgasaren direkt efter ett misslyckat startförsök, finns det bensin i det då? Rinner bensin via nålventilen när flottörhuset är borta och nålen hänger ner, om bensinkranen är öppen?

Vad var det för vätska som kom ut genom vevhusventilationsröret? Bensin, motorolja, vatten eller något annat?
Är backventilen i vevhusventilationens anslutning till motorblocket i ordning? Dvs den ska öppna för flöde i riktning från vevhus till förgasare men spärra i motsatt riktning.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dieselmgnus (trådstartaren)

#15 » 20:32:38, 17-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förgasaren är ett år gammal. Ja det finns bensin i flotörhuset. Backventilen till VV vart sitter den?
dieselmgnus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:11:01, 06-06-2022
Ort: Målilla
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Brigg & Stratton quantum xls 50


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se