Toppventilsmotor med pumpförgasare med flottör och flottörhus.
(?)
. Startar
Går bra
- 10 sek senare dör den...
= "soppatorsk"
Väntar.
"da capo" (= samma visa åter igen)
= skit i förgasaren; blockerar munstycken: väntar = skiten sedimenterar (sjunker ned mot/till botten) => går åter att starta => soppan rörelse om och "skiten" lyfts upp från botten och skapar en "smet"... som åter täpper till kanalerna i förgasaren => o motorn dör, igen...
Om det skulle vara lös vevhusventilations slang/rör, så stänker den ut
olja. Minns dock inte på rak arm mer än att den Maskinist som hade det problemet i (våras?) ock hade enormt svårt att ens få igång motorn (vilket ock är mitt eget svaga minne av en sådan motor som jag haft).
Tändspole är det det troligtvis inte. Skador på dem är i värmeberoende. De svalnar inte fort nog för att få det fenomen du beskriver.
Dåliga
tändstift beter sig inte heller så.
Det enda som stämmer med den information du lämnat (den du inte lämnat kan man inte väga in och ta ställning till) är att du fått in damm (primärt sett
jord) i tanken/bensinen och förgasaren. Luftfiltret på dem med pappersfilter är -INTE- rengörningsbart(!), och på de med skumplastfilter så måste de göras rent mellan körningarna...
Den förgasartyp du har har ett problem med rengöring av luften... som de med förgasaren monterad i tanken inte har => de drar in skit i förgasaren och "fyller" flottörhuset med "dynga".
Kör du dessutom på OK/Q8 alkylat istället för Aspen..."skyll dig själv!" för den rackarn ger "grönt slem" ser ut som i filmen om Monstret från Sumpmarken (mycket känd amerikans skräckfilm från 50-talet, en så kallad banbrytande film).
Skruva du loss flottörhuset.
Har för mig det är en 8 ringnyckel man behöver.
Du kommer att behöva en ny kopp packning:
www.briggsparts.se - den kan vara av kork eller gummi; brukar gå sönder när man lossa koppen första gången. Smörj in den väl (massera in) bra fett (jag använde Omega 77 -
www.smorjteknik.se ) men SKF o dyl fungerar bra det med => packningen blir mjukare, "bränner" inte fast, torkar långsammare, håller tätt och är oftast demonteringsbar (hel) fler år senare.
Kommer du med mer info och bilder på motorn... så kan tolkningen av problemet ändras; men i rådande stund: "skit i förgasaren"