Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

Svårstartad och dör efter 10 sek [LÖST TROLIGTVIS]

83 inlägg • Sida 5 av 6
Snacka om Briggs&Stratton här

torbjorn_forsman

19:44:36, 18-05-2023

Har du följt luftkanalerna mellan blåsa och förgasare och studerat hur det är tänkt att pumpandet med blåsan ska få in bränsle i förgasarhalsen, respektive vad som ska hända då man släpper blåsan för att ta ett nytt tag?

Går motorn att starta utan snapsning då den är varm?



Rolf Zetterberg

23:29:16, 18-05-2023

En video som jag tycker på ett bra sätt visar hur man kollar just detta:
https://www.youtube.com/watch?v=1igBSAFm0aU&t=318s

dieselmgnus

14:53:12, 20-05-2023

Som jag skrev så har jag dubbla packningar och jag vet att det ska bli vakuumsug så att bränsle från flottören ska flöda ut i förgasaren. Så det är ju inte tätt. Min primer har en litet hål i sig och det hade den gamla och är beställd via artikelnummer

rospigg

15:07:04, 20-05-2023

Flottörhuset är öppet mot omgivningen genom primerblåsan, i övrigt tätt (förutom bensin via flottörnål.
När du pumpar på primerblåsan så ska fingret täppa till det lilla hål som är på den - nu bildas ett övertryck i flottörhuset (om packningen mellan förgasare och "filterhållaren" utanpå, är tät) vilket medför att bensin stiger upp och in i förgasarhalsen.

Om motorn börjar svaja i varv trots att den är obelastad, så är det med största sannolikhet för dåligt inflöde av bensin till flottörhuset.

1 person gillar det här inlägget.

torbjorn_forsman

18:07:05, 20-05-2023

Är det perfekt tätt mellan flottörhuset och förgasaren?

dieselmgnus

10:45:48, 21-05-2023

Det är ju otätt någonstans. Jag vet ju att gummiring en till flottör huset är ny. Det enda jag kan byta mer är ju luftfilterhuset

torbjorn_forsman

11:56:25, 21-05-2023

Byt inget som du inte säkert har konstaterat att det verkligen är fel på.

dieselmgnus

13:09:41, 21-05-2023

Hur kollar man att luftfilterhuset är tätt mot förgasaren då

BM425

13:23:27, 21-05-2023

Här kollar han läckaget.

Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

joakim72

13:45:35, 21-05-2023

rospigg skrev:Flottörhuset är öppet mot omgivningen genom primerblåsan, i övrigt tätt (förutom bensin via flottörnål.
När du pumpar på primerblåsan så ska fingret täppa till det lilla hål som är på den - nu bildas ett övertryck i flottörhuset (om packningen mellan förgasare och "filterhållaren" utanpå, är tät) vilket medför att bensin stiger upp och in i förgasarhalsen.

Om motorn börjar svaja i varv trots att den är obelastad, så är det med största sannolikhet för dåligt inflöde av bensin till flottörhuset.


Här är svaret serverat av Rospigg : Enligt tidigare diskussioner, primern fungerar inte och maskin stannar efter en tid,= Stopp mellan primerblåsa och flottörhus.
Du får inget övertryck när du trycker på blåsan och flottörhuset får ingen ventilation= vacum i flottörhuset under drift.

1 person gillar det här inlägget.

dieselmgnus

19:20:49, 30-05-2023

Plockat ned luftfilterhuset. Lade det i vatten. Tryckte på primerbubblan det bubblade vatten från det lilla spåret i luftfilterhuset som det ska så blåsan fungerade. Kollade på youtub-klippet om att om man kört med dubbla packningar (vilket jag gjort) och det ändå inte fungerade så skulle man klippa av packningen. Gjorde detta och drog på ett lager silicontätning från Biltema, packningssilicon. Blev knappt märkbart bättre än innan. Tittar jag in i hålet och nålventilen och trycker på bubblan så kommer det inte upp någon bensin. Den startar dock direkt på startgas.

torbjorn_forsman

19:36:52, 30-05-2023

Varför använda just silikon att täta med? Det är ju inte direkt rätt sorts tätningsmassa om man är ute efter något som är olje- och bensinbeständigt, silikons starka sidor är att tåla t ex hetvatten, ånga och alkaliska lösningar. Bättre att använda t ex någon akryl- eller polyuretanmassa som tillverkaren har specat som bensinbeständig.

Har du kollat om det är förbindelse mellan primerblåsan och flottörhuset som föreslogs i #70? Och att det inte finns någon annan öppning ut i det fria från flottörhuset så att trycket från primerblåsan bara blåser ut i luften.

Volvot24

19:53:14, 30-05-2023

Kollade du om det fanns bös i bränsleanslutningen till förgasaren?
Eller t o m i utloppet på bensintanken.

Tydligen finns en strypning, som gör att bensinskvätten i flottörhuset räcker i 10 sekunder. Detta innan det rinner till mer, utan att motorn är igång.
Och så 10 sekunder till...osv.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

dieselmgnus

20:26:11, 30-05-2023

Jag använde packningssilicon som vulkar sig och det blir en gummiliknande packning som jag klistrade på packningen med. Naturligtvis tål den bensin. När gräsklipparen startar så går den tills tanken är tom och den går jämnt och bra det är enbart primerfunktione. Som jag skrivit flera gånger så är det ny RÄTT gummipackning till flottörhuset. När gräsklipparen går och jag tittar in i luftfilterhuset ser jag att det kommer upp bensin ur ventilen.

Tanken är helt rengjord och bränsleslangen är blåst med tryckluft.

torbjorn_forsman

21:56:31, 30-05-2023

Och hur var det med förbindelse mellan primerblåsan och flottörhuset? Om du tar loss flottörhuset och pumpar med blåsan, blåser det då ur rätt kanal?